Apotekskollen Sverige

Läkemedelspriser upp 7,7% på apoteken

Priserna på läkemedel och apoteksvaror har fortsatt stiga under sommaren, som också är 15-årsjubileumet för avregleringen av apoteksmarknaden. Fortfarande är det receptfria läkemedel som apoteken höjer priserna på mest, med 7,7 procent prisutveckling sista året. Exempel på produkter med stora prisökningar inkluderar vanliga smärtstillande mediciner som Alvedon och Ipren. Detta kan öka den ekonomiska osäkerheten för svenska hushåll.

Prisutvecklingen på receptfria läkemedel och KPIF mellan juni 2023 och juni 2024. ©Apotekskollen Sverige Får användas i samband med pressmeddelandet.

– Priserna på läkemedel stiger trots låg inflation, vilket är anmärkningsvärt och pekar på att apoteken har fått ökade kostnader, säger Oscar Frendin Nilsson, läkare och grundare av Apotekskollen.

Apotekskollen övervakar priser och lagerstatus på 77 000 apoteksvaror och har sammanställt ett prisindex som följer marknadens utveckling. I indexet ingår 2 000 vanliga receptfria läkemedel och andra apoteksvaror som säljs av de sju stora nätapoteken i Sverige.

Prisindexundersökningen i juni visar att priset på receptfria läkemedel är 7,7 procent högre än i juni 2023. Den viktade analysen, som speglar en typisk kunds läkemedelsinköp, visar en prisökning på 8,9 procent. Samtidigt steg priserna på andra apoteksvaror än läkemedel med 4,3 procent.

Ökningstakten jämfört med inflationen
Den svenska inflationstakten, enligt KPIF, var 1,3 procent i juni 2024. Därmed steg priset på receptfria läkemedel sex gånger mer än den övriga pris- och kostnadsutvecklingen i samhället. Detta kan jämföras med april i år då läkemedel “bara” hade tre gånger så hög genomsnittlig prisutveckling på årsbasis (6,4 procent) jämfört med dåvarande inflationstakten.

De läkemedelskategorier som ökat mest i pris är vitaminer och mineraler (15 procent), läkemedel mot förkylning (8,1 procent) och läkemedel mot feber och värk (7,9 procent).

– Det är populära läkemedelskategorier som haft de största prishöjningarna. Detta förklarar varför det viktade prisindexets utveckling, som motsvarar en typisk kunds inköp, ökar med hela 8,9 procent.

Prisutveckling receptfria läkemedel juni 2023 – juni 2024

7,7

Typisk varukorg

8,9

* ingår i viktad varukorg

Övriga apoteksvaror
Övriga apoteksvaror som apoteken säljer som inte är läkemedel har haft en genomsnittlig prisökning på 4,3 procent. De största ökningarna är likt tidigare inom kategorierna sårvård och förband, som ökade med hela 10,6 procent, följt av solskyddsprodukter som steg med 6,6 procent. Däremot har vissa produkter, som vårdhjälpmedel och självtester, istället blivit 7,7 procent billigare.

Prisutveckling övriga apoteksvaror juni 2023 – juni 2024

Vårdhjälpmedel och tester

Typisk varukorg

4,3

Priserna efter avregleringen av apoteksmarknaden

Sommaren 2024 markerar 15-årsjubileumet för avregleringen av apoteksmarknaden. Avregleringen hade som mål att öka konkurrensen och sänka priserna. Under de senaste åren har nätapoteken drivit på prispress på marknaden vilket enligt Sveriges Apoteksförenings branschrapport från 2023 inneburit flera år av sjunkande priser på läkemedel i Sverige.

– Apoteken säljer produkter som är mycket likartade. För att vara konkurrenskraftiga och locka kunder behöver apoteken erbjuda ett brett sortiment och god tillgänglighet, samtidigt som låga priser är viktiga för att klara konkurrensen, särskilt på nätet. Men med senaste årets prisuppgångar har prispressen tydligt upphört.

Men nu kan Apotekskollen konstatera att trenden med sjunkande priser är bruten. Priserna på receptfria läkemedel har ökat med 7,7 procent det senaste året, medan priserna på andra apoteksvaror har ökat med 4,3 procent.

Dessa förändringar visar att även om avregleringen och digitaliseringen initialt skapade prispress och ökad tillgänglighet, står apoteksmarknaden nu inför nya utmaningar med stigande kostnader för både företag och konsumenter.

Fortsatt stora besparingar med nätköp

Vår prisundersökning visar också att det i juni månad var i genomsnitt 32,8 procent dyrare att handla på lokala apotek jämfört med online, där vissa produkter är dubbelt eller tre gånger så dyra som i fysiska apotek. Ett exempel är det vanliga smärt- och inflammationsdämpande läkemedlet Naproxen Orifarm 250 mg, 20 st, som kostar 27 kr online men 93 kr i butik, en skillnad på 244 procent.

Genomsnittskunden sparar totalt cirka 25 procent genom att handla på nätet istället för i butik, vilket innebär att ett genomsnittligt nätapoteksköp, på 330 kr skulle kosta 445 kr i butik. Skillnaderna mellan apotekskedjorna är mindre, men genom att jämföra apotekens kampanjer och priser online är det möjligt att ytterligare sänka kostnaden.

Denna artikel är baserad på data från Apotekskollen och reflekterar prisutvecklingen på nätapoteksmarknaden från juni 2023 till juni 2024.

Om Apotekskollen

Vården.se grundades 2012 och är Sveriges största oberoende boknings- och jämförsida för vård. På Vården.se finns Apotekskollen som är en prisjämförelsetjänst för läkemedel och apoteksvaror. På Apotekskollen kan man skapa en egen varukorg och själv jämföra apoteken.