Uppsving för pendlingen över Øresundsbron

Varje dag gjordes i genomsnitt 5 471 pendlarturer med bil över Øresundsbron under årets första halvår – en ökning med 11,3 procent jämfört med samma period 2023.

Øresundsbro Konsortiets resultat före värdeförändring blev 701 miljoner DKK, vilket är 54 miljoner DKK mer än det första halvåret i fjol.

Øresundsbrons totala vägtrafik under årets första halvår steg med 3 procent jämfört med samma period i fjol.

– Pendlingen fick ett uppsving och tog extra fart under det andra kvartalet, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron.

Med i genomsnitt 19 136 passager per dag under januari-juni ökade Øresundsbrons samlade vägtrafik med 3 procent jämfört med samma period förra året. Vägintäkterna steg med 21 miljoner DKK till 784 miljoner DKK under det första halvåret 2024.

Pendlingen med bil ökade med 11,3 procent jämfört med samma period förra året, varav fyra av tio turer görs med det nya periodkortet ØresundPENDLARE+, som ger obegränsat resande till ett fast pris.

Fritidstrafiken bland ØresundGO-kunder ökade totalt med omkring 4 procent under årets första sex månader jämfört med samma period 2023.

– Dansk fritidstrafik var rekordhög i fjol, men den fortsätter alltså att stiga. Det förstärker bilden av det stora danska intresset för utflykter och ferie i grannlandet. Samtidigt fortsätter en försvagad svensk krona att göra det attraktivt för danskar att uppleva Sverige, säger Linus Eriksson.

Lastbilstrafiken stod för i genomsnitt 1 619 passager per dag, vilket innebär en minskning med 2,6 procent jämfört med samma period 2023. Under det andra kvartalet har godstrafiken börjat stabiliseras till förra årets nivå.

– Godstrafiken har varit nedåtgående under nästan ett år, efter en stark trafiktillväxt i flera år. 2024 började också med avtagande trafik, men sedan april ligger den mer stabilt på förra årets nivåer, säger Linus Eriksson.

Öresundsförbindelsens gröna passager, med fordon som drivs med el eller vätgas, räknas genom att matcha betalstationens teknik för nummerplåtsavläsning med fordonsregister i Sverige och Danmark. I juni 2023 var andelen gröna passager 8,4 procent – och det har ökat successivt varje månad till 12,2 procent i juni i år. Det motsvarar en ökning på cirka 45 procent på ett år.

Øresundsbro Konsortiets räntekostnader minskade från 136 till 97 miljoner DKK, vilket är följden av fallande inflation och minskad skuld. Driftskostnaderna ökade med 2 miljoner DKK jämfört med motsvarande period i fjol.

Årets resultat före värdejustering förväntas hamna i intervallet 1 400-1 500 miljoner DKK, vilket ligger i nivå med förra årets resultat.

Vägtrafikens utveckling under januari-juni 2024

Trafik per

dag 2024

Trafik per

dag 2023

Utvecklingen för genomsnittlig trafik per dygn under 2024. Tågtrafikens utveckling presenteras i Øresundsindex/Trafikstatistik.

Marknadsandel av den samlade Öresundstrafiken*

Marknadsandel i procent

Personbilar

86,6

Godstrafik >6 m.

62,5

84,3

83,6

* Gäller perioden 1 april 2023 till 31 mars 2024, vilket är den senaste perioden med aktuell data.

Jan-jun

Jan-jun