Nefab stärker arbetsmiljön genom språkutbildning

På Nefabs fabrik i Skultuna har man under våren 2024, tillsammans med Clockwork genomfört en riktad språkutbildning, kallad industrisvenska, för att stärka språkkunskaperna bland de anställda. Utbildningen initierades för att få medarbetarna att känna sig mer inkluderade, både på arbetsplatsen och i samhället.

Från att de inte sa ett ord med varandra så hade deltagarna börjat prata både med varandra, lärarna och andra kollegor. Det märktes tydligt vilket engagemang det fanns i gruppen, säger Nedim Oruc, konsultchef på Clockwork Skolbemanning

Nefab har under flera år fokuserat på att anställa medarbetare baserat på motivation och drivkraft, oavsett språkkunskaper. Detta ledde dock till utmaningar i kommunikationen på arbetsplatsen och hade kommit till en punkt där de bristande språkkunskaperna hade lett till ett arbetsmiljöproblem. I samarbete med Clockwork och deras affärsgren Skolbemanning, anlitades läraren Sofia Höglund för att leda utbildningen.

Under elva veckor deltog tio anställda i utbildningen, som bestod av två timmars lektioner per vecka. Fokus låg på att stärka grundläggande kunskaper i svenska språket och att förbättra kommunikationen både på jobbet och i vardagen. Deltagarna fick också praktiska läxor, som att interagera med grannar eller personal i mataffären, för att uppmuntra till mer aktiv användning av språket.

Resultaten har varit mycket positiva. Deltagarna har inte bara förbättrat sina språkkunskaper utan också visat ett starkt engagemang i att integreras i både arbetsplatsen och samhället. Det ökade självförtroendet har lett till bättre samarbete och ökad kommunikation inom arbetsgruppen.

Om oss

Hej! Det är vi som är Clockwork. Vi arbetar med rekrytering och bemanning men vi brukar säga att vi är i ”bättre framtidsbranschen” – för vi vill vara en kraftkälla för företag och människor som vill utvecklas. Vårt erbjudande är träffsäker matchning mellan företagens behov och medarbetarnas kvaliteter, oavsett om det handlar om jobb i industri- eller tjänstesektorn, inom skolvärlden eller i olika integrationsprojekt. Vi tror på människor och vi vet att rätt människa på rätt plats gör skillnad. Därför är det viktigt för oss att ha koll på varje marknad, varje företag och varje medarbetare. Och därför är det viktigt för oss med en stark lokal närvaro. Du möter oss i tjugo städer från Göteborg i söder till Luleå i norr.
Läs mer på www.clockworkpersonal.se