Pressinbjudan: Invigning av Skövdes nya depå för elbussar

Den 19 augusti invigs den nya depån för Skövdes elbussar. Depån i Timboholm är byggd med höga miljökrav och har plats för totalt 80 olika bussar.

Nu invigs Västtrafiks nya bussdepå i Skövde.
Nu invigs Västtrafiks nya bussdepå i Skövde. Foto: Thomas Harrysson

Från 2025 ska stadsbussarna i Skövde börja köra på el. För att klara av omställningen och få en plats att ladda elbussarna har en ny hållbar och modern depå byggts. Depån har plats för främst elbussar men också för konventionella biodieselbussar. På sikt finns också möjlighet att bygga ut för att rymma ytterligare 20 bussar.

– När vi fortsätter satsningen på att elektrifiera vår trafik är moderna depåer som den här i Skövde helt avgörande. Vi måste hela tiden utveckla trafiken för att få fler att vilja resa hållbart. Utan våra depåer stannar kollektivtrafiken, säger Bijan Zainali (S), ordförande för Västtrafiks styrelse.

Solceller laddar batterier

Depån har flera lösningar för minskad påverkan på miljön. Till exempel är byggnadernas tak täckta med 4 200 kvadratmeter solceller som kommer producera cirka 518 megawattimmar el per år. Solenergin lagras i ett batterilager och kan användas för att bland annat ladda elbussarna. Bussarnas tvättanläggning har också biologisk rening och regnvattenåtervinning.

Utöver ladd- och uppställningsplatser för bussar finns där också verkstäder, kontorslokaler, personalutrymmen och en träningslokal samt gröna utemiljöer med sittgrupper och gångstråk.

Byggt av Kreativa Hus Skövde

Det är det kommunala fastighetsbolaget Kreativa Hus Skövde som låtit bygga depån. Västtrafik kommer att agera hyresgäster i fastigheten.

Den 19 augusti invigs den nya depån och media välkomnas då att delta. Invigningen arrangeras av Västtrafik och Kreativa Hus Skövde.

Om invigningen

När: 19 augusti, kl 11:00-13:15

Var: Åtorpsvägen 1, Skövde

Hur: Invigningsceremoni och tal från Bijan Zainali (S), Västtrafiks styrelseordförande, Theres Sahlström (M), kommunstyrelsens ordförande samt Karolina Sahlström, vd Kreativa Hus Skövde. Föranmälan sker till press@vasttrafik.se senast den 16 augusti.

Bijan Zainali, Västtrafiks styrelseordförande. Foto:  Eddie Löthman
Bijan Zainali, Västtrafiks styrelseordförande. Foto: Eddie Löthman
Nu invigs Västtrafiks nya bussdepå. Foto: Thomas Harrysson
Den nya bussdepån i Timboholm har plats för upp till 80 bussar. Foto: Thomas Harrysson