Utredning om kärnkraftsfinansiering: Naturskyddsföreningens kommentar

Igår presenterade regeringens tillsatta utredare Mats Dillén sina slutsatser om finansiering av nya kärnkraftreaktorer.

– Utredningen visar tydligt att kärnkraft inte är lönsamt och att det råder stora osäkerheter kring vad notan blir i slutändan, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Finansieringsmodellen som presenterades under en pressträff med finansmarknadsminister Niklas Wykman igår består av förmånliga statliga lån, ett prissäkringsavtal och en risk- och vinstdelningsmekanism. Kort sammanfattat innebär detta att både staten och elanvändare kommer att stå för stora delar av kostnaderna för ny kärnkraft.

– Oavsett vilken finansieringsmodell regeringen väljer står det klart att det kommer bli dyrt. Och det är skattebetalarna och elkunderna som kommer få stå för kostnaderna. Samtidigt kan industrin, som idag inte betalar någon energiskatt, även komma att befrias från eventuella nya kärnkraftsavgifter. Trots att kostnaderna göms i en komplex finansieringsmodell blir det allt tydligare att nya kärnkraftreaktorer blir en förlustaffär för svenskarna, säger Karin Lexén.

– Regeringen säger sig vilja trygga hushållens ekonomiska förutsättningar men i praktiken leder förslagen i utredningen till direkta ökningar av elpriset. Förslagen i utredningen skapar en inlåsning i teknik som är osäker, dyr och tar väldigt lång tid att bygga ut, till en kostnad på hundratals miljarder för staten och enorma belopp för enskilda hushåll. Det är oacceptabelt, säger Karin Lexén.