Viral succé för Danska LEGO-blommor under OS
Danska LEGO-blommor har blivit en viral succé under OS, vilket lockar ungdomar till VisitDenmarks paviljong. "Det är ett fantastiskt sätt att attrahera ungdomar och ge dem möjlighet att lära sig om Danmark," säger Ghita Scharling Sørensen, marknadschef på VisitDenmark.

Varje dag klockan 11 är det kö på den välkända shoppinggatan Champs-Élysées i Paris. Besökare väntar ivrigt på att komma in i den danska paviljongen, där de har möjlighet att delta i en kreativ LEGO-workshop och konstruera sin egen ros. Efter att flera inlägg på TikTok och Instagram har gått viralt, har intresset ökat markant. Många influencers delar med sina följare att de kan delta i det kostnadsfria LEGO-byggandet och sedan ta med blomman hem.
"Vi har definitivt märkt en större entusiasm bland unga efter dessa virala inlägg på sociala medier," säger Ghita Scharling Sørensen, VisitDenmarks marknadschef för Frankrike och Italien. "Det är ett utmärkt sätt att dra folk till vår paviljong och ge dem insikt i vår kultur," tillägger hon.
I paviljongen sitter gästerna runt ett stort bord, där legobitar är centralt placerade för att främja gemenskap och kreativitet - ett distinkt dansk drag. Och framgången med LEGO-blommorna stannar inte där. Den 2 augusti diskuterade utrikesminister Lars Løkke Rasmussen och Julia Goldin, Chief Product & Marketing Officer på LEGO Group, blommornas globala popularitet. Julia Goldin delade att LEGO-blommorna har blivit en hit bland både unga och vuxna, vilket öppnat upp nya marknader: "Det är vår mest sålda produkt, något vi uppnådde genom noggrann forskning kring vad människor känner starkt för - som blomsterarrangemang och att ge blommor som presenter," säger Julia Goldin. Varje dag skapas över 100 LEGO-blommor i den danska paviljongen. Paviljongen, som är öppen till 11 augusti, erbjuder en inblick i dansk kultur, turism och hållbara lösningar för besökarna under OS.
Kort om den danska paviljongen i Paris
Under OS i Paris kan gäster från hela världen gratis besöka ett litet stycke Danmark vid Danmarkshuset på Champs-Élysées. Här kan man möta danska idéer som bidrar till att skapa ett bättre liv och en bättre värld. VisitDenmark står tillsammans med Näringsministeriet i spetsen för initiativet, som ska främja utlandets kännedom om Danmark. Initiativet stöds bland annat av Realdania, Konsul George Jorck och Hustru Emma Jorcks Fond och Handelsrådet.
Nyckelord
Kontakter
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder




Länkar
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
LEGOLAND® Billund Resort öppnar nytt Aarhusområde i Miniland och lanserar Europas största LEGO-butik27.3.2025 14:52:35 CET | Pressmeddelande
I helgen öppnar LEGOLAND® Billund Resort i södra Danmark för säsongen. Området satsar på att bli världens bästa destination för barnfamiljer. Här finns mängder av roliga äventyr och barnanpassade boenden – förgyllt av magiska stränder och cykelvänliga leder. Den stora nyheten för i år är ett nytt Aarhusområde i Miniland i LEGOLAND. Dessutom öppnas Europas största LEGO-butik och en jättestor piratlekpark. I år går det dessutom att planera hela resan i förväg med hjälp av appen BE HAPPY PASS.
Cykellycka - med eller utan lycra i Danmark7.3.2025 15:52:05 CET | Pressmeddelande
Danmark är perfekt för en cykelsemester. Här finns över 12 000 kilometer cykelvägar i ett platt landskap, vilket gör att det bästa sättet att upptäcka landet är på två hjul. I Köpenhamn, som är världens mest cykelvänliga stad, har nio av tio invånare en cykel, och att cykla är helt enkelt en självklar del av deras dagliga liv.
Odense uppmärksammar 150-årsminnet av H.C. Andersen med "Andersen Forever"19.2.2025 12:29:48 CET | Pressmeddelande
Under 2025 kommer staden Odense i Danmark uppmärksamma 150-årsminnet av H.C. Andersen med det ambitiösa programmet "Andersen Forever". Evenemanget hyllar Andersens arv genom att belysa livets kontraster, såsom död och sorg kontra glädje och kärlek, och betonar hans bestående inflytande och unika berättarstil.
Ny utställning om Jørn Utzons ikoniska 1900-talshus5.2.2025 15:25:43 CET | Pressmeddelande
Utzon Center i Aalborg presenterar utställningen "Vidunderlig Vild Villa" från 8 februari till 20 april 2025, med fokus på Jørn Utzons ikoniska hus Can Lis på Mallorca. Utforska arkitekturhistorien genom bilder, ritningar och fotografier. Can Lis speglar hållbarhet, enkelhet och naturlighet.
Tivoli bjuder på spektakulärt jul- och nyårsfyrverkeri17.12.2024 16:09:51 CET | Pressmeddelande
Tivoli i Köpenhamn bjuder på spektakulära jul- och nyårsfyrverkerier i december. Den prisbelönta fyrverkerikonstnären Gunnar B Knudsen presenterar unika shower den 25 och 26 december kl. 21:30. Nyårsaftonens fyrverkerifest börjar kl. 23:00 och lovar bli en storslagen avslutning på året.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum