Dubbel seger för IFK Göteborg på O-Ringensprinten – Aebersold och Fosser etappvinnare

Trots en regntung himmel samlade mycket publik i centrala Oskarshamn för att bevittna den tredje etappen av O-Ringen. Det blev en stor dag för IFK Göteborg med segrar i både dam och herrklassen.

Pallen D21 Elit O-Ringen etapp 3

Damklassen: Den schweiziska VM-guldmedaljören Simona Aebersold, tävlande för IFK Göteborg, tog en övertygande seger och besegrade Tove Alexandersson från Stora Tuna OK med hela 34 sekunder. Trea kom Hanna Lundberg från OK Renen, 49 sekunder bakom Aebersold. Aebersold klättrade till tredje plats i sammandraget, medan Alexandersson behåller totalledningen, 4 minuter och 42 sekunder före Lundberg.

– Det kändes som att flyga genom staden, sa en mycket nöjd Aebersold efter sitt lopp.

Herrklassen: Norrmannen Kasper Harlem Fosser, även han tävlande för IFK Göteborg, vann herrklassen. Landsmannen Jørgen Baklid från Oppsal Orientering kom på andra plats, 19 sekunder bakom Fosser, och tredjeplatsen gick till Isac von Krusenstierna från OK Kåre. Anton Johansson passerade Viktor Svensk i totalen, och de ligger nu tvåa och trea bakom ledaren Emil Svensk.

– Det är världens roligaste sprint att springa med så mycket publik ute på banan, sa Fosser efter sitt lopp.

Pallen D21 Elit O-Ringen etapp 3
Tove Alexandersson tvåa i sprinten på O-Ringen