Säljstart för kraftfulla Volkswagen ID.3 GTX

Volkswagen i Sverige har startat försäljningen av nya kraftfullare versioner av den eldrivna kompaktbilen ID.3. Två versioner av ID.3 GTX erbjuds: ”ID.3 GTX Grundmodell EU” med 286 hk (210 kW) och ”ID.3 GTX Edition” med 326 hk (240 kW). Den senare är utrustad med Volkswagens starkaste elmotor.

Nya ID.3 GTX är nu möjlig att beställa.
  • Mer kraft för mer körglädje: Volkswagens starkaste elmotor med 326 hk (240 kW) accelererar från 0 till 100 km/h på 5,7 sekunder
  • ID.3-seriens flaggskepp: Nya ID.3 GTX lanseras med individuell design och omfattande standardutrustning
  • Prissatta och beställningsbara: På den svenska marknaden erbjuds de två versionerna ”ID.3 GTX Grundmodell EU” med 286 hk (210 kW) och ”ID.3 GTX Edition” med 326 hk (240 kW).
  • Smidigt chassi och responsiv styrning: Debut för det nya adaptiva chassit Sport DCC som är standard i Edition-versionen
  • Uppgradering av produktlinjen ID.3: Tidigare i sommar fick produktlinjen ID.3 en uppgradering med bland annat senaste generationen av infotainment och mjukvara. En annan nyhet är att Pro S-versionen nu är femsitsig.

Karossen och chassits utformning ger stora fördelar: Det nya batteriet på 79 kWh (netto) är placerat i golvet och precis i mitten av bilen, en konstruktion som ger en sportigt låg tyngdpunkt och en optimal axeltrycksfördelning för kördynamik och körglädje. Båda ID.3 GTX-versionerna är bakhjulsdrivna och femsitsiga.

Kai Grünitz, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för utveckling, säger:
– Med sin spontana och kraftfulla utveckling är nya ID.3 GTX med 326 hk för mig den elektriska motsvarigheten till vår sportiga kompaktbilsikon Golf GTI Clubsport. Naturligtvis har en elmotor och en turboladdad bensinmotor varsin unika karaktär, men ID.3 GTX och Golf GTI Clubsport delar samma fascinerande acceleration.

Kraftfull motor, stort batteri och hög laddningskapacitet

ID.3 GTX är den första modellen med en vidareutvecklad version av Volkswagen Performance-drivlinan. Här kan effekten ökas från 286 hk/210 kW (ID.3 GTX Grundmodell EU) till 326 hk/240 kW (ID.3 GTX Edition). Elmotorn genererar ett maximalt vridmoment på 545 Nm i båda versionerna och överträffar därmed effekten hos de mest kraftfulla V6-turbomotorerna från Volkswagen.

ID.3 GTX Edition accelererar från 0 till 100 km/h på bara 5,7 sekunder (grundmodellen: 5,9 sekunder) Topphastigheten är 200 km/h och begränsas inte elektroniskt – en nyhet för ID.-familjen.

Energin kommer från ett litiumjonbatteri på 79 kWh (netto), som tack vare innovativ laddnings- och värmehantering med förkonditionering av batteriet har en laddningseffekt på upp till 185 kW vid DC-snabbladdningsstationer. Batteriet kan vid optimala förhållanden laddas från 10 till 80 procent på cirka 26 minuter. Ombordladdaren för AC-laddning, via exempelvis en väggmonterad laddbox, är på 11 kW.

ID.3 GTX Edition har en WLTP-räckvidd på upp till 591 km medan grundmodellen har upp till 601 km.

Sport DCC för Edition-versionen

Det GTX-specifika chassit är utrustat med kraftigare krängningshämmare och är anpassat till drivsystemets höga prestanda. Grundutförandet består av en MacPherson-framaxel och en 5-länkad bakaxel med ett sofistikerat styrsystem. Den progressiva styrningen, som är anpassad till ID.3 GTX, är standard.

ID.3 GTX Edition har som standard även utrustats med den modifierade adaptiva chassiregleringen Sport DCC. Den nykonfigurerade Vehicle Dynamics Manager använder fler sensorsignaler än tidigare. På så sätt kan systemet bättre registrera hjulens och karossens rörelser och reglera stötdämparna med hjälp av avancerade algoritmer. Det ger exakta köregenskaper och perfekt väghållning – inte bara i sportiga körsituationer.

Speciell GTX-design

ID.3 GTX skiljer sig från de andra versionerna i produktlinjen med sina speciella designelement. Den GTX-specifika främre stötfångaren har ett nytt oberoende svart luftintag i diamantdesign och individuell signaturbelysning. 20-tumsfälgen ”Skagen GTX” är standard (svart-/glanspolerade för grundmodellen och helt i svart för Edition-versionen). En mängd GTX-specifika funktioner gör även bilens interiör personlig.

Enkel och intuitiv användning

ID.3 GTX har den senaste generationens mjukvara och infotainmentsystem med 12,9-tumsdisplay (32,8 cm), röstassistenten IDA med AI-chattbotten Chat GPT (ej ännu på svenska) och ett förbättrat, intuitivt manövreringskoncept. En förbättrad head up-display med förstärkt verklighet (AR) och ett premiumljudsystem från Harman Kardon är standard för Edition-versionen.

Rik standardutrustning

ID.3 GTX har redan som standard ett brett utbud av toppmoderna förarassistanssystem för komfort och säkerhet ombord. Hit hör adaptiv farthållare ACC, autonom nödbromsning (Front Assist) med fotgängar- och cyklistövervakning, körfältsassistent (Lane Assist), bromsningsfunktion i förhållande till mötande fordon vid vänstersväng och dynamisk vägmärkesvisning. Dessutom ingår trafikvarningssystemet Car2X som standard.

Som tillval finns system som Travel Assist med molndata. Systemet möjliggör assisterad längs- och tvärstyrning över hela hastighetsområdet samt assisterat filbyte på motorvägar. Om molndata är tillgängliga online är det dessutom möjligt att köra i ett körfält utan registrerade vägmarkeringar.

Följande är exempel på uppgraderad utrustning för ID.3 GTX Grundmodell EU jämfört med ID.3 Pro:

• LED Matrix-strålkastare med helljusassistenten Dynamic Light Assist, bakljus med flytande blinkers
  • Lättmetallfälgar, 20-tum ”Skagen”, svart-/glanspolerade (däck: 215/45 R20)
  • Interiör med tygklädsel ”Lurus”, motsvarande ID.4 GTX och ID.5 GTX
  • Luftintag i främre stötfångaren, pianosvart, med bikakemönster
  • Bakre stötfångaren också i pianosvart och med delvis bikakedesign
  • Tröskelbreddare i ny design i svart pianolack
  • Svartlackerade backspegelhus

Utöver ovanstående är följande exempel på utrustning som är standard i ID.3 GTX Edition:

• Uppgraderad motoreffekt
  • Assistanspaket inklusive parkeringsassistenten Park Assist Pro
  • Lättmetallfälgar 20-tum ”Skagen” svarta istället för svart-/glanspolerade (däck: 215/45 R20)
  • Interiör Top Sport med bland annat elinställbara framstolar, Harman Kardon ljudsystem och AR head up-display
  • Adaptiva chassiregleringen Sport DCC

Fyra lacker

Båda GTX-versionerna erbjuds i fyra lacker. Solidlacken Moonstone Grey är standard medan metalliclackerna Kings Red, Glacier White och Scale Silver erbjuds som tillval. Taket är alltid svart på ID.3, oavsett version.

Den svenska marknaden

På den svenska marknaden erbjuds ID.3 GTX i de två versionerna ”ID.3 GTX Grundmodell EU” med 286 hk (210 kW) och ”ID.3 GTX Edition” med 326 hk (240 kW). Båda versionerna är nu möjliga att beställa på den svenska marknaden och går även att byggas i bilkonfiguratorn på www.volkswagen.se, där mer information om utrustning, tillval, priser och tekniska data finns. De första bilarna beräknas komma till Sverige under hösten.

De rekommenderade cirkapriserna är:

• ID.3 GTX Grundmodell EU: från 544 900 kronor
  • ID.3 GTX Edition: från 594 900 kronor

Uppgradering av produktlinjen ID.3 – Pro S-versionen nu femsitsig

Tidigare i sommar fick produktlinjen ID.3 en uppgradering. Nya generationen mjukvara, infotainmentsystem och det förbättrade manövreringskonceptet har nu även tagit plats i Volkswagens elektriska kompaktklass. Den nya mjukvaran innebär bland annat att förvärmning av batteriet kan ske inför snabbladdning.

Head up-display med förstärkt verklighet (AR, augmented reality) har förbättrats ytterligare och den nya Wellness-appen och AI-chattbotten Chat GPT (ej ännu på svenska) har integrerats. Ett premiumljudsystem från Harman Kardon har lagts till som tillval (standard på ID.3 GTX Edition).

En annan nyhet är att ID.3 Pro S med ett batteri på 77 kWh netto, som tidigare har varit fyrsitsig, nu är femsitsig precis som GTX-versionerna.

Tack vare en vidareutvecklad drivlina för ID.3 Pro och Pro S finns det nu även möjlighet att uppgradera effekten från 204 hk (150 kW) till 231 hk (170 kW) digitalt via power-on-demand, vilket förbättrar accelerationen något. För denna uppgradering krävs ett abonnemang på antingen en månad, ett år, eller på livstid. Abonnemanget köps via shopen i bilens infotainmentsystem och för detta krävs ett Volkswagen-ID.

Dessutom ger det nya litiumjonbatteriet på 59 kWh netto (tidigare 58 kWh) för ID.3 Pro en något längre räckvidd. För ID.3 Pro har den maximala laddningseffekten ökat från 120 kW till upp till 165 kW.

Tekniska data – ID.3 GTX Edition

Motor:
Elmotor
Max. effekt: 326 hk/240 kW (grundmodellen: 286 hk/210 kW)
Drivsystem: Bakhjulsdrift
Växellåda: 1-växlad
Energiförbrukning, blandad körning, WLTP: 14,9 kWh/100 km (grundmodellen: 14,6 kWh/100 km)
CO2-utsläpp, blandad körning, WLTP: 0 g/km
Räckvidd, WLTP: upp till 591 km (grundmodellen: 601 km)
Batterikapacitet, netto: 79 kWh
Laddningskapacitet: 11 kW AC och upp till 185 kW DC
Laddningstid DC, 10-80 %: 28 minuter
Räckvidd, 10 minuter laddtid, med max tillgänglig DC laddeffekt: 204 km (grundmodellen: 205 km)
Topphastighet: 200 km/h (grundmodellen: 180 km/h)
Acceleration, 0-100 km/h: 5,7 s (grundmodellen: 5,9 s)
Längd / Bredd / Höjd: 4 264 mm /1 809 mm / 1 564 mm
Axelavstånd: 2 770 mm
Vändcirkel: 10,5 m
Tjänstevikt: 2 044 kg (grundmodellen: 2 003 kg)
Totalvikt: 2 430 kg (även grundmodellen)
Bagageutrymme, volym, med uppfällt/nedfällt baksäte: 385 liter/1 267 liter
Bagageutrymme, längd, med uppfällt/nedfällt baksäte: 852 mm/1 601 mm
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: erbjuds ej med dragkrok
Pris: från 594 900 kronor (grundmodellen: från 544 900 kr)

Tekniska data för övriga ID.3-versioner finns i konfiguratorn ”Bygg din bil” på www.volkswagen.se

Nya ID.3 GTX är nu möjlig att beställa.
Volkswagen Volkswagen
ID.3 GTX är bakhjulsdriven och erbjuds i två versioner: Grundmodell och Edition.
Volkswagen Volkswagen
Nya ID.3 GTX i lacken Kings Red Metallic.
Volkswagen Volkswagen
Nya ID.3 GTX Edition i solidlacken Moonstone Grey.
Volkswagen Volkswagen
ID.3 GTX Edition med 326 hk (240 kW) är utrustad med Volkswagens starkaste elmotor.
Volkswagen Volkswagen
ID.3 GTX Edition accelererar från 0 till 100 km/h på bara 5,7 sekunder. Topphastigheten är 200 km/h och begränsas inte elektroniskt.
Volkswagen Volkswagen
Edition-versionen har de svarta 20 tum stora lättmetallfälgarna ”Skagen”.
Volkswagen Volkswagen
ID.3 GTX erbjuder hög körglädje.
Volkswagen Volkswagen
ID.3 GTX har liksom övriga ID.3-versioner uppgraderats med den senaste generationens mjukvara och infotainmentsystem.
Sportstolar är standard.
Volkswagen Volkswagen
GTX- och Pro S-versionerna är femsitsiga. Den tidigare Pro S-versionen var fyrsitsig.
Volkswagen Volkswagen
De första bilarna kommer till Sverige under hösten.

Om Volkswagen Personbilar

År 2023 levererade Volkswagen 4,87 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 32 756 nya personbilar under 2023, vilket gav en marknadsandel på 11,3 procent. Av dessa var 50,3 procent en helt eldriven bil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 14,7 procent. Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon Shooting Brake, Touran, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok. Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Säljstart för sportiga versioner av nya Volkswagen Golf17.7.2024 14:35:13 CEST | Pressmeddelande

Nya Golf GTI Clubsport, Golf R och Golf Sportscombi R är nu möjliga att beställa i Sverige Framhjulsdrivna Golf GTI Clubsport är den mest kraftfulla GTI:n någonsin med en effekt på 300 hk (221 kW) och elektroniskt styrd differentialspärr fram Golf R och Golf Sportscombi R har fyrhjulsdriften 4MOTION, en effekt på 333 hk (245 kW) och förfinad kördynamik Rymliga Golf Sportscombi R har en bagageutrymmesvolym på upp till 1 642 liter Med det speciella tillvalspaketet Black Edition kan Golf R fås i svart design och med funktioner som GPS-varvtidsräknare och G-kraftmätare

Toppbetyg för nya Volkswagen Tiguan – fem stjärnor i Euro NCAP5.6.2024 14:58:46 CEST | Pressmeddelande

Nya Tiguan, som nu lanseras på den svenska marknaden, har fått toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krävande säkerhetstester. Tredje generationen av den storsäljande modellen är därmed officiellt en av de säkraste bilarna i sin klass. Tiguan klarade sig särskilt väl i kategorin barnsäkerhet. Detta betyg är ännu viktigare eftersom Tiguan, som hittils har sålts i drygt 7,6 miljoner exemplar, är en idealisk allroundbil för familjer.