Viral succé för Danska LEGO-blommor under OS

Danska LEGO-blommor har blivit en viral succé under OS, vilket lockar ungdomar till VisitDenmarks paviljong. "Det är ett fantastiskt sätt att attrahera ungdomar och ge dem möjlighet att lära sig om Danmark," säger Ghita Scharling Sørensen, marknadschef på VisitDenmark.

LEGO-blommor gör succé under OS i Paris. Foto: Nathan Besse

Varje dag klockan 11 är det kö på den välkända shoppinggatan Champs-Élysées i Paris. Besökare väntar ivrigt på att komma in i den danska paviljongen, där de har möjlighet att delta i en kreativ LEGO-workshop och konstruera sin egen ros. Efter att flera inlägg på TikTok och Instagram har gått viralt, har intresset ökat markant. Många influencers delar med sina följare att de kan delta i det kostnadsfria LEGO-byggandet och sedan ta med blomman hem.

"Vi har definitivt märkt en större entusiasm bland unga efter dessa virala inlägg på sociala medier," säger Ghita Scharling Sørensen, VisitDenmarks marknadschef för Frankrike och Italien. "Det är ett utmärkt sätt att dra folk till vår paviljong och ge dem insikt i vår kultur," tillägger hon.

I paviljongen sitter gästerna runt ett stort bord, där legobitar är centralt placerade för att främja gemenskap och kreativitet - ett distinkt dansk drag. Och framgången med LEGO-blommorna stannar inte där. Den 2 augusti diskuterade utrikesminister Lars Løkke Rasmussen och Julia Goldin, Chief Product & Marketing Officer på LEGO Group, blommornas globala popularitet. Julia Goldin delade att LEGO-blommorna har blivit en hit bland både unga och vuxna, vilket öppnat upp nya marknader: "Det är vår mest sålda produkt, något vi uppnådde genom noggrann forskning kring vad människor känner starkt för - som blomsterarrangemang och att ge blommor som presenter," säger Julia Goldin. Varje dag skapas över 100 LEGO-blommor i den danska paviljongen. Paviljongen, som är öppen till 11 augusti, erbjuder en inblick i dansk kultur, turism och hållbara lösningar för besökarna under OS.

Kort om den danska paviljongen i Paris

Under OS i Paris kan gäster från hela världen gratis besöka ett litet stycke Danmark vid Danmarkshuset på Champs-Élysées. Här kan man möta danska idéer som bidrar till att skapa ett bättre liv och en bättre värld. VisitDenmark står tillsammans med Näringsministeriet i spetsen för initiativet, som ska främja utlandets kännedom om Danmark. Initiativet stöds bland annat av Realdania, Konsul George Jorck och Hustru Emma Jorcks Fond och Handelsrådet.

Danmarks paviljong under OS i Paris. Foto: VisitDenmark
Danmarks paviljong under OS i Paris. Foto: Nathan Besse
LEGO-blommor i Danmarks paviljongen under OS i Paris. Foto: Nathan Besse
Viral succé för LEGO-blommor. Foto: Nathan Besse

Ai Weiwei tolkar Monet med LEGO i ny utställning på Ordrupgaard Museum31.5.2024 17:06:38 CEST | Pressmeddelande

På Ordrupgaard Museum, norr om Köpenhamn, pågår en ny och spännande utställning av den kända konstnären Ai Weiwei. Utställningen, som heter "Water Lilies #1", är en unik blandning av konst och kultur visas från 31 maj 2024 till 19 januari 2025. Ai Weiwei är en berömd samtidskonstnär och aktivist. Han är känd för sina starka och tänkvärda verk som ofta kommenterar sociala och politiska frågor. Hans konst har gjort honom till en av världens mest inflytelserika konstnärer. Efter tidigare framgångar i Köpenhamn ser många fram emot hans återkomst.