Ådalsbanan får ordinarie trafik snabbare än beräknat
Ådalsbanan återgår till normal trafik vid midnatt mellan den 29 och 30 augusti när felet i signalsystemet åtgärdats.
- Vi har full förståelse för de konsekvenser detta fått för såväl resenärer som industri. Vi har tillsammans med vår systemleverantör arbetat kvällar och helger för att få till en lösning, säger Christoffer Crafoord, avdelningschef på Trafikverket.
I slutet av juli fattade Trafikverket beslut om ett tillfälligt stopp och att reducera hastigheten vid 25 plankorsningar på Ådalsbanan. Det skedde efter att ett fel hittats i signalsystemet. Ådalsbanan hade fått en ny version av signalsystemet i slutet av juni. Några veckor senare skedde en incident vid en plankorsning norr om Kramfors.
- Efter den omfattande säkerhetsanalysen som då genomfördes fattade företrädare för Trafikverket beslut om några dagars stopp för trafiken för att kunna införa reducerad hastighet, 30 kilometer i timmen, vid 25 plankorsningar längs banan. Därefter har ett intensivt arbete med systemleverantören banat väg för en tidigare rättning, vilket är mycket glädjande, säger Christoffer Crafoord, avdelningschef på Trafikverket.
När det nya signalsystemet tas i bruk på Malmbanan i slutet av sommaren sker det med en annan version av signalsystemet som inte har detta fel.
Kontakter
Christoffer Crafoord, avdelningschef Trafikverket, 010- 123 39 44
Peter Jonsson, presskommunikatör Trafikverket, 010-123 42 20
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverkets tågplan för 2025 fastställd20.9.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
I tågplanen för nästa år samsas flera stora banarbeten med många tåg. 2025 innebär starten på stora banarbeten på järnvägen och det är av vikt att tågtrafiken störs så lite som möjligt. Längs Västra stambanan kommer trots omfattande arbeten mer än 70 procent av persontågen att gå under året.
Kostnaden för återuppbyggnaden av E6 Stenungsund lägre än väntat19.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Totalkostnaden för återuppbyggnaden av E6 efter skredet i Stenungsund beräknas bli 550 miljoner kronor. I summan ingår kostnaderna för återuppbyggnaden av E6 samt kostnader för åtgärder på omledningsvägnätet.
E4 förbifart Skellefteå tar form19.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag startar Trafikverket samrådet för E4 förbifart Skellefteå. Syftet är att presentera de korridorförslag som vi jobbar med och få in synpunkter på dessa.
Lyckat spårbyte på Malmbanan12.9.2024 11:21:57 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket fortsätter sitt arbete med att göra Malmbanan mer driftsäker och lättare att underhålla. Nyligen avslutades den första spårbytesetappen av två mellan Gällivare och Råtsi.
Malmbanan först ut med nytt signalsystem – etapp ett är inkopplad6.9.2024 09:15:37 CEST | Pressmeddelande
Sedan den 3 september körs tågtrafiken på sträckan norr om Gällivare och nästan hela vägen till Kiruna, med det nya signalsystemet ERTMS. Att införa ERTMS är en av flera ingående delar när järnvägen utvecklas för att bli mer tillförlitlig och punktlig.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum