Norra Skog

Norra Skog står starkt i oroliga tider

Skogsägarföreningen Norra Skog redovisar ett gott resultat för första halvåret 2024. Detta trots en utmanande marknad för sågade trävaror. Rörelseresultatet landade på 175 miljoner kronor för årets sex första månader – att jämföras med 219 miljoner året innan.
– Vår starka ekonomi skapar trygghet åt våra medlemmar. Vi kan hålla uppe timmerpriset samt undvika att konjunkturen slår hårt på den enskilda skogsägaren, säger Pär Lärkeryd, vd på norra Skog.

Pär Lärkeryd, vd på Norra Skog.
Pär Lärkeryd, vd på Norra Skog. Foto: Victor Lundberg

Norra Skogs delårsbokslut för perioden januari till juni

jan–juni 2023 jan–juni 2024
Rörelsens intäkter, MSEK 2 655 2 901 (inklusive lagerförändringar)
Rörelseresultat 219 175
Resultat från finansiella poster - 12 - 25
Resultat före skatt 206 149

Alla Norra Skogs verksamhetsområden (Skog & Virke, Sågverk, Byggprodukter och Massabruk) bidrar med positiva resultat, trots att marknadsläget för framför allt sågverk och byggprodukter pressats av ett svårt konjunkturläge. Det sämre resultatet för finansiella poster är en följd av att föreningen kraftigt höjt räntan på medlemmarnas konton i föreningen.

Fortsatt svag trävarumarknad

Resultatet återspeglar den svaga globala marknad som fortsatt råder för sågade trävaror. Efter ett par år med en mycket god världsmarknad skedde en snabb svängning under 2023. Första halvåret 2024 har den globala trävarumarknaden fortsatt vara utmanande. Under början av året sågs en viss ljusning, men därefter har trävarumarknaden återigen mattats av.

Även marknaden för pappersmassa svängde nedåt under andra halvåret 2023, men har under första halvåret 2024 återhämtat sig bättre än marknaden för trävaror. Resultatbidraget från Norra Skogs delägande i Husum Pulp har därigenom succesivt förbättrats månad för månad.

– Jag vill påstå att marknaden för sågtimmer just nu är i obalans. Timmerpriserna ligger för tillfället över den nivå som krävs för en sund ekonomi i de flesta trämekaniska industrier i hela Sverige. Timmerpriset beror inte på hög efterfrågan på den globala trävarumarknaden utan snarare på råvarubrist orsakad av minskade avverkningar i hela Sverige, säger vd Pär Lärkeryd.

Bedömningar för resten av 2024

Marknaden för produkter från den svenska skogen är beroende av konjunkturläget i världen. Efterfrågan på pappersmassa är direkt beroende av behovet av förpackningsmaterial som i sin tur styrs av storleken på människors konsumtion. Behovet av byggnadsmaterial som trävaror är i stället kopplat till investeringar som görs av företag och enskilda individer. Behovsutvecklingen av bägge produktgrupper styrs även av hur fort omställningen går från fossila produkter till förnybara produkter från skogen.

– Produkterna från skogen gör stor nytta när de ersätter olja och betong i exempelvis byggkonstruktioner, förpackningar, hygienprodukter, textilier och energi. Det är där den förnybara skogsråvaran verkligen bidrar till en fossilfri framtid, säger vd Pär Lärkeryd.

Norra Skog gör bedömningen att resten av 2024 fortsatt kommer att vara utmanande för trävaror. Trots förväntningar på sänkta marknadsräntor bedöms investeringar som driver virkesmarknaden fortsatt vara på låg nivå året ut. För bedömningar om marknaden för förpackningsmaterial hänvisas till Metsä Board.
– Tyvärr har sommaren 2024 inte uppvisat några tecken på att marknaden för trävaror är på väg att stabiliseras. Senaste veckornas oro på de finansiella marknaderna gör inte saken bättre. Jag tror att vi tyvärr kommer att få se fortsatta nedläggningar och omstruktureringar i sågverksbranschen, fortsätter vd Pär Lärkeryd.

Trots oro på världsmarknaden är medlemmarna vinnare

Eftersom Norra Skog är en medlemsägd förening delas vinsterna med medlemmarna. Genom ett unikt erbjudande skapas ekonomiska värden för medlemmarna – inte bara genom en virkesprislista utan i betydande omfattning även genom virkespremier och vinstdelning.

– Under senaste åren har modellen för vinstdelning löpande stärkts och utvecklats. Den har nu nått ett värde där den för ett genomsnittligt avverkningsuppdrag motsvarar hela 20 procent av avverkningsnettot. Föreningens stabila finanser säkerställer att vinstdelningen fortsatt kan utvecklas oavsett konjunkturläge, varför jag redan nu kan utlova glada miner när kommande års vinstdelningar landar hos de som gör sina virkesaffärer med oss, förklarar ordförande Stig Högberg.

Räntan gör skillnad

Den vinstdelning som under sommaren gått ut till medlemmarna uppgick till 231 miljoner, att jämföra med 185 miljoner året innan. Delar av vinstdelningen betalades i juni till medlemmarnas virkeskonton och delar placerades på medlemmarnas insatskonton, så kallade emitterade insatser. För att ytterligare öka värdet av dessa insatser beslutade Norra Skogs föreningsstämma att räntan på medlemmarnas insatser höjs från fem till sju procent.

– Något som kanske gått under radarn är möjligheten för oss medlemmar att köpa på oss fler emitterade insatser. Jag har själv byggt på mitt insatskapital på så vis, var annars i samhället kan man hitta så god ränta till så låg risk? säger föreningens ordförande Stig Högberg.

Pär Lärkeryd, vd på Norra Skog.
Foto: Victor Lundberg

Om oss

Norra Skog drivs av att göra skogsägarlivet i Norrland så värdefullt som möjligt. Vi ägs utav våra medlemmar och verkar för deras bästa, alltid. Både när vi ger råd om hur de kan få ut det mesta och bästa av sitt skogsägande och när vi representerar dem politiskt.

Följ Norra Skog

Senaste pressmeddelandena från Norra Skog