Viral succé för Danska LEGO-blommor under OS
Danska LEGO-blommor har blivit en viral succé under OS, vilket lockar ungdomar till VisitDenmarks paviljong. "Det är ett fantastiskt sätt att attrahera ungdomar och ge dem möjlighet att lära sig om Danmark," säger Ghita Scharling Sørensen, marknadschef på VisitDenmark.

Varje dag klockan 11 är det kö på den välkända shoppinggatan Champs-Élysées i Paris. Besökare väntar ivrigt på att komma in i den danska paviljongen, där de har möjlighet att delta i en kreativ LEGO-workshop och konstruera sin egen ros. Efter att flera inlägg på TikTok och Instagram har gått viralt, har intresset ökat markant. Många influencers delar med sina följare att de kan delta i det kostnadsfria LEGO-byggandet och sedan ta med blomman hem.
"Vi har definitivt märkt en större entusiasm bland unga efter dessa virala inlägg på sociala medier," säger Ghita Scharling Sørensen, VisitDenmarks marknadschef för Frankrike och Italien. "Det är ett utmärkt sätt att dra folk till vår paviljong och ge dem insikt i vår kultur," tillägger hon.
I paviljongen sitter gästerna runt ett stort bord, där legobitar är centralt placerade för att främja gemenskap och kreativitet - ett distinkt dansk drag. Och framgången med LEGO-blommorna stannar inte där. Den 2 augusti diskuterade utrikesminister Lars Løkke Rasmussen och Julia Goldin, Chief Product & Marketing Officer på LEGO Group, blommornas globala popularitet. Julia Goldin delade att LEGO-blommorna har blivit en hit bland både unga och vuxna, vilket öppnat upp nya marknader: "Det är vår mest sålda produkt, något vi uppnådde genom noggrann forskning kring vad människor känner starkt för - som blomsterarrangemang och att ge blommor som presenter," säger Julia Goldin. Varje dag skapas över 100 LEGO-blommor i den danska paviljongen. Paviljongen, som är öppen till 11 augusti, erbjuder en inblick i dansk kultur, turism och hållbara lösningar för besökarna under OS.
Kort om den danska paviljongen i Paris
Under OS i Paris kan gäster från hela världen gratis besöka ett litet stycke Danmark vid Danmarkshuset på Champs-Élysées. Här kan man möta danska idéer som bidrar till att skapa ett bättre liv och en bättre värld. VisitDenmark står tillsammans med Näringsministeriet i spetsen för initiativet, som ska främja utlandets kännedom om Danmark. Initiativet stöds bland annat av Realdania, Konsul George Jorck och Hustru Emma Jorcks Fond och Handelsrådet.
Nyckelord
Kontakter
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder




Länkar
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
Tivolis fyrverkerier får Köpenhamn att spraka, gnistra och glittra16.12.2025 14:41:59 CET | Pressmeddelande
Tivoli i Köpenhamn bjuder på spektakulära fyrverkerishower den 25 och 26 december 2025, samt på nyårsafton. Fyrverkerimästaren Gunnar B. Knudsen firar 20 år och levererar färgsprakande shower med nya visuella uttryck. Evenemanget är en del av Tivolis julfirande fram till 4 januari 2026.
Ny global turismlösning från Köpenhamn3.12.2025 10:06:42 CET | Pressmeddelande
Köpenhamn lanserar DestinationPay, en global turismlösning som bygger vidare på det framgångsrika CopenPay-initiativet. Modellen belönar turister för positiva handlingar, och nu bjuds städer världen över in att delta. Målet är att förbättra turismupplevelsen genom att främja hållbara beteenden som gynnar lokala samhällen. Flera städer, inklusive Berlin, har redan visat stort intresse.
Kramkampanj ska locka turister till ett vinterkallt Köpenhamn13.11.2025 14:50:57 CET | Pressmeddelande
Wonderful Copenhagen lanserar nu kampanjen ”Copenhagen – The Art of Hugging” i Sverige – en hyllning till den mänskliga värmen som präglar Köpenhamn under årets kallaste månader. Kampanjen bygger vidare på det kreativa konceptet ”Copenhagen is warmest when it’s cold” och vill påminna svenskar om att Köpenhamn inte bara är nära – det är också som varmast när det är kallt.
En turistambassadör med 20 miljoner följare11.11.2025 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Hur konstigt det än kan låta, har den danska staden Odense – som ofta förknippas med att vara H.C. Andersens hemstad – inlett ett samarbete med en indisk ”Bollywoodstjärna”. Det är den indiska filmstjärnan Taapsee Pannu, med mer än 20 miljoner följare på Instagram, som blivit stadens nya globala turistambassadör.
J-dagen – när julen officiellt börjar i Danmark5.11.2025 16:55:17 CET | Pressmeddelande
En högtidsdag för ölälskare närmar sig. Den första fredagen i november är det dags för en av årets mest älskade traditioner i Danmark – J-dagen, dagen då årets julöl släpps och serveras på barer och pubar över hela landet. I år infaller J-dagen fredagen den 7 november klockan 20:59, en tidpunkt som enligt traditionen markerar när den första snön ”faller” över Danmark – åtminstone i reklamen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum