Volkswagen-koncernen redovisar solida resultat i en krävande miljö under första halvåret 2024

Volkswagen-koncernens rapport för första halvåret 2024 presenterades den 1 augusti.

Oliver Blume, VD för Volkswagen-koncernen:
– Volkswagen-koncernen levererade en solid prestation under det första halvåret. I en utmanande miljö markerar 2024 koncernens största produktoffensiv och en omfattande omstrukturering av våra affärsområden. Resultaten speglar en framgångsrik laginsats över alla varumärken. Strategiskt har vi satt en avgörande kurs och TOP 10-programmen är på god väg framåt. Vi accelererar vår globala mjukvarustrategi med internationella partners och har helt omorganiserat vår etablering i Kina. Prestandaprogrammen tar fart i hela koncernen och våra nya produkter får positiv feedback från globala marknader. Det är en bra grund, men mycket av arbetet ligger fortfarande framför oss.

Arno Antlitz, CFO och COO för Volkswagen-koncernen:
– Vår marginal för andra kvartalet, exklusive omstruktureringskostnader och andra icke-operativa faktorer, överträffade våra förväntningar något. Men det som i slutändan räknas är det rapporterade resultatet. En marginal på 6,3 % efter sex månader ligger under våra ambitioner och vår potential, med tanke på vårt utbud av fantastiska fordon, vår varumärkesportfölj och vår globala position. Tack vare ett förväntat momentum för våra nya produkter och en solid orderbok bekräftar vi våra prognoser för helåret. Vi måste dock göra betydande ansträngningar på kostnadssidan under andra halvåret och framåt för att nå våra mål.

Nyckelsiffror

• 158,8 miljarder euro i försäljningsintäkter under första halvåret 2024 – upp från 156,3 miljarder euro första halvåret 2023
    Volkswagen-koncernens försäljningsintäkter ökade tack vare en stark affärsutveckling inom Financial Services. Försäljningsintäkterna inom divisionen Automotive är i stort sett stabil, samtidigt som den globala fordonsförsäljningen sjunker något.
  • Rörelseresultat på 10,1 miljarder euro under första halvåret 2024 – 11 % lägre jämfört med första halvåret 2023 (11,3 miljarder euro) / Rörelsemarginal på 6,3 %
    Minskningen av rörelseresultatet är relaterat till flera icke-operativa faktorer, i synnerhet oplanerade avsättningar för avgångsprogrammet hos Volkswagen AG. Rörelsemarginalen påverkades ytterligare av högre fasta kostnader, avgifter relaterade till avkonsolideringen av VW Bank Ryssland och nedläggningen av en del av gasturbinverksamheten inom MAN Energy Solutions.
  • Solitt underliggande resultat i första halvåret 2024 – marginalförbättring från första kvartalet till andra kvartalet
    Justerat för icke-operativa faktorer och före värderingseffekter uppgick rörelsemarginalen till 7,1 % under första halvåret 2024. Under andra kvartalet 2024 förbättrades rörelsemarginalen före engångseffekter till 7,6 %, jämfört med 6,6 % under första kvartalet 2024.
  • Nettokassaflödet i divisionen Automotive var -0,1 miljarder euro under första halvåret 2024 (2,5 miljarder euro första halvåret 2023)
    Nettokassaflödet i divisionen Automotive påverkades av en ökning av rörelsekapitalet i samband med lanseringar av nya modeller och leveransbegränsningar. Ett starkt nettokassaflöde under andra kvartalet på 2,9 miljarder euro kompenserar nästan för utflödet på 3,0 miljarder euro under första kvartalet 2024.
  • 4,3 miljoner sålda fordon första halvåret 2024 – något lägre än första halvåret 2023 (4,4 miljoner fordon)
    Tillväxten i Nordamerika (+8 %) och Sydamerika (+15 %) kompenserar nästan för nedgången i andra regioner, särskilt Kina under andra kvartalet.
  • Orderingången för fordon i Västeuropa ökade något under första halvåret 2024
    Den totala orderingången i hemmaregionen ökade med 2 %, tack vare helt eldrivna fordon (+124 %). Orderboken når långt in i det fjärde kvartalet.

Utsikterna för 2024 bekräftade

Volkswagen-koncernen räknar med att försäljningsintäkterna under 2024 kommer att överstiga föregående års siffra med upp till 5 %. Rörelsemarginalen för Volkswagen-koncernen och affärsområdet Passenger Cars förväntas ligga mellan 6,5 % och 7 %.

Inom divisionen Automotive förutsätter koncernen en investeringsgrad på mellan 13,5 % och 14,5 % för 2024. Nettokassaflödet från Automotive för 2024 förväntas ligga mellan 2,5 miljarder euro och 4,5 miljarder euro. Detta kommer i synnerhet att omfatta investeringar för framtiden och kassautflöden från fusioner och förvärv, som är en viktig pelare i Volkswagen-koncernens omställning. Nettolikviditeten i Automotive förväntas ligga mellan 37 miljarder euro och 39 miljarder euro för 2024. Koncernens mål är oförändrat, nämligen att fortsätta med sin solida finansierings- och likviditetspolitik.

Mer information om varumärkesgrupperna

Core
Försäljningsintäkterna hamnade på föregående års nivå. Rörelsemarginalen minskade till 5,0 % på grund av omstruktureringskostnader. Den underliggande rörelsemarginalen före omstruktureringskostnader låg på 6,0 %.

Progressive
Betydande nedgång i försäljningsintäkter främst drivet av utbudsbegränsningar hos Audi. Rörelsemarginalen minskade till 6,4 % och rörelsemarginalen före värderingseffekter blev 7,7 %.

Sport Luxury
Nedgång i försäljningsintäkter driven av förväntade operativa utmaningar. Rörelsemarginalen minskade till 16,4 % på grund av kostnader relaterade till lanseringar av nya modeller.

TRATON Trucks
Något ökade försäljningsintäkter och stark lönsamhet. Fortsatt hög efterfrågan på fordonstjänster. Rörelsemarginal på 9,0 %.

CARIAD
Försäljningsintäkterna ökade tack vare en betydande ökning av mjukvarulicenser. Rörelseresultatet låg på föregående års nivå.

Volkswagen Group Mobility
Financial Services noterade ett rörelseresultat på 1,4 miljarder euro, en minskning med 22 % jämfört med föregående år, hänförlig till avkonsolideringen av den ryska verksamheten.

Rapporten i sin helhet finns att ladda ner här:

Oliver Blume, vd för Volkswagen-koncernen
Arno Antlitz, CFO och COO för Volkswagen-koncernen
Nyckelsiffror H1 2024
Nyckelsiffror H1 2024
Leveranser, försäljning och marginal under H1 2024.
Utsikterna för 2024 är bekräftade.

Volkswagen Group Sverige är ett helägt dotterbolag till Europas största bilproducent Volkswagen AG. Volkswagen Group Sverige är den största bilimportören på den svenska marknaden och har sitt huvudkontor i Södertälje. Gruppen marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Skoda, Audi, SEAT/CUPRA, VolkswagenTransportbilar och Porsche.