Klart: P17- och P19-VM 2025 spelas i Sandviken

Det är nu klart att Sandviken blir platsen för P17- och P19-VM 2025 med Sandvikens AIK som medarrangör till Svenska Bandyförbundet.

Juniorvärldsmästerskapen för P17 och P19 avgörs i Sandviken
Juniorvärldsmästerskapen för P17 och P19 avgörs i Sandviken Foto: Gert Holmér

Kommande dubbelmästerskap för P17 och P19 spelas i Sverige och efter att ett erbjudande om att arrangera mästerskapet gått ut till bandyklubbarna står det nu klart att det blir Sandvikens AIK som blir medarrangör.  Mästerskapet kommer att spelas i januari 2025 i Göransson Arena i Sandviken.

– Vi är väldigt glada över att Sandvikens AIK vill vara med och arrangera P17- och P19-VM 2025. När VM senast genomfördes i Sverige för de här ålderskategorierna var det ett mycket lyckat arrangemang både spel- och publikmässigt. Vi hoppa kunna upprepa det i Sandviken, säger Pär Gustafsson, generalsekreterare för Svenska Bandyförbundet.

– Det är också bra för bandyn i stort att sprida de större evenemangen geografiskt. Nu kommer Dam- och Herr-VM spelas i södra Sverige i Lidköping och Junior-VM mer norröver. Även Svenska Cupens finalhelg flyttar norrut till Bollnäs i år medan Bandyfinalerna stannar i Västerås, fortsätter Pär Gustafsson.

– Det är med stor glädje och stolthet vi i SAIK Bandy kan meddela att vi har fått äran att arrangera VM för P17 och P19. Detta är en fantastisk möjlighet för oss att än en gång visa upp vår fina arena och vår passion för bandy på den internationella scenen. Vi ser fram emot att välkomna spelare, ledare, funktionärer och supportrar till Sandviken och Göransson Arena, säger Rafi Markarian, klubbchef i Sandviken AIK BK.

Guld och silver 2024

Senaste gången Sverige arrangerade VM för P17 och P19 var 2023 i Göteborg i Ruddalens ishall. Båda de svenska landslagen tog guld. 2023 var även första gången som turneringarna slogs ihop till ett dubbelmästerskap och kommande VM-turnering kommer att genomföras enligt samma modell.

Det svenska P19-landslaget är regerande världsmästare efter att ha vunnit VM i Oslo i januari 2024. P17-landslaget är världstvåa efter VM 2024 som spelades i finska Mikkeli.

Sedan tidigare är det även klart att Sverige arrangerar dam- och herr-VM i mars 2025.

Kontakt:
Rafi Markarian