Viral succé för Danska LEGO-blommor under OS
Danska LEGO-blommor har blivit en viral succé under OS, vilket lockar ungdomar till VisitDenmarks paviljong. "Det är ett fantastiskt sätt att attrahera ungdomar och ge dem möjlighet att lära sig om Danmark," säger Ghita Scharling Sørensen, marknadschef på VisitDenmark.
Varje dag klockan 11 är det kö på den välkända shoppinggatan Champs-Élysées i Paris. Besökare väntar ivrigt på att komma in i den danska paviljongen, där de har möjlighet att delta i en kreativ LEGO-workshop och konstruera sin egen ros. Efter att flera inlägg på TikTok och Instagram har gått viralt, har intresset ökat markant. Många influencers delar med sina följare att de kan delta i det kostnadsfria LEGO-byggandet och sedan ta med blomman hem.
"Vi har definitivt märkt en större entusiasm bland unga efter dessa virala inlägg på sociala medier," säger Ghita Scharling Sørensen, VisitDenmarks marknadschef för Frankrike och Italien. "Det är ett utmärkt sätt att dra folk till vår paviljong och ge dem insikt i vår kultur," tillägger hon.
I paviljongen sitter gästerna runt ett stort bord, där legobitar är centralt placerade för att främja gemenskap och kreativitet - ett distinkt dansk drag. Och framgången med LEGO-blommorna stannar inte där. Den 2 augusti diskuterade utrikesminister Lars Løkke Rasmussen och Julia Goldin, Chief Product & Marketing Officer på LEGO Group, blommornas globala popularitet. Julia Goldin delade att LEGO-blommorna har blivit en hit bland både unga och vuxna, vilket öppnat upp nya marknader: "Det är vår mest sålda produkt, något vi uppnådde genom noggrann forskning kring vad människor känner starkt för - som blomsterarrangemang och att ge blommor som presenter," säger Julia Goldin. Varje dag skapas över 100 LEGO-blommor i den danska paviljongen. Paviljongen, som är öppen till 11 augusti, erbjuder en inblick i dansk kultur, turism och hållbara lösningar för besökarna under OS.
Kort om den danska paviljongen i Paris
Under OS i Paris kan gäster från hela världen gratis besöka ett litet stycke Danmark vid Danmarkshuset på Champs-Élysées. Här kan man möta danska idéer som bidrar till att skapa ett bättre liv och en bättre värld. VisitDenmark står tillsammans med Näringsministeriet i spetsen för initiativet, som ska främja utlandets kännedom om Danmark. Initiativet stöds bland annat av Realdania, Konsul George Jorck och Hustru Emma Jorcks Fond och Handelsrådet.
Nyckelord
Kontakter
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder
Länkar
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
Danmark blir värd för MICHELIN Guide Ceremony Nordic Countries7.11.2024 17:20:23 CET | Pressmeddelande
Under 2025 och 2026 kommer MICHELIN Guide Ceremony för de nordiska länderna att hållas i Odsherred och Köpenhamn. Genom detta tvååriga partnerskap lyfts Danmarks imponerande resa inom kulinarisk utveckling, från jord till bord, fram i rampljuset.
Danska julmarknader 202424.10.2024 13:01:28 CEST | Pressmeddelande
Utforska den magiska julen i Danmark, där varje stad och by förvandlas till ett vinterparadis. Upplev den unika atmosfären med traditionella julmarknader, där lokala hantverk och delikatesser väntar på att upptäckas. Dyk in i det danska hygget genom att besöka charmiga restauranger med levande ljus och värmande rätter, eller njut av festliga julkonserter som sprider glädje. Att gå på julmarknad i hyggets hemland är en speciell upplevelse med hög mysfaktor.
Stine Goya visar ny utställning på Kunsten Museum of Modern Art Aalborg.21.10.2024 16:24:43 CEST | Pressmeddelande
Den internationellt erkända modeskaparen Stine Goya kurerar en ny utställning på Kunsten Museum of Modern Art Aalborg, där hon poetiskt iscensätter konst från museets samling. Utställningen utforskar teman som separation, längtan och drömmar genom estetiska och intuitiva perspektiv, med start den 21 november.
Grön stadspark och bilfri zon planeras framför Tivoli i Köpenhamn27.9.2024 15:25:38 CEST | Pressmeddelande
I Köpenhamn har nya analyser blåst nytt liv i planerna att skapa en ny stor grön park mitt i Köpenhamn mellan Tivoli och Scala och Rådhuspladsen. I budgetöverenskommelse finns nu 12,1 miljoner kronor för att sätta igång den gröna drömmen, som ser ut att bli verklighet 2026.
Spiran från Børsen visas på Köpenhamns museum20.9.2024 12:35:16 CEST | Pressmeddelande
Köpenhamns Museum sätter fokus på Børsens historia och spåren efter den våldsamma branden som drabbade byggnaden den 16 april i år. I en ny utställning kan du nu se spiran från den översta delen av Børsens torn, som mirakulöst överlevde den tragiska branden som drabbade denna ikoniska byggnad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum