Idrottsrörelsen i regnbågens färger

Just nu pågår Stockholm Pride och lördag den 3 augusti går idrottsrörelsen i tåget som startar klockan 13.00. Några av idrotterna som deltar är cheerleadning, gymnastik, ridsport, fotboll, danssport, amerikansk fotboll, bågskytte, simsport och basket.

Fri att använda

Många svenska elitaktiva och specialidrottsförbund är föregångare när det gäller att signalera vikten av inkluderande idrott för alla, bland annat med hjälp av kaptensbindel i regnbågsfärger eller som via ishockeyns SHL Pride week som genomförs varje år. Kaptensbindeln har även bidragit till diskussioner vid stora internationella mästerskap liksom om rättigheter för HBTQI-personer.

– Även om det är viktigt med förebilder och att det finns möjligheter för alla kroppar på alla nivåer inom idrotten så för att nå dit behövs fortsatt utveckling av en mer inkluderande idrott för barn, unga och hela breddidrottsverksamheten. Där finns redan en inkludering men kunskapen och insatserna behöver fortsatt öka, säger Liselotte Ohlson.

Under sommarhalvåret genomförs Prideveckor och Prideparader runt om i olika städer. Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna samordnar idrottens deltagande under Stockholms Prideparad, lördag 3 augusti. RF-SISU distrikt runt om i landet deltar och samverkar på liknande sätt i lokala Prideveckor. Vill du gå med idrotten så hittar du mer information om tid och samlingsplats via länkar nedan.

Här kan du läs mer om Riksidrottsförbundets arbete med trygg och inkluderande idrott (länk)

Här kan du läsa mer om deltagande tillsammans med idrottsrörelsen i Stockholm Pride (länk)

RF-SISU ordinarie utbildningar som innehåller delar kopplade till inkluderande ledarskap, hjälper dig att forma inkluderande föreningsmiljöer.

Mer information om utbildningar via SISU Idrottsutbildarna hittar du här (länk)

Fredrik Carlson
Verksamhetsutvecklare inkluderande idrott