Golf i norra Tyskland förlänger säsongen

De 17 golfbanorna i delstaten Mecklenburg-Vorpommern i norra Tyskland har under de senaste åren blivit mer attraktiva för spelare från Skandinavien. Fördelen med banorna är bland annat att de är skapade i harmoni med naturen och mycket moderna. Dessutom erbjuder landet många andra aktiviteter vid sidan om golfbanan, så att till exempel barn inte blir uttråkade under en golfsemester.

Golfbanan på golfresorten Wittenbeck, vid Östersjön
Golfbanan på golfresorten Wittenbeck, vid Östersjön @ TMV/Petermann
  • Tack vare en ökad övernattningskapaciteten är ökar också intresset från familjer och större grupper, säger Rüdiger Born, president för golfföreningen i Mecklenburg-Vorpommern. Här finns ett gynnsammare klimat jämfört med länderna längre norrut. Här kan golfsäsongen förlängas med minst två månader per år.

En av Tysklands ledande golfanläggningar är WINSTONgolf, öster om delstatens huvudstad Schwerin. 18-hålsbanan WINSTONopen har ett internationellt rykte och lovar en utmanande golfupplevelse, liksom banan WINSTONlinks, som flera gånger har utsetts till Tysklands populäraste golfbana. Par-tre-banan WINSTONkranich, med sina nio hål, är en idealisk plats för att prova på golf för första gången och värma upp inför de större banorna. I området finns också gott om övernattningsmöjligheter, så som tex Gut Vorbeck, Schloss Kaarz och Schloss Basthorst.

Golfresorten Wittenbeck, som ligger mellan Kühlungsborn och Heiligendamm, lovar bästa golfen i kombination med ett milt havsklimat. De omgivande skogarna och vandringslederna erbjuder både avkoppling och rekreation. Golfen spelas på Eikhof, en par-72-mästerskapsbanan, eller den niohåliga kompaktbanan Höstingen. I området finns flera hotell, inklusive Grand Hotel i Heiligendamm, Tysklands första havsbad.

Golfbanan Fleesensee i Mecklenburgska sjödistriktet har tre 18-hålsbanor och två 9-hålsbanor. Miljön i området, med de stora sjöarna Fleesensee och Kölpinsee är optimal för spelare som söker såväl variation och utmaningar som natur, lugn och avkoppling. Banorna är lämpliga inte bara för erfarna spelare utan även för nybörjare. Övernattningsmöjligheter erbjuds på Schloss Fleesensee, Beech Resort Fleesensee, Robinson Fleesensee eller TUI Blue Fleesensee.

På golfbanan Balmer See på Usedom finns ytterligare tre banor; den gula banan (par 71) med en total längd på 5111 meter, den blåa banan, en 18-hålsbana (par 71) med mer vattenhinder och något svårare än den gula banan samt den röda träningsbanan (par 29), som kan spelas utan banlicens. Anläggningen inkluderar Golfhotel Usedom med totalt 114 rum och sviter.

Med en storslagen vy över Östersjön som utslagsplats marknadsför sig 18-hålsbanan Schloss Ranzow i Lohme på ön Rügen. Banan sträcker sig från slottshotellet till kanten av den karakteristiska klippkusten. Banan erbjuder allt som ambitiösa spelare, hobbygolfare och till och med nybörjare behöver för sin sport. Övernattningsmöjligheter finns på det familjeägda boutiquehotell som ligger i slottet. Här stoltserar man med utsikt över Östersjön, ända till Kap Arkona, fyren längst ut på ön Rügen.

Mer information: golfverband-mv.de

Hemliga tavernor i Franken och andra kulinariska guldkorn i Tyskland15.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Förr i tiden tömde man lador, vardagsrum eller till och med privata sovrum för att under en begränsad tid servera gästerna sina egna viner och genuin husmanskost. Idag är vinområdenas sk ”Heckenwirtschaften” en säsongsbetonad höjdpunkt för alla som gillar genuina upplevelser. Det bayerska vinområdet Franken bjuder på lysande exempel, just när det kommer till Heckenwirtschaften.