Porsche lanserar toppmodellerna Panamera Turbo S E-Hybrid och Panamera GTS

Med Panamera Turbo S E-Hybrid och Panamera GTS lanserar Porsche två dynamiska toppmodeller. Den särskilt prestandainriktade Panamera GTS sätter nya standarder när det gäller renodlad körglädje. Turbo S E-Hybrid imponerar med allt från lyxiga köregenskaper till topprestanda på racerbana.

Porsche Panamera har omdefinierat lyxsedansegmentet. Den kombinerar på ett unikt sätt smidig körkomfort med egenskaperna hos en sportbil från Porsche. Nu utökas modellutbudet med två särskilt kraftfulla och sportiga varianter men med olika fokus: Panamera GTS är en dynamisk sportsedan som sätter den känslomässiga körupplevelsen i centrum. Panamera Turbo S E-Hybrid är den mest kraftfulla, snabbaste och lyxigaste modellen i modellserien. Denna toppmodell är den nya rekordhållaren i den officiella rankningen av de snabbaste förbränningsmotorbilarna och hybridlyxsedanerna på Nürburgrings Nordslinga.

Båda modellerna drivs av den vidareutvecklade 4,0-liters V8-biturbomotorn som sedan tidigare används i Panamera Turbo E-Hybrid. Denna kraftfulla motor är förberedd för de stränga kraven i utsläppsklassen Euro 7. Bytet från twinscroll- till singlescroll-turboaggregat förkortar katalysatorernas uppvärmningsfas. Avgastemperaturer på upp till 1 000 °C och den tillhörande rena förbränningen, samt ökningen av det genomsnittliga topptrycket till 140 bar i förbränningskamrarna, ökar drivningens effektivitet, särskilt i det högdynamiska området. Den 8-växlade dubbelkopplingsväxellådan (PDK) har genomgått en grundlig omkonstruktion. Med optimerade kraftöverföringsytor och högre termisk belastningsförmåga kan den utnyttja det enorma drivmomentet hos Panamera Turbo S E-Hybrid.

Starkast hittills - Panamera Turbo S E-Hybrid

Hos Porsche står modellbeteckningen Turbo traditionellt för topprestandan bland de modellvarianter som främst är avsedda för allmän väg. Samtidigt står Turbo-logotypen för tekniskt ledarskap i respektive segment. Kombinationen av högeffektiva förbränningsmotorer och eldrift ger en särskilt kraftfull drivning och enastående prestanda.

Nya Panamera Turbo S E-Hybrid är den mest kraftfulla Panamera som hittills gått i serieproduktion.  V8-biturbomotorn har en effekt på 441 kW (600 hk) och elmotorn som är helt integrerad i huset och kylkretsen till växellådan har en effekt på 140 kW (190 hk). Jämfört med föregångaren har systemeffekten ökats med 75 kW (102 hk) till 575 kW (782 hk) och systemvridmomentet med 150 Nm till 1 000 Nm. Panamera Turbo S E-Hybrid accelererar från noll till 100 km/h på 2,9 sekunder och har en topphastighet på 325 km/h. Detta innebär en förbättring med 25 km/h respektive 0,5 sekunder.

Samtidigt är nya Panamera Turbo S E-Hybrid effektiv att köra. Jämfört med föregående generation erbjuder dess hybriddrift större elektrisk räckvidd, snabbare laddning och smidigare respons. Med en bruttokapacitet på 25,9 kWh lagrar högvoltsbatteriet 45 procent mer energi än hos föregångaren. Det ger den mest kraftfulla Panamera en räckvidd på upp till 88 km (WLTP EAER City). Med en ökning av regenereringseffekten till 88 kW kör Panamera Turbo S E-Hybrid mer effektivt än någonsin i helelektriskt läge. Med en lämplig strömkälla laddar den inbyggda 11 kW AC-laddaren batteriet från noll till 100 procent på cirka två timmar och 39 minuter.

Turbomodellernas distinkta design

Porsche betonar Turbo-modellernas roll som toppresterande i sina modellserier med en distinkt bakre stötfångare och en distinkt front i exteriörfärgen. Baktill fulländas utseendet av de kromade avgasrören i Dark Bronze. I standardutrustningen för Turbo S E-Hybrid ingår även Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) med gula bromsok. Som alternativ erbjuds den typiska E-Hybrid-färgen Acid Green.

Turbonite, den eleganta metallicgrå nyansen, är exklusivt reserverad för Turbo-modellerna. Panamera Turbo S E-Hybrid har den här färgen på lamellerna i de främre luftintagen, på listen på den bakre stötfångaren och på de smidda 21” Panamera Turbo S-fälgarna med centrumbult. Porsche använder även Turbonite i interiören, till exempel på dekorlister och säkerhetsbälten, på reglagen i mittkonsolen och på ratten. Turbonite-färgade kontrastsömmar finns även på sätena, dörrpanelerna, instrumentpanelen och golvmattorna. Innertaket är helt klätt med det mockaliknande materialet Race-Tex.

Nytt rekord för Panamera Turbo S E-Hybrid

Redan före lanseringen satte nya Panamera Turbo S E-Hybrid ett rekord då Porsches testförare Lars Kern körde ett varv på Nürburgrings Nordslinga (20,832 kilometer) på endast 7:24,172 minuter. Med denna notariekontrollerade tid satte Porsche rekordet för den snabbaste förbrännings- och hybridmotorsedanen i sin klass i den officiella rankningen av Nürburgring 1927 GmbH & Co. KG. Nya Panamera slog därmed det befintliga rekordet i klassen med 3,62 sekunder. Rekordvarvet kördes av Lars Kern den 12 juli 2024. För att skydda föraren utrustades rekordbilen Panamera med en tävlingsstol och en säkerhetsbur, men i övrigt motsvarade den standardversionen.

Lars Kern hade redan satt rekord i Nordschleife-klassen 2016 och 2020 med Panamera, senast med Panamera Turbo S. Den nya snabbare tiden med Panamera Turbo S E-Hybrid är ett bevis på den konsekventa vidareutvecklingen av fyrdörrars-sportbilen. Med den nya tiden 7:24,172 förbättrade Lars Kern sitt rekord från 2020 med 5,64 sekunder.

Däck för racerbana och Carbon Aerokit för Panamera Turbo-modellerna

Med detta nya klassrekord har nya Panamera visat vad den kan. Bilens prestanda beror till stor del på det nya Carbon Aerokit och de specialutvecklade UHP-däcken från Michelin.  Aerokit finns för sportsedanmodellerna Panamera Turbo och Turbo S E-Hybrid. Paketet består av airblades, sidokjolar och en bakre diffusor i kolfiber och optimerar den aerodynamiska balansen för körning på racerbana. Frontspoilerläppen eliminerar lyftkrafterna på framaxeln helt. Tillsammans med Gurney-spoilern på den bakre adaptiva 4-vägs bakspoilern genererar den en nettoeffekt av marktryck.

I hastigheter upp till 200 km/h förbättrar den marktrycket med 60 kg och möjliggör ännu högre hastigheter under utmanande kurvserier. Michelin Pilot Sport Cup 2-däck med N0-märkning förbättrar bilens grepp ytterligare. Däcken, med dimensionerna 275/35 ZR 21 fram och 325/30 ZR 21 bak, har utvecklats speciellt för Panamera och för dynamisk körning.

Omfattande utrustning i Panamera Turbo S E-Hybrid

Porsche har utrustat toppmodellen i Panamera-serien med chassit Porsche Active Ride som standard. Detta innovativa chassi är kopplat till ett 400-voltssystem och är därför tekniskt endast möjligt i Panamera-modeller med E-Hybriddrift. Varje stötdämpare har en elektriskt manövrerad hydraulpump som aktivt genererar krafter i fjädrings- eller kompressionsriktningen. På så sätt absorberar chassit nästan helt karossrörelser och håller bilen horisontell vid dynamiska körmanövrer. Tekniken möjliggör innovativa funktioner som överkompensation av krängnings- och nigningsrörelser. Dessutom anpassar den kontinuerligt hjultrycksfördelningen till vägbanan och optimerar på så sätt väggreppet. I den omfattande standardutrustningslistan för Panamera Turbo S E-Hybrid ingår även alla kördynamikregleringssystem, bakaxelstyrning, Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) med 440 millimeter stora bromsskivor fram och 380 millimeter i diameter bak samt en ljudanläggning från BOSE®.

Maximal körglädje - Panamera GTS

GTS står för Gran Turismo Sport. Porsche-modeller med denna modellbeteckning erbjuder en extra portion sportighet och maximal körglädje tillsammans med hög användbarhet i vardagen. I linje med denna filosofi utmärker sig Panamera GTS även med ett prestandainställt chassi, ett exklusivt SportDesign-paket och en sportig interiör av hög kvalitet. Det är en särskilt direkt och smidig variant av premiumsportsedanen. Den kraftfulla, omfattande uppgraderade V8-biturbomotorn spelar en viktig roll för den särskilt intensiva körupplevelsen i Panamera GTS. Den erbjuder en linjär kraftöverföring som märks tydligt även vid motorvarvtal över 6 000 v/min.

Motorn har en effekt på 368 kW (500 hk) och 20 hk mer än föregångaren. Det ger bättre körprestanda och dynamik och ännu högre effektivitet. Fyrdörrarssportbilen accelererar från noll till 100 km/h på 3,8 sekunder och har en topphastighet på 302 km/h. Dessutom har det standardmonterade sportavgassystemet i Panamera GTS utvecklats speciellt för att skapa en kraftfullt och emotionell ljudkuliss.

Porsche har som standard gett Panamera GTS en tvåkammarluftfjädring med två ventiler inklusive PASM med en särskilt sportig avstämning. Den 10 millimeter lägre karossen och de förstärkta krängningshämmarna ger en märkbart mer direkt körkänsla och mindre karossrörelser. Den elektroniskt reglerade differentialspärren PTV Plus ser till att vridmomentet fördelas optimalt mellan hjulen. Tillsammans ger dessa åtgärder ökad karosstabilitet och minskad krängnings- och nigningsrörelse i hela hastighetsområdet. Den ökade dynamiken sker utan att komforten försämras avsevärt.

Exklusiv design och utrustning i GTS-stil

Precis som alla andra modellserier kännetecknas Porsche GTS-modellerna av en distinkt sportig design. Svarta GTS-logotyper på sidorna och bakpartiet, en unik front, mörktonade HD Matrix LED-strålkastare och baklyktor samt röda bromsok gör Panamera GTS omisskännlig. I det standardmonterade sportpaketet ingår även exteriöra inlägg i mattsvart. Hit hör sidokjolar, inlägg i fronten, sidorutornas lister och den bakre stötfångaren. Porsche har behållit sportavgassystemets ändrör i Dark Bronze för att skapa en spännande kontrast. 21” Turbo S-fälgarna i antracitgrått med centrumbult utgör ytterligare en detalj.

Invändigt är Porsche överdådig med sitt mockaliknande Race-Tex. Materialet täcker innertaket, armstöden och dörrpanelerna samt mittpanelen på de adaptiva sportstolarna med 18-vägsinställning. Porsche erbjuder även två GTS-specifika interiörpaket i Carmine Red eller Slate Grey Neo. Dekorsömmar och bälten finns även i färgen på det valda paketet. Det finns även ett interiörpaket i matt kolfiber. I standardutrustningen för Panamera GTS ingår även en BOSE® ljudanläggning och Sport Chrono-paketet med stoppur och push-to-pass-funktion.

Marknadsintroduktion och priser

Båda de nya modellerna drar nytta av de många nyheterna i tredje generationen av Panamera. Till dessa hör Porsche Driver Experience-kontrollkonceptet, den högupplösta och extra långa räckvidden hos HD Matrix LED-strålkastarna, omfattande utökade uppkopplingsfunktioner som den djupare integreringen av Apple CarPlay®, videostreaming på passagerardisplayen (tillval) och möjligheten att parkera bilen utifrån med hjälp av en smartphone-app.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid och Panamera GTS kan beställas från och med nu. Priserna inklusive moms börjar på 2 440 000 kronor för Panamera Turbo S E-Hybrid och 1 800 000 kronor för Panamera GTS.

Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:nyhetsrum.porsche.com

Alla nya bilar som Porsche erbjuder är typgodkända enligt WLTP. Officiella NEDC-värden som härletts från WLTP-värden finns fr.o.m. den 1 januari 2023 inte längre tillgängliga för nya fordon och kan därför inte tillhandahållas.

Panamera GTS
Bränsleförbrukning vid blandad körning (WLTP): 12,0 – 12,7 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning (WLTP): 274 – 288 g/km

Panamera Turbo S E-Hybrid
Bränsleförbrukning vid blandad körning (WLTP): 1,4-1,6 l/100 km, Elektrisk förbrukning vid blandad körning (WLTP): 27,4 – 29,3 kWh/100 km, CO2-utsläpp vid  blandad körning (WLTP): 31 – 36 g/km

Interiören i nya Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Interiören i nya Porsche Panamera GTS

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2023 registrerades 2 946 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör cirka 55 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.

Porsche fördubblar modellutbudet av sin elektriska SUV Macan16.7.2024 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare två versioner av sin första helt elektriska SUV. Den bakhjulsdrivna modellen Macan är extremt effektiv och har en WLTP-räckvidd på upp till 641 kilometer. Macan 4S har en effekt på upp till 380 kW (516 hk) och placerar sig i den kraftfullare änden av modellprogrammet. Ett nytt Offroad Design-paket erbjuds nu också för samtliga versioner. Dessutom har modellerna fått en omfattande uppdatering av interiörkonceptet Porsche Driver Experience.

Porsche presenterar nya 911 Carrera och 911 Carrera GTS28.5.2024 15:15:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche har uppgraderat den ikoniska sportbilen 911 i grunden. Nya 911 Carrera GTS är den första gatlegala 911:an utrustad med ett superlätt prestandahybridsystem. Det nyutvecklade, innovativa drivsystemet med 3,6 liter cylindervolym, ger tydligt förbättrad körprestanda. 911 Carrera GTS accelererar från noll till 100 km/h på 3,0 sekunder och når en topphastighet på 312 km/h. 911 Carrera kommer också att finnas tillgänglig direkt vid lanseringen av den nya modellen. Den drivs av en lätt modifierad 3,0-liters boxermotor med dubbelturbo som är kraftfullare än föregångaren. Nya 911 har också en uppdaterad design, bättre aerodynamik, uppdaterad interiör, uppgraderad standardutrustning och utökad uppkoppling. Med nylanseringen av sin ikoniska modell har Porsche moderniserat fyra av sina sex modellserier på bara några månader: Panamera, Taycan, Macan och 911. ”Vår produktportfölj är yngre än någonsin och mycket attraktiv”, säger VD Oliver Blume. ”Det ger våra kunder ännu fler anpassningsmöjli

Säsongspremiär i Porsche Carrera Cup Scandinavia – nu börjar jakten på SM-guldet 2024!2.5.2024 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Skandinaviens ledande racingmästerskap rivstartar säsongen 2024 på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Förlängd SM-status, miljöanpassat bränsle och comeback till FDM Jyllandsringen i Danmark är bara några av nyheterna. Nytt för i år är också att mästerskapet når fler racingentusiaster än någonsin tidigare genom öppen livestreaming av samtliga deltävlingar. Även i år arrangeras det populära eventet Sportscar Together Day vid samtliga svenska tävlingshelger.

Den starkaste serietillverkade Porschen någonsin sätter rekord på Laguna Seca och Nürburgring11.3.2024 14:36:36 CET | Pressmeddelande

Porsche utökar modellutbudet av sin eldrivna sportsedan med modellerna Taycan Turbo GT och Taycan Turbo GT Weissach Package. Den sistnämnda är konstruerad för bankörning och får utan baksäte ett ännu bättre förhållande mellan vikt och effekt. Vid toppeffekt kan båda modellerna leverera mer än 1 100 hk. I kombination med aerodynamiska förändringar och lättviktsåtgärder höjer dessa helt elektriska GT-sportbilar den kördynamiska ribban.