Förlängt samarbete mellan Svenska Skidskytteförbundet, Expressen och Bonnier News Local. Först ut att livsändas är JSM i Nässjö

Efter ett lyckat samarbete under förra säsongen har Svenska Skidskytteförbundet förlängt sitt samarbete med Expressen och Bonniers News lokala tidningar säsongen 2024/2025. Det innebär att alla mästerskapstävlingar kommer livesändas, både sommar och vinter.

Foto: Svenskt Skidskytte

Till följd av en starkt växande verksamhet i landet delas sommarmästerskapen för första gången upp i två veckoslut. För första gången arrangerar Region Syd en nationell tävling där Nässjö Ski bjuder in till Junior-SM 10-11 augusti. Veckoslutet därpå, 16-18 augusti, välkomnar Dala Järna IK oss åter till Snöån för SM och Ungdoms-SM.

Så med start den 10 -11 augusti har ni möjlighet att titta på några av framtidens stjärnor och efterföljande helg 16-18 augusti se många våra stora svenska stjärnorna stå på startlinjen – med start redan den 18-20 augusti.

– Nu är det äntligen dags för våra aktiva att ta på sig nummerlappen igen och tävla om SM-

medaljerna. Det kommer att bli två händelserika helger där Nässjö och det Småländska

höglandet får visa upp sina utmanande banor för att sedan lämna över stafettpinnen till de

backiga och roliga banorna i Dala Järna, säger Ulrika Öberg, nationell chef på Svenska

Skidskytteförbundet.

En som deltagit på många nationella tävlingar under åren och som sett utvecklingen som skett under dessa tävlingar är Sebastian Samuelsson som är laddad inför att dra på sig nummerlappen i Dala-Järna.

- Det är väldigt roligt att våra nationella tävlingar sänds hos Bonnier och Expressen. Vi har sett en stor utveckling runt de nationella tävlingar sedan de började livesändas och för oss aktiva skidskyttar upplever vi att det blir en högra status med allt som tillkommer runt omkring en livesänd tävling, säger Sebastian Samuelsson.

- Jag ser fram emot att få ställa mig på startlinjen i Dala-Järna och få känna på tävlingsmomentet på riktigt igen, avslutar Sebastian.

Under vintern väntar sedan livesändningar från dubbla JSM-tävlingar samt SM-avslutningen i Sollefteå i slutet av mars med de allra största stjärnorna på plats.

– Skidskyttet är stekhett, med några av Sveriges allra bästa idrottare. Det kommer garanterat bli en oerhört spännande vinter, och det är superkul att Expressen kan sända en så folkkär sport, säger Pontus Weinemo som är strategisk sportchef på Expressen.

Sedan säsongen 2022/23 har Bonnier News sänt SM-tävlingar med framtidens skidskyttestjärnor och nuvarande landslagsåkare och det nya avtalet innebär att den satsningen fortsätter.

– Att vi kan fortsätta satsningen och samarbetet med Svenska Skidskytteförbundet känns riktigt bra. Skidskytte är en sport som engagerar vår publik och kombinationen av att kunna visa både morgondagens elitåkare och nuvarande världsstjärnor känns riktigt häftig. SM-tävlingarna i mars med de största stjärnorna på plats blir en riktigt häftig avslutning på säsongen, säger Oskar Lund som är projektledare för Bonnier News skidskyttesändningar.

Expressen och Bonnier News Local sänder följande lopp under SM-helgerna

JSM Rullskidskytte Nässjö 10-11 aug

• Lördag 10 augusti – Distans sändningsstart 09:50
  • Söndag 11 augusti – Sprint sändningsstart 09:00

USM & SM Rullskidskytte Dala Järna 16-18 aug

• Fredag 16 augusti – SM Sprint sändningsstart 16:50
  • Lördag 17 augusti – SM &USM Distans sändningsstart 11:50
  • Söndag 18 augusti – Rullskidtävling seniorer & USM Sprint sändningsstart 09:50

Här är tävlingarna som sänds säsongen 2024/25

Sommar

JSM Rullskidskytte, Nässjö, 10-11 augusti.

USM & SM Rullskidskytte, Dala Järna, 16-18 aug.

Vinter

JSM del 1, Dala Järna, 8-9 februari.

JSM del 2, Boden, 22-23 mars.

SM, Sollefteå, 28-30 mars.

Se skidskyttesändningarna på Expressen

För att se sändningen krävs abonnemanget Expressen +Allt.

Med Expressen +Allt kan du se all livesport på Expressen, bland annat ingår försäsongshockey med lag från SHL och Hockeyallsvenskan under sommaren, högstaligor i basket, innebandy och bandy till hösten samt Elitettan.

Du kan också ta del av all journalistik på Expressen.se och läsa magasinappen Arcy där vi erbjuder över 100 härliga magasin.

Dessutom får du tillgång till DN.se och över femtio lokala nyhetssajter.

Du använder samma inlogg överallt.

Här hittar du skidskyttesändningarna!

Se skidskyttet inom Bonnier News Local

För att se livesport på Bonnier News Locas tidningar krävs en prenumeration på det Bonnier News-gemensamma paketet +Allt, alternativt de lokala tidningarnas e-tidning

(paketen som heter Digital Premium, Helg eller Total).

Är du digital-kund kan du enkelt uppgradera till +Allt direkt på sändningssidan för livesport

(se listan nedan) på din lokala sajt. Där har du fortsatt tillgång till både livesport och övriga

lokala sajter inom Bonnier News Local. Dessutom - alla artiklar på DN.se och Expressen.se.

Lokala titlarna som sänder kommande två tävlingshelger:

Ljusdals-Posten HT, AB, GD, Söderhamns-Kuriren, Ljusnan, NT

SML, SmD, SmT, TRT, VP, VN, SN, FT, SkLT, VB, JP, Niö, TÅ, ÖP, ÖA, TH, NA, ST, VLT

BBLAT, Nya Ludvika Tidning, MT, FK, BT, FP, SDT, Sala Allehanda.