Sverige i final i mixed - tre finaler väntar för blågult imorgon i U21-VM

Efter en lång och spännande dag så är Sverige i final i mixed i U21-VM i bowling. De vänder och vinner semifinalen mot Tjeckien med 2-1 i serier.
– Det känns underbart, säger Robin Ilhammar.
I finalen ställs de mot hemmanationen Sydkorea med start kl 05.00 imorgon svensk tid.

Sverige med Nora Johansson, Maja Engberg, Robin Ilhammar och Carl Eklund är klara för final i mixed. Foto: Svenska Bowlingförbundet

Steg för steg tog sig Sverige lag 2 med Maja Engberg, Nora Johansson, Carl Eklund och Robin Ilhammar vidare i mixed-klassen under onsdagen även om det inte gick som på räls. De hade problem i början av kvalet och låg långt ned i resultatlistan. Men i den femte serien slog de till med 256 poäng och de klättrade till en 22:a-plats. De fortsatte att plocka placeringar och efter sju serier hade de avancerat till femte plats. De avslutade dock med tre lägre serier och det blev lite nervöst på slutet om de skulle klara cutten för topp 16 eller ej. Men det gick vägen och de kom på elfte plats i kvalet med 2049 poäng. Sverige lag 1 med Elin Bergqvist, Nicole Layrisse, Alex Joki och Robin Noberg kom på åttonde plats i kvalet. De slutade sedan på delad femte plats i grupp A i matchspelet med nio poäng.

För Sverige lag 2 så blev det ett väldigt jämnt och spännande matchspel i grupp B. När alla sju matcher var spelade så var Sverige på delad förstaplats tillsammans med Malaysia och USA på 15 poäng och särspel väntade över en serie. Där slog Sverige 247 poäng och de blev till sist tvåa i gruppen efter Malaysia som fick ihop 256 poäng. USA blev trea på 216 poäng. Blågults tredje medalj var därmed säkrad i U21-VM och det var bara för det svenska teamet att snabbt ladda om för semifinal. Där mötte de Tjeckien lag 1 som kom till matchspelet med stort självförtroende. De hade vunnit kvalet före sina landslagskollegor i lag 2 och därefter toppat grupp A i matchspelet.

Inför sista rutan i första serien hade Sverige övertaget men de ställde kvar kägla sju och tio där och Tjeckien gick förbi och vann första serien med 194-189. Andra serien var länge jämn men Sverige var till sist starkast där och de utjämnade till 1-1 i serier. I den avgörande serien tog Sverige kommandot tidigt och slog fem raka strike. Robin Ilhammar säkrade segern för Sverige med en strike i nionde rutan. Siffrorna skrevs till 230-169 och Sverige var klara för final.
– Det känns underbart. Det har varit en lång dag och vi lyckades ta oss igenom det steg för steg. Vi ger aldrig upp och idag gav det utdelning. Jag är väldigt stolt över laget, säger Robin Ilhammar.

Nora Johansson var glad över finalplatsen och menade att det hade varit tufft under dagen.
– Vi satte många bra slag men fick inte riktigt någon utdelning. Vi kämpade väldigt hårt för det och det känns väldigt skönt att vi lyckades ta den här finalplatsen.
Vad sa ni till varandra inför den tredje och avgörande serien i semifinalen mot Tjeckien?
– Det var vinna eller försvinna. Det var bara att köra och att vi skulle utföra alla våra slag på bästa möjliga sätt. Det var väldigt gott att vi kunde springa ifrån dem lite på slutet, säger Nora Johansson.

Imorgon väntar finaldagen av U21-VM. Ca kl 03.40 (svensk tid) är det dags för Carl Eklund i herrarnas singelfinal. Han har chans att försvara sitt guld i singel från U21-VM i Helsingborg 2022. I finalen ställs han mot Paul Purps från Tyskland.

Ca kl 05.00 (svensk tid) väntar finalen i mixed där Sverige får ta sig an hemmanationen Sydkorea. Nora Johansson, Carl Eklund och Robin Ilhammar i laget spelade även final i mixed på hemmaplan 2022. Den gången blev det silver efter finalförlust mot Singapore.
– Jag har inte haft ett så bra mästerskap resultatmässigt i de andra distanserna så det känns väldigt skönt att inte behöva åka hem tomhänt. Det är en väldig lättnad att det gick vägen idag och att jag kunde hålla uppe spelet hela dagen. Det kommer bli en tuff final imorgon och de kommer nog ha mycket publik här på hemmaplan. Men vi kommer göra allt för att slå dem, säger Robin Ilhammar.

Ca kl 09.10 (svensk tid) startar damernas dubbelfinal. Maja Engberg och Nora Johansson möter Katelyn Abigania och Annalise O´Bryant från USA.
– Vi tar med oss den sköna känslan från idag till morgondagen och hoppas att det går så bra som möjligt i båda finalerna. Det gäller att ta en final i taget, säger Nora Johansson.

Livestream

Robin Noberg, 18 år, Stureby BK

Förbundskapten Robert Andersson
Assisterande coacher: Amanda Andersson och Mattias Melin