Ny undersökning: Hårt klimat för hbtqi-personer i skolan

Var fjärde högstadielärare hör minst en gång i veckan elever uttrycka verbala kränkningar mot hbtqi-personer. Det visar Sveriges Lärares nya undersökning.

David Gustafsson, ordförande Sveriges Lärare Stockholm och medlem i förbundsstyrelsen Foto: Sven Jansson

Skämt, nedsättande kommentarer och kränkningar riktade mot hbtqi-personer förekommer i alla årskurser, men siffrorna som sticker ut finns på mellan- och högstadiet, visar Sveriges Lärares nya undersökning, som nu släpps i samband med seminariet ”Hatet, hotet och skämtet – så kan skolan verka för ett inkluderande klimat” som går av stapeln under onsdagen på Stockholm Pride House.

Var tredje lärare i mellanstadiet och fyra av tio högstadielärare uppger att de har hört elever skämta eller prata nedsättande om hbtqi-personer minst en gång i veckan.

-Det här är oacceptabla siffror. Vi kräver nolltolerans mot kränkningar i skolan. Arbetsgivarna måste ta sitt ansvar och ge lärare rätt förutsättningar för att jobba med dessa frågor. I dag finns inte det, då lärare har en extremt pressad arbetssituation med stora elevgrupper och små möjligheter till planering av lektioner, säger David Gustafsson, ordförande Sveriges Lärare Stockholm och förbundsstyrelseledamot.

Nedskärningarna på skolan måste stoppas

I högstadiet svarar 26 procent av lärarna att någon elev eller personal har diskriminerats utifrån sexuell läggning eller könsöverskridande identitet. Samtidigt saknas ett kontinuerligt värdegrundsarbete på flera håll. Mer än var tredje lärare i högstadiet uppger att de i ganska liten utsträckning eller inte alls har ett värdegrundsarbete.

-Inkluderingsfrågor bör finnas med i tidig ålder. För att lärare ska kunna arbeta med det måste nedskärningarna på skolan få ett slut. Det är oerhört viktigt att man satsar på behöriga lärare men också stödpersonal som finns på plats utanför lektionstid då många konflikter uppstår. Även resurser till särskilt stöd och elevhälsa måste byggas ut, inte nedmonteras ytterligare, säger David Gustafsson.

På seminariet medverkar:

Lina Axelsson Kihlblom, fd skolminister och numera skolchef i Eskilstuna kommun

Sanna Macdonald, lärare och föreläsare i likabehandlingsfrågor

Vidar Ekman, vice ordförande Elevernas riksförbund

David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm

Välkommen att besöka vårt kostnadsfria seminarium, klicka här för mer information

Se mer från undersökningen, klicka här för mer information

Välkommet att regeringen vill utreda en reglering av lärares undervisningstid29.6.2024 10:30:04 CEST | Pressmeddelande

Sveriges Lärare har höga förväntningar efter regeringens besked att man ska ge ett ett tilläggsdirektiv till utredningen ”En minskad administrativ börda för förskollärare och lärare”. Utöver sitt ursprungliga direktiv – att minska byråkrati och frigöra tid – ska utredaren nu även se över hur undervisningstiden samt tiden till för- och efterarbete kan regleras.