Tove Alexandersson och Emil Svensk totalvinnare av O-Ringen, Smålandskusten 2024

Tove Alexandersson och Emil Svensk utropades som totalsegrare av O-Ringen Smålandskusten 2024 efter imponerande prestationer under veckan.

Tove Alexandersson, som gick ut med en ledning på över åtta minuter, lyckades utöka sin segermarginal och korsa mållinjen som totalsegrare för tolfte gången i O-Ringens historia. Hennes prestation i den sista etappen var stabil trots små hinder på vägen.

– Det känns jättebra, det var en lite tuffare dag idag och jag har gjort en hel del småmissar. Det var ganska brötigt där ute och jag fick en pinne i ögat också, så det var lite småstruligt idag men jag är jätteglad över veckan i stort, kommenterade Alexandersson efter loppet.

Hanna Lundberg, som startade som tvåa, höll undan för Simona Aebersold och säkrade andraplatsen med knapp marginal.

På herrsidan tog Emil Svensk sin första totalseger på seniornivå, en bedrift han delade med sin lillebror Viktor Svensk som sprang upp sig till en andraplats efter en stark insats.

– Det är otroligt skönt, det är en blandning mellan glädje och lättnad just nu. Jag njuter verkligen av det här, sa Emil Svensk efter sin seger. Han fortsatte:

– Jag har varit med på O-Ringen sedan jag var tio år gammal och har varit nära en totalseger många gånger innan. Det känns skönt att knyta ihop säcken såhär på seniornivå och ta en totalseger.

Se alla resultat här: https://resultat.oringen.se/2024https://resultat.oringen.se/2024

H18 Elit

1. Florian Fritzén - 3:01:18

2. Ludwig Rosén - 3:02:17 (+0:59)