Anton och Lovisa jagar medalj på OS-seglingarna i 470

Efter drygt halva tävlingen och sex race är Anton Dahlberg/Lovisa Karlsson i högsta grad med i striden om medaljerna i 470. Efter en seger och en 13:e plats i söndagens lättvindsseglingar i Marseille ligger de på fjärde plats – endast en poäng från tredjeplatsen och sju poäng efter ledaren.

Foto: World Sailing

– I första racet kommer vi ut bra från starten och studsar också rätt i början. Sedan ligger vi helt rätt och därifrån seglar vi mer eller mindre felfritt. Vi seglar fort. Vi seglar enkelt och smart. Och vi korsar mållinjen först. Det var inte mycket att snacka om, säger Anton.

Inför söndagens två seglingar låg de trea i totalen. Efter dagens första race tog de över ledningen. Den platsen fick de inte behålla länge eftersom de kom i väg dåligt i det andra racet och slutade på 13:e plats.

– I det racet gällde det bara att fortsätta komma igång med rutinerna. Men vi hade lite fel idé och vi fick inte den bästa starten, så vi är inte bra med på första kryssen. Sedan får vi en öppning på länsen och kommer tillbaka. Men vi gör tyvärr ett misstag även på andra kryssen och då åker vi tillbaka igen. Det har vi inte råd med. Vi gjorde de stora grejerna fel i dagens andra race. Det kostade många poäng, säger Anton.

Det är mycket jämnt i toppen av 470-klassen. Mellan ettan och fyran skiljer bara sju poäng. Sedan är det en liten lucka ner till femman som är ytterligare elva poäng efter.

– Får vi mer vind är vi ännu starkare. Lätta vindar är mer nyckfullt. Men vi kan segla bra i allt. Det handlar mest om att gör det vi kan. Och att göra det bra, säger Anton.

Två dagar, med två race per dag, återstår innan det är dags för en avgörande final på onsdag där de tio bästa ska göra upp om medaljerna och där dubbla poäng står på spel.

– Det är en klyscha, men vi måste ta ett race i taget. Vi måste hålla det enkelt och tro på vår förmåga. Och vi måste fortsätta att kämpa för varje båt och varje poäng, säger Lovisa.

Ladda ned bild
Ladda ned bild