Jonna Malmgren redo för sin OS-debut i Paris

Imorgon, den 7 augusti, gör Jonna Malmgren sin efterlängtade OS-debut i Paris. Denna tävling markerar en viktig milstolpe för Jonna som tävlar i 53-kilosklassen, en viktklass med extremt hög konkurrens. Jonna är rankad 2:a inför de stora spelen, vilket i sig är en enorm prestation.

Jonna Malmgren

Trots sin imponerande ranking står Jonna inför en tuff utmaning de två kommande dagarna. Viktklassen är otroligt jämn och innehåller flera av världens bästa brottare, totalt sexton deltagare. Nytt för i år är att de åtta bästa i varje viktklass seedas och möter i första omgången någon av de åtta oseedade brottarna, vilket innebär att Jonnas första match är en åttondelsfinal. Bland de som är rankade 9-16 hittar vi bland annat världsettan och världstvåan från 2022, som är oseedade till OS, vilket belyser den hårda konkurrensen i viktklassen.

Tävlingarna startar kl. 11:00 imorgon och Jonna kommer att ställas mot Arguello från Venezuela, som har en femteplats från OS i Rio på sin meritlista, i sin första match som är tionde matchen på matta B och beräknas gå runt klockan 12:20. Vid vinst så brottas hon kvartsfinal cirka 13:00.

Jonna har förberett sig länge för denna tävling, hennes förberedelser har varit intensiva och fokuserade, och hon är nu redo att ta sig an den olympiska utmaningen. Jonna som är rankad tvåa är absolut en av toppbrottarna i världen, vilket hennes meritlista tydligt visar. Hon har vunnit guld vid Europamästerskapen i brottning både 2022 och 2023. Vid samma mästerskap år 2024 tog hon silver, och vid U23-EM tog hon guld. Vid världsmästerskapen i brottning kom hon på femte plats och säkrade därmed sin OS-biljett tidigt. Dessa meriter understryker hennes förmåga att konkurrera på högsta nivå.

Jonna Malmgren har genom sin brottning visat att hon är kapabel att möta de bästa i världen och vi önskar Jonna Malmgren stort lycka till i hennes OS-debut och ser fram emot att följa hennes prestationer på den olympiska mattan.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Jonna Malmgren