Tomas Ulväng blir ny vd för Uppsala Vatten

Styrelsen för Uppsala Vatten har tillsatt Tomas Ulväng som ny vd för Uppsala Vatten. Tomas Ulväng kommer närmast från en roll som vd på Tierps Energi & Miljö AB.

Tomas Ulväng, ny vd för Uppsala Vatten.
Tomas Ulväng, ny vd för Uppsala Vatten. Elvira Pihl

Inom sex månader kommer Tomas Ulväng att ta över ansvaret som vd för det kommunala bolaget Uppsala Vatten och Avfall AB. Bolaget ansvarar för vatten-, avlopp och avfallshanteringen i Uppsala kommun. Med 350 anställda driver Uppsala Vatten flera viktiga projekt som till exempel utbyggnaden av reningsverket Kungsängsverket, bygget av ett nytt vattenverk i Storvreta och den nya återvinningscentralen i Gränby.

– Jag ser fram emot att leda Uppsala Vatten och fortsätta utvecklingen av verksamheten för att möta framtidens utmaningar. Vatten och avfallshantering är centrala för ett hållbart samhälle och jag är engagerad i att säkerställa att vi levererar högkvalitativa tjänster till våra kunder samtidigt som vi bidrar till miljömål och hållbarhetsmål, säger Tomas Ulväng.

Tomas Ulväng arbetar just nu som vd på Tierps Energi & Miljö och har innan dess varit vd på Ena Energi samt haft flera chefspositioner inom Vattenfall. Tomas har studerat processteknik på KTH och har lång erfarenhet inom VA, renhållning och fjärrvärme inom kommunalt ägda bolag.

– Jag och resten av styrelsen på Uppsala Vatten är glada över att välkomna Tomas som ny vd för Uppsala Vatten. Med sin gedigna erfarenhet är Tomas rätt person att leda bolaget framåt och kan bidra med sin kunskap inför de utmaningar som bolaget och branschen står inför gällande bland annat rening från PFAS, investering i underhåll och att öka de cirkulära avfallsflödena, säger styrelseordförande Rickard Malmström (MP).

Tomas Ulväng, ny vd för Uppsala Vatten.
Elvira Pihl