Handlarnas framtidsförväntningar stiger inte – fallande inflation till trots

Dela

Framtidstron inom den svenska handeln spretade under juli månad. Butiks- och partihandeln backar något, medan e-handlarna tror på något starkare månader framöver. Men det är uppenbart att penningpolitiken är för åtstramande i dagsläget, vilket slår hårt mot handeln.

Framtidsförväntningarna sjunker alltså i två av tre delbranscher, och handeln ser fortsatt som helhet pessimistiskt på kommande tre månader utifrån antalet anställda, lönsamhet och försäljning.  

Samtliga delbranscher befinner sig under det neutrala värdet 100, Vilket är en dyster trend som pågått i över två års tid.

– Vi noterar en något mer avvaktande syn på kommande tre månader bland våra medlemmar. Trots något mer positiva tongångar, tack vare sjunkande inflation och förhoppningar om en lägre ränta, ute i landet lyfter inte handlarnas framtidstro. Det tyder på att penningpolitiken är för åtstramande och här måste Riksbanken agera, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Butikshandeln backar – men sällanköpshandeln står för en ökning

Butikshandeln, som utgörs av dagligvaru- och sällanköpsvaruhandel, backar i månadens Handelsbarometer. Ett tapp på 1,9 enheter innebär att Framtidsindikatorn landar på 90,9.

– Vi hade givetvis hoppats på starkare siffror, inte minst då framtidsförväntningarna rört sig i rätt riktning tidigare under året. Men trots detta finns ljusglimtar i månadens resultat, då vi noterar att sällanköpshandelns framtidsförväntningar stiger något. Det som gör att resultatet för butikshandeln i stort backar beror på fallande förväntningar på försäljning och möjligheten att anställa inom dagligvaruhandeln, säger Sofia Larsen.

E-handeln ökar, trots hotet från handelsplattformar från tredje land

Månadens Handelsbarometer visar på att e-handlarna ser något ljusare på framtiden under sensommaren och hösten. Framtidsindikatorn stiger med en enhet, vilket innebär att månadens resultat landar på 96,8. En efter omständigheterna stark siffra, givet utmaningarna som kommer ifrån handelsplattformar från tredje land.

– Självklart är vi glada över de något positiva signalerna som vi nu får från e-handeln. Men med det sagt riskerar den orättvisa konkurrenssituationen, där onlinemarknadsplatser från tredje land kan spela efter helt andra spelregler än sina europeiska konkurrenter, att slå hårt mot företag och arbetstillfällen i Sverige. Detta är en fråga som borde vara högst upp på agendan för våra nyvalda Europaparlamentariker, säger Sofia Larsen.

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Dokument

Länkar

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye