Här är hela EM-truppen; löparna som fick de sista platserna

Idag blev det klart vilka som fick de allra sista EM-platserna. Därmed är nu den svenska landslagstruppen komplett inför EM i Ungern den 16-20:e augusti.

– Det har varit svårt och tufft att ta ut truppen och jag har gjort några besvikna på vägen men så måste det faktiskt vara för att laget ska bli bra, säger Kalle Dalin, förbundskapten.

Viktor Svensk under O-Ringens andra etapp
Viktor Svensk under O-Ringens andra etapp Svensk Orientering

Sedan tidigare var det klart med en förhandsuttagning av 15 löpare till höstens skogs-EM i Ungern, och att den skulle kompletteras med tre löpare per distans efter O-Ringens etapp 1 och 2.

Nu är det klart vilka som kniper de sista platserna.

– Det är många som har sett fram emot mästerskapet länge, hela säsongen egentligen. Så det ska bli väldigt roligt att åka till Ungern med det här gänget som vi nu har tagit ut och det är ett starkt gäng som åker, säger Kalle Dalin, förbundskapten, och fortsätter:

– Jag har tagit ut de som jag tror mest på. De som har presterat riktigt bra under våren. Då tog vi ut en förhandsuttagen trupp. Och sen har vi fyllt på nu med de som är i form här under de två första etapperna på O-Ringen.

Vad har etapperna här på O-Ringen betytt?
– Jag har lagt dessa i det stora pusslet med tävlingar. Och det är klart att har man visat nu att man är i form nu då kommer man förmodligen vara i riktigt bra form om tre veckor också. Då tycker jag att då ska man ha chansen och det är det några som har fått.

Bland namnen i truppen finns välkända medaljfavoriter såsom Tove Alexandersson och Emil Svensk. En som presterat starkt och sprungit till sig en till distans under EM är Viktor Svensk.
– Viktor hade en långdistansplats och såg till att han fick en medeldistans också. Sedan är det kul att se Amanda Klein och Andrea Svensson som har haft det tufft att de nu är på väg tillbaka starkt.

Ungern, vad vet vi om terrängen och vad som väntar där?
– Det vi vet är att vi kommer få ta i. Det är rejält kuperat och om man tittar på väderleksprognosen nu så tror jag de lovar i alla fall över 30 grader. Så det kommer vara varmt, det kommer vara riktigt svettigt och det kommer vara fysisk orientering. Sedan hoppas jag att det blir vägvalsproblematik, att vi får jobba lite med det för det tror jag kommer passa oss också så att inte det bara blir spring, spring, spring, säger Kalle Dalin och lägger till:

– Glöm inte att följa tävlingarna på SVT, det blir grym underhållning.

Sverige får ställa upp med nio löpare per distans. Tove Alexandersson får som regerande världsmästare på medeldistans en friplats på bägge distanserna. Martin Regborn och Albin Ridefelt har friplats som regerande Europamästare.

Sveriges trupp till skogs-EM i Ungern 16-20 augusti

Damer
Tove Alexandersson, Stora Tuna OK (medel, lång)
Sara Hagström, IFK Göteborg Orientering (medel)