Handlarnas framtidsförväntningar stiger inte – fallande inflation till trots
Framtidstron inom den svenska handeln spretade under juli månad. Butiks- och partihandeln backar något, medan e-handlarna tror på något starkare månader framöver. Men det är uppenbart att penningpolitiken är för åtstramande i dagsläget, vilket slår hårt mot handeln.

Framtidsförväntningarna sjunker alltså i två av tre delbranscher, och handeln ser fortsatt som helhet pessimistiskt på kommande tre månader utifrån antalet anställda, lönsamhet och försäljning.
Samtliga delbranscher befinner sig under det neutrala värdet 100, Vilket är en dyster trend som pågått i över två års tid.
– Vi noterar en något mer avvaktande syn på kommande tre månader bland våra medlemmar. Trots något mer positiva tongångar, tack vare sjunkande inflation och förhoppningar om en lägre ränta, ute i landet lyfter inte handlarnas framtidstro. Det tyder på att penningpolitiken är för åtstramande och här måste Riksbanken agera, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Butikshandeln backar – men sällanköpshandeln står för en ökning
Butikshandeln, som utgörs av dagligvaru- och sällanköpsvaruhandel, backar i månadens Handelsbarometer. Ett tapp på 1,9 enheter innebär att Framtidsindikatorn landar på 90,9.
– Vi hade givetvis hoppats på starkare siffror, inte minst då framtidsförväntningarna rört sig i rätt riktning tidigare under året. Men trots detta finns ljusglimtar i månadens resultat, då vi noterar att sällanköpshandelns framtidsförväntningar stiger något. Det som gör att resultatet för butikshandeln i stort backar beror på fallande förväntningar på försäljning och möjligheten att anställa inom dagligvaruhandeln, säger Sofia Larsen.
E-handeln ökar, trots hotet från handelsplattformar från tredje land
Månadens Handelsbarometer visar på att e-handlarna ser något ljusare på framtiden under sensommaren och hösten. Framtidsindikatorn stiger med en enhet, vilket innebär att månadens resultat landar på 96,8. En efter omständigheterna stark siffra, givet utmaningarna som kommer ifrån handelsplattformar från tredje land.
– Självklart är vi glada över de något positiva signalerna som vi nu får från e-handeln. Men med det sagt riskerar den orättvisa konkurrenssituationen, där onlinemarknadsplatser från tredje land kan spela efter helt andra spelregler än sina europeiska konkurrenter, att slå hårt mot företag och arbetstillfällen i Sverige. Detta är en fråga som borde vara högst upp på agendan för våra nyvalda Europaparlamentariker, säger Sofia Larsen.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Länkar
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
Partyplagget årets modejulklapp 20258.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter flera år präglade av kris och oro är det viktigt att hitta tillfällen för glädje, gemenskap och fest. Därför har Svensk Handel utsett partyplagget till årets modejulklapp 2025, ett plagg som symboliserar just glädje, gemenskap och en efterlängtad känsla av fest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum