Tove Alexandersson och Emil Svensk vinnare av etapp 1 på O-Ringen Smålandskusten

Nyss hemkomna från Edinburgh visade VM-medaljörerna Emil Svensk och Tove Alexandersson att de är lika skickliga orienterare i stads- som i skogsmiljö när de vann första etappen av O-Ringen, Smålandskusten.

Tove Alexandersson och Emil Svensk

I årets upplaga av O-Ringen är det starka startfält i elitklasserna, med världsstjärnor och nästan alla svenska landslagslöpare på startlinjen. För de svenska löparna i klasserna D21 Elit och H21 Elit utgör första och andra etappen uttagningsgrundande till EM som går i Ungern. Många är redan förhandsuttagna, men några biljetter till EM återstår. Se vilka som är förhandsuttagna här.

Efter en utmanande långdistans i tuff smålandsterräng segrade Tove Alexandersson från Stora Tuna OK med 3 minuter och 42 sekunder före OK Renens Hanna Lundberg. Trea kom den schweiziska Natalia Gemperle från OLK Argus.

– Jag tycker jag hade en bra inledning med bra flyt i orienteringen och kunde hålla bra tempo. Sen kom jag ikapp Natalia Gemperle och tappade fokus lite, och det räcker för att det ska komma misstag så jag sprang lite mer knackigt på andra halvan, sa Tove Alexandersson.

Senast Tove sprang O-Ringen var 2019 när tävlingarna gick i Norrköping.

– Det är jättekul att vara här. När jag var liten var det årets största tävling som man såg fram emot, så det är jättekul att vara tillbaka och springa.

På herrsidan var Emil Svensk från Stora Tuna OK lika dominant som Tove Alexandersson och vann före Anton Johansson från OK Orion. Viktor Svensk, även han från Stora Tuna OK, kom på tredje plats.

– Det var jättebra, jag öppnade offensivt och drev på hårt. Det var två minuters startmellanrum och jag visste att Gustav Bergman startade före mig, så jag hade små förhoppningar om att komma ikapp honom. Det var skönt att få springa med honom. Men sen kände jag mig starkare och kunde driva på själv, sa Emil Svensk.

Under VM i Edinburgh tog Emil Svensk brons i individuell sprint.

– Det är stor skillnad mot Edinburghs trånga gator jämfört med Smålands skogar här. Jag trivs i båda och jag är otroligt nöjd och stolt över bronset på VM, men nu är det O-Ringen som gäller och jag njuter av att vara här.

Hur kommer det sig att du är så bra i både skog och sprint?

– Jag brukar skoja om att jag alltid är i form och bra tränad, men jag tror det ligger något i det. Nu sitter jag i ensam ledning och då är det bara att hålla i hela veckan, avslutade Emil Svensk.

Resultat topp tre elitklasser:

D21 Elit

1. Tove Alexandersson, Stora Tuna OK, 1:16:04