Tove Alexandersson och Anton Johansson vann fjärde etappen av O-Ringen

Under den fjärde etappen av O-Ringen, som ägde rum på arena Döderhultsdalen, visade Tove Alexandersson och Anton Johansson sin skicklighet genom att säkra etappsegrar. För Alexandersson var det veckans andra seger medan Johansson tog sin första.

Topp tre D21 Elit på etapp fyra av O-Ringen
Topp tre D21 Elit på etapp fyra av O-Ringen Tero Marjamäki

Den fjärde etappen innebar veckans andra medeldistanslopp för elitorienterarna. Dagens terräng, med skogsområde och stigar nära staden, skiljde sig markant från tidigare etapper.

I damklassen fortsatte Tove Alexandersson från Stora Tuna OK sin dominans genom att vinna sin andra etapp för veckan. Med denna prestation drygade hon ut sin totalledning till Hanna Lundberg från OK Renen, som ligger tvåa i sammandraget. Inför morgondagens jaktstart har Alexandersson en betryggande ledning på över åtta minuter.

Simona Aebersold från IFK Göteborg kom tvåa på dagens etapp, en minut och 22 sekunder bakom Alexandersson, och behöll sin tredjeplats totalt. Sanna Fast, även hon från IFK Göteborg, slutade trea på etappen och ligger nu fyra i sammandraget. Hanna Lundberg kom fyra idag och tappade tre minuter och 26 sekunder till ledarinnan.

Kommentarer från Tove Alexandersson:

– Hur hade du det ute på banan? "Jag hade det bra. Jag hade en ganska stor totalledning sedan innan så jag fokuserade mest på att göra ett stabilt lopp orienteringstekniskt och ha krafter över till imorgon också."

– Vad tycker du om dagens terräng? "Det var lite mer lättlöpt idag och lite mer stiglöpning, men det är kul med lite variation. Jag tycker nog att de första etapperna var roligare."

– Imorgon är det jaktstart, hur tänker du kring att gå ut med åtta minuters ledning? "Det känns som en stor ledning, så bara jag gör ett helt okej lopp imorgon borde det räcka. Men jag ska gå ut och försöka göra ett bra lopp."

I herrklassen tog Anton Johansson från OK Orion sin första etappseger för veckan och knaprade in tid på totalledaren Emil Svensk. Johansson går in i morgondagens jaktstart som tvåa, med tre minuter och 16 sekunder upp till Svensk. Simon Imark från Tullinge SK kom tvåa på dagens etapp medan Viktor Svensk från Stora Tuna OK slutade trea, vilket också blir deras startpositioner i jaktstarten.

Kommentarer från Anton Johansson:

– Idag tog du seger här på den fjärde etappen, hur känns det? "Det känns kanon. Formen är stigande och det närmar sig augusti och EM, så jag känner mig trygg med min medeldistansorientering och har gjort det ett bra tag. När det börjar svara fysiskt också är det kanon egentligen."

– Igår var det vilodag, hur känns det efter fyra tävlingsdagar? "Man börjar känna sig sliten efter fyra dagars tävling, så det var skönt med en vilodag igår. Jag hängde med vänner och familj och laddade batterierna bra."

– Hur upplevde du terrängen? "Det är väldigt likt terrängtypen vi har i Blekinge, så det var i princip som att springa på hemmaplan. Då vet jag att om jag gör ett bra tekniskt lopp så ska det gå bra."

Resultat:

D21 Elit

1. Tove Alexandersson - 34:17
  2. Simona Aebersold - 35:39 (+1:22)
  3. Sanna Fast - 36:43 (+2:26)

H21 Elit

1. Anton Johansson - 34:47
  2. Simon Imark - 35:43 (+0:56)
  3. Viktor Svensk - 35:49 (+1:02)

H20 Elit

1. Hannes Mogensen - 32:01
  2. Odin Ek - 33:43 (+1:42)