Tara Babulfath tar historiskt OS-brons

18-åriga Tara Babulfath skrev ikväll historia när hon tog Sveriges första OS-medalj någonsin i judo! Medaljen är också Sveriges första på årets OS. På vägen till bronset besegrade Babulfath bland annat världsettan Assunta Scutto och världstian Hyekyeong Lee och gav också den trefaldiga världsmästaren, och senare 2024 års OS-guldmedaljör, Natsumi Tsunoda dagens tuffaste match. En sensationell prestation av OS-debutanten Tara Babulfath.

Tara Babulfath tar Sveriges första OS-medalj i judo.
Tara Babulfath tar Sveriges första OS-medalj i judo. Juan Gabi, EJU Fri användning

Tara Babulfath inledde OS-turneringen med tre raka, starka segrar. Bland annat mot världstian Hyekyeong Lee från Sydkorea och världsettan Assunta Scutto från Italien. I den första matchen kunde till och med Babulfath unna sig ett leende de sista sekunderna av fasthållningen när hon kände att segern var i hamn.

I kvartsfinalen ställdes Tara Babulfath mot världsettan Assunta Scutto. Babulfath gick återigen in på mattan med ett gott självförtroende och fick tidigt in ett kast på italienskan som gav waza-ari. Babulfath fortsatte att attackera och lyckades i slutskedet av matchen att knyta ihop säcken med ytterligare en fasthållning. Tara var nu sensationellt vidare till semifinal.

I semifinalen ställdes Babulfath mot tuffast möjliga motstånd, den trefaldiga världsmästaren Natsumi Tsunoda från Japan som bara förlorat 2 matcher på världstouren på hela 20-talet! Tara gick ut stenhårt för att ta sig vidare till finalen och gjorde det riktigt jobbigt för japanskan som inte lyckades med någon av sina tekniker. Efter 4 minuters matchtid hade ingen lyckats ta några poäng och matchen gick vidare till golden score. När det nästan hade gått 7 minuter totalt av matchen var det till slut en tredje varning till Babulfath som avgjorde matchen till japanskans favör. Domslutet gjorde Babulfath riktigt upprörd och hennes protester mot domaren gjorde att hon var på gränsen att bli diskvalificerad från tävlingen, vilket hade inneburit missad bronsmatch. Babulfath klarade sig dock och publiken i arenan buade åt domslutet.

I bronsmatchen väntade världstrean Abiba Abuzhakynova från Kazakstan. Tara Babulfath hade repat sig från besvikelsen i semifinalen och gick fullt ut för bronset. Men det tog ända till slutsekunderna innan hon till slut fick till en ytterligare en fasthållning och lyckades ta hem det historiska OS-bronset till Sverige!

Tara Babulfath tar historiskt OS-brons 2024.
Taras Babulfaths coach är den första kvinnliga världsmästaren i judo, Jane Bridge från Storbritannien.
Tara Babulfath vinner över uzbekiskan Kurdunova genom fasthållning.

Så går det i OS- och Paralympics-kvalet – Marcus Nyman klar för OS14.6.2024 16:53:35 CEST | Pressmeddelande

Efter att ha tagit guld under helgens tävling i Abidjan, Elfenbenskusten, är Marcus Nyman nu kvalificerad till sitt fjärde OS! 33-åringens avancemang i OS-kvallistan innebär dessvärre att landslagskollegan Ida Eriksson blir utan OS-biljett då de båda konkurrerade om samma kontinentala kvotplats till OS. På parajudosidan står hoppet till ett wild card för Nicolina Pernheim som haft en paus från elitjudon och Paralympics-kvalet på grund av graviditet. Sedan tidigare är Tara Babulfath klar för OS.