Ifs starka tillväxt fortsätter – stabilt resultat för första halvåret trots storskador

"Vår diversifierade affärsmodell och storlek är en styrka, tillsammans med vår utmärkta strategi för prissättning", säger Ifs koncernchef Morten Thorsrud.

KVARTALSRAPPORT: I dag presenterar försäkringsbolaget If det finansiella resultatet för det andra kvartalet och första halvåret 2024. Den starka tillväxten inom alla affärsområden fortsätter. En sträng vinter i Norden tynger det första kvartalet, och stora skador i det andra kvartalet, men tack vare Ifs storlek och diversifiering är resultatet fortsatt starkt och stabilt.

– Vår diversifierade affärsmodell och storlek är en styrka, tillsammans med vår utmärkta strategi för prissättning. Vi växer inom alla affärsområden och är en pålitlig partner till våra kunder. Varje dag betalar vi ut mer än 100 miljoner svenska kronor i ersättning för olika skador; från väderskador till andra omfattande skador, säger Ifs koncernchef Morten Thorsrud.

Den stadiga premietillväxten (7,3 procent) för första halvåret 2024 stöds av en stark tillväxt inom alla affärsområden, där tillväxten inom privatmarknaden främst drivs av personförsäkringar (12 procent) och egendom (6 procent), medan utvecklingen inom motorförsäkringar (5 procent) är måttlig på grund av fortsatt låga försäljningsvolymer av nya bilar under första halvåret 2024. Premietillväxten förstärktes också av fortsatt hög och stabil förnyelsegrad och kundlojalitet.

– Privatpersoner och företag prioriterar i allt större utsträckning hälsa och välbefinnande. Vi är väl positionerade på marknaden då vi ser ett starkt intresse för våra erbjudanden inom personförsäkring, säger Morten Thorsrud.

Totalt rapporterade If en vinst före skatt på 8 368 MSEK för första halvåret 2024, vilket motsvarar en ökning med 12,4 procent jämfört med föregående år. Försäkringstjänsteresultatet för andra kvartalet var 2 513  MSEK (2 412), med en totalkostnadsprocent på 83,1 (82,9).

Potential för digitala skalningsmöjligheter i Norden

If fortsätter inom digitaliseringen att fokusera på effektiviseringar i verksamheten och förbättring av kundresan. Under första halvåret 2024 såg If en stadig tillväxt i digital försäljning, kundkontakter och skadeanmälningar digitalt. Privatkunder tenderar i allt högre grad att föredra en digital kundrelation, medan mänsklig support fortfarande spelar en viktig roll i den totala serviceleveransen.

– Återigen är vår storlek en verklig konkurrensfördel, som gör det möjligt för oss att investera i gemensam infrastruktur för både digital försäljning och tjänster. Jag är mycket stolt över vår digitala resa hittills, och hur vi har omvandlat försäkringsdistributionen. Vi har fortfarande mer potential att skala upp digitala nyckelkapaciteter på alla marknader och ytterligare stärka vårt kunderbjudande, avslutar Morten Thorsrud.

Koncernresultat

• Bruttopremieinkomsten ökade med 7,3 procent (exklusive valutaeffekter) för första halvåret 2024 jämfört med föregående år (Q2 2024: 6,7)
  • Bruttopremieinkomst Q2: 16 129 MSEK (15 055)
  • Resultat från försäkringstjänster Q2: 2 513 MSEK (2 412)
  • Finansiellt resultat Q2: 1 885 MSEK (1 276)
  • Resultat före skatt Q2: 4 352 MSEK (3 671)
  • Totalkostnadsprocent Q2: 83.1 (82.9), 6M 2024: 84.9 (82.7)

Det svenska resultatet

• Bruttopremieinkomst Q2: 6 290 MSEK (5 927)
  • Resultat från försäkringstjänster Q2: 1 492 MSEK (574)
  • Totalkostnadsprocent Q2: 69,1 (87,7)

If är en del av Sampo Group, den ledande skadeförsäkringskoncernen i Norden och den enda försäkringsgivaren som erbjuder tjänster i alla nordiska länder, kundsegment och produkter. Koncernen är också en betydande aktör på den växande marknaden för digital skadeförsäkring i Storbritannien. Sampo är noterat på Nasdaq Helsingfors och Nasdaq Stockholm.

För ytterligare detaljer, besök gärna: www.sampo.com/result för engelskt material; och www.sampo.com/tulos för finskt material.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sampo: Maria Silander, Communications Manager, Media Relations, tel. +358 10 516 0031

Ifs presstjänst: +46 8 410 023 03, press@if.se

Om oss

If’s strong growth continues – solid half-year result despite large claims7.8.2024 08:43:56 CEST | Pressmeddelande

QUARTERLY RESULT Today, If P&C Insurance presents the financial result for the second quarter and first half of 2024. The strong growth in all business areas continues. A harsh Nordic winter weights down in the first quarter and large claims in the second, but thanks to Ifs scale and business diversity, the result remained strong and stable. “Our diverse business model and size is a strength as well as our excellent pricing strategy. We are growing in all business areas, and we are a reliable partner to our customers handling more than 100 MSEK per day in claims payments; from weather related to large claims, including public events”, says Morten Thorsrud, CEO of If P&C Insurance. The steady premium growth (7.3 percent) for the first half of 2024 is supported by robust growth across all business areas, with growth in private mainly driven by Personal risk insurances (12 percent) and Property (6 percent), whilst Motor (5 percent) development is modest due to continued low new car sales

Ny nordisk undersökning bland 4 000 personer bekräftar oroande ökning av stress14.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

En ny nordisk undersökning från försäkringsbolaget If visar att stressen sprider sig i hela Norden. 51 procent av befolkningen i Norden upplever att deras arbetsförmåga har påverkats negativt av stress. ”Vi ser tydliga paralleller mellan den upplevda stressnivån och sjukskrivningstalen. Utvecklingen går åt fel håll”, säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på If.