Svaga vindar fortsätter prägla OS-seglingarna

Andra dagen av OS-seglingarna i Marseille bjöd även den på mycket lätta vindar med en del väntan – både på land och ute på vattnet. Det gällde för Vilma Bobeck och Rebecca Netzler i 49erFX – men framför allt för vindsurfarna och Johanna Hjertberg. Men till slut lyckades de genomföra två race i den klassen.

Johanna Hjertberg i sitt första OS-race. Foto: World Sailing

Vilma Bobeck/Rebecca Netzler kämpar på i de svåra förhållandena och efter totalt sex race i 49erFX är de på tolfte plats. Måndagens placeringar blev 4-15-10.

– Vi kämpar på och tycker att vi stundtals gör det ganska bra. Men det är svårt i den lätta vinden. Vi får hoppas på lite stolpe in resten av veckan och kommer kämpa för varje poäng. Det är ändå lite mer än halva tävlingen kvar, säger Rebecca.

I toppen fortsätter hemmaseglarna från Frankrike – Sarah Steyaert/Charline Picon – att segla bra. Efter sex race har de fem andraplatser och har en tio poängs ledning före världsmästarna Odile van Aanholt/Annette Duetz, Nederländerna.

Precis som svenskorna så kämpar de dubbla olympiska mästarinnorna från Brasilien i de lätta vindarna och de ligger på 15:e plats i totalen – av 20 båtar.

I vindsurfing fick Johanna Hjertberg äntligen göra sin OS-debut. Premiären på söndagen blev helt inställd på grund av lätta vindar. Men på måndagen kunde arrangören genomföra två av planerade fyra race i damernas vindsurfing iQFOiL.

– Det var många timmar av väntan idag. Först på land och sedan ute på vattnet. Och sedan två race och därefter mer väntan innan vi fick åka in till land. Det är klurigt i de lätta vindarna. Och det blir väldigt fysiskt. Man får pumpa så mycket man bara orkar, säger Johanna.

Johanna kom på 19:e och 17:e plats i dagens två race och ligger på en 20:e plats av totalt 24 seglare.

– Det var helt ok – men jag vill ju mer. Det är skönt att ha premiären gjord, även om det blev en lite tuff start resultatmässigt. Samtidigt blir vissa grejer allt bättre. Starterna har jag jobbat rätt mycket med och de blir bättre och bättre, säger Johanna.

Vilma Bobeck / Rebecca Netzler i lätta vindar på OS. Foto: World Sailing
Ladda ned bild