Handlarnas framtidsförväntningar stiger inte – fallande inflation till trots
Framtidstron inom den svenska handeln spretade under juli månad. Butiks- och partihandeln backar något, medan e-handlarna tror på något starkare månader framöver. Men det är uppenbart att penningpolitiken är för åtstramande i dagsläget, vilket slår hårt mot handeln.
Framtidsförväntningarna sjunker alltså i två av tre delbranscher, och handeln ser fortsatt som helhet pessimistiskt på kommande tre månader utifrån antalet anställda, lönsamhet och försäljning.
Samtliga delbranscher befinner sig under det neutrala värdet 100, Vilket är en dyster trend som pågått i över två års tid.
– Vi noterar en något mer avvaktande syn på kommande tre månader bland våra medlemmar. Trots något mer positiva tongångar, tack vare sjunkande inflation och förhoppningar om en lägre ränta, ute i landet lyfter inte handlarnas framtidstro. Det tyder på att penningpolitiken är för åtstramande och här måste Riksbanken agera, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Butikshandeln backar – men sällanköpshandeln står för en ökning
Butikshandeln, som utgörs av dagligvaru- och sällanköpsvaruhandel, backar i månadens Handelsbarometer. Ett tapp på 1,9 enheter innebär att Framtidsindikatorn landar på 90,9.
– Vi hade givetvis hoppats på starkare siffror, inte minst då framtidsförväntningarna rört sig i rätt riktning tidigare under året. Men trots detta finns ljusglimtar i månadens resultat, då vi noterar att sällanköpshandelns framtidsförväntningar stiger något. Det som gör att resultatet för butikshandeln i stort backar beror på fallande förväntningar på försäljning och möjligheten att anställa inom dagligvaruhandeln, säger Sofia Larsen.
E-handeln ökar, trots hotet från handelsplattformar från tredje land
Månadens Handelsbarometer visar på att e-handlarna ser något ljusare på framtiden under sensommaren och hösten. Framtidsindikatorn stiger med en enhet, vilket innebär att månadens resultat landar på 96,8. En efter omständigheterna stark siffra, givet utmaningarna som kommer ifrån handelsplattformar från tredje land.
– Självklart är vi glada över de något positiva signalerna som vi nu får från e-handeln. Men med det sagt riskerar den orättvisa konkurrenssituationen, där onlinemarknadsplatser från tredje land kan spela efter helt andra spelregler än sina europeiska konkurrenter, att slå hårt mot företag och arbetstillfällen i Sverige. Detta är en fråga som borde vara högst upp på agendan för våra nyvalda Europaparlamentariker, säger Sofia Larsen.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Länkar
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Dyster månad för väderberoende försäljning12.7.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
De förhållandevis goda siffrorna för maj höll inte i sig i juni. En del kan förklaras av sämre väder, men konsumenterna är fortsatt generellt försiktiga med sina inköp. Konkurrensen från e-handlare som inte lyder under EU-regler påverkar också.
Regeringen måste markera mot Temu och Shein8.7.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Temu och Sheins explosionsartade utveckling på den svenska marknaden hotar inte bara miljön och konsumenternas säkerhet. På sikt riskerar även svenska företag, jobb och skatteintäkter att gå förlorade. Svensk Handel uppmanar nu regeringen att, likt som gjorts i Danmark, tydligt markera mot de kinesiska e-handelsjättarna.
Hälften av handlarna utsattes för brott under det andra kvartalet3.7.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet har etsat sig fast på höga nivåer. Nya siffror visar att stöld fortsatt är det vanligaste brottet man utsätts för, följt av hotfullt beteende från besökare eller kund. Det visar Svensk Handels Trygghetsbarometer för det andra kvartalet 2024.
Stigande optimism inom stora delar av handeln24.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidstron ökar från låga nivåer inom butikshandeln samt partihandeln, medan e-handeln ser något mer negativt på kommande tre månader. Trots positivt momentum för stora delar av handeln under våren är det uppenbart att de senaste årens utmaningar slagit hårt mot branschen. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för juni.
Handlare ser ljust på sommarens försäljning20.6.2024 10:30:00 CEST | Pressmeddelande
Över 40 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år jämfört med samma period förra året. Det visar nya sommarsiffror från Svensk Handel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum