Moelven Vänerply anpassar produktionstakten

Moelven Vänerply AB minskar produktionstakten och tvingas därför varsla om uppsägning. Detta som en konsekvens av en svag förbrukning i marknaden.

Foto: Hans Haug

"Vi har en längre tid sett en tydlig nedgång i spåren av en allt lägre byggaktivitet, men vi har fram till nu ändå lyckats hålla volymerna på en bra nivå. Men nu befinner vi oss i ett läge där vi behöver ta detta svåra steg", säger vd Magnus Ingves på Moelven Vänerply.

Anpassar produktionen

Upp till 18 personer kommer att beröras av varslet. Samtliga medarbetare informerades på onsdagsmorgonen om varslet, som nu ska bli föremål för fackliga förhandlingar.

Det är ett tråkigt besked att ge till våra duktiga kollegor, men tyvärr måste vi agera nu för att ha en hållbar verksamhet framöver. Åtgärderna innebär att vi minskar vår produktionstakt med cirka 20 procent", säger vd Magnus Ingves på Moelven Vänerply.

“Vårt fokus ligger nu på att hantera det lagda varslet om uppsägningar på bästa möjliga sätt och att se till att de medarbetare som berörs får det stöd de behöver”, säger Ingves.

Hopp om framtiden

"Moelven har en långsiktig plan för plywoodfabriken, vilket visas avden investering som beslutades före sommaren och som rustar oss för morgondagen och framtida tillväxt. Varslet nu får inga konsekvenser för investeringen, men det är klart att vi gärna hade haft alla medarbetare kvar i väntan på att marknaden vänder och vi kan öka kapaciteten igen", säger Magnus Ingves, och legger til:

"Även om vi nu tvingas till en minskning så ser vi ljust på framtiden och vi skall därför använda tiden till att bli ännu bättre och vara väl rustade för den vändning som kommer".

Moelven Vänerply ligger i Otterbäcken i Västra Götalands län och tillverkar plywood av gran och tall. Varje år produceras cirka 110.000 kubikmeter eller cirka 6 miljoner m2 plywood. Fabriken har cirka 160 anställda som producerar skivmaterial för hela den skandinaviska marknaden.

Foto: Hans Haug
Foto: Moelven