Stora delar av världseliten på plats under O-Ringen Smålandskusten!

Årets O-Ringen ligger väldigt bra tidsmässigt för världseliten då både sprint-VM för seniorerna i Skottland och junior-VM i Tjeckien är nyss avslutade. Så världseliten kommer till O-Ringen Smålandskusten i bra form och motiverade att prestera bra och vinna prispengar. Totalsegraren i herr respektive damklassen vinner 80 000 kronor.

Karolin Ohlsson och Tove Alexandersson, nybakade VM-medaljörer
Karolin Ohlsson och Tove Alexandersson, nybakade VM-medaljörer Svensk Orientering

På damsidan hittar vi starka namn som Tove Alexandersson som vunnit O-Ringen sex gånger redan, Sara Hagström som vann O-Ringen 2022 och 2023 samt Simona Aebersold som under sprint-VM visade god form.

Herrsidan är inte sämre med namn som Emil Svensk, vinnaren av O-Ringen 2022, Gustav Bergman samt norska Kasper Fosser.

Hela uttagningen hittar ni på oringen.se. Vi kan redan nu utlova spännande tävlingar på Smålandskusten med fyra skogsetapper samt en sprintetapp som går i de centrala delarna av Oskarshamn den 24/7 med första start för seniorklasserna klockan 16.20!

Karolin Ohlsson och Tove Alexandersson, nybakade VM-medaljörer

Om O-Ringen

O-Ringen är världens största orienteringsäventyr och går alltid vecka 30. Arrangemanget flyttar runt i Sverige och har ett normalår ca 18 400 deltagare vilka gör ca 75 000 starter. Det är en stor familjefest med deltagarna från små barn till 100-åringar. De kommer från ett 40-tal olika länder och är allt från världselit till motionärer.