Inget nytt förslag som ger längre dubbdäcksperiod
Transportstyrelsen föreslår ingen ändring av datum för dubbdäcksförbud på våren – då ett senarelagt datum riskerar att påverka luftkvaliteten negativt. Det framkommer i den utredningsrapport som i dag lämnas över till regeringen.
I oktober 2023 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att utreda tillåten tid för dubbdäck. Utgångspunkten var att undersöka möjligheterna till att förlänga dubbdäcksperioden med två veckor på våren för att ge bilister rimliga förutsättningar att byta däck och minska stressen och arbetsbelastningen inom däck- och verkstadsbranschen.
I dag ska en bil ha vinterdäck när det råder vinterväglag mellan perioden 1 december och 31 mars. Mellan 16 april och 30 september är det förbjudet att ha dubbdäck om det inte är eller väntas bli vinterväglag. Syftet med förbudet är att minska den negativa påverkan på luftkvaliteten som dubbdäcken ger och minska vägslitaget.
Påverkar luftkvaliteten negativt
Transportstyrelsen har inhämtat synpunkter från däck- och verkstadsbranschen, Polismyndigheten, Trafikverket, Arbetsmiljöverket, Skatteverket, Naturvårdsverket samt trafiksäkerhetsmyndigheter i Finland och Norge. En enkätundersökning med 6 700 svarande har också genomförts tillsammans med organisationen M Sverige med frågor om däckanvändning och uppfattning om däckregler.
I studien kommer det inte fram något som tyder på att nuvarande datum innebär några större problem utifrån trafiksäkerhet eller tillgänglighet till transportsystemet. I enkätundersökningen framkommer också att dubbdäcksanvändare generellt upplever att gällande datum fungerar.
De senaste årens studier och utredningar har entydigt identifierat dubbdäcksanvändningen som främsta orsak till höga partikelhalter i Sverige. Nya beräkningar visar att två veckors senarelagt datum för dubbdäcksförbud på våren ökar halterna av partiklar PM10 i luften och gör det svårare att uppnå miljökvalitetsmål och miljökvalitetsnormer för luftkvalitet.
– Vi har kommit fram till att de negativa konsekvenserna är större än de positiva och föreslår därför ingen förändring av datum för dubbdäcksförbud på våren i våra föreskrifter, säger Kjell-Olof Matsson, utredare vid Transportstyrelsen.
Lika i hela landet
Transportstyrelsen har också utrett om reglerna behöver utvecklas för att ta större hänsyn till de olika förutsättningar som gäller i Sverige. Bedömningen är att olika krav i olika delar av landet riskerar att bli komplicerade och svårbegripbara. Regelverket tillåter dessutom redan dubbdäcksanvändning vid behov.
Fakta: Vad är PM10?
Grova partiklar (med en diameter upp till 10 mikrometer) bildas exempelvis vid slitage av däck, vägar och bromsar samt vid förbränning. När dessa partiklar andas in kan de nå ner i andningsorganen och orsaka negativa hälsoeffekter både på kort och lång sikt.
Nyckelord
Kontakter
Kjell-Olof MatssonutredareTransportstyrelsen
Tel:010-495 33 74Kjell-Olof.Matsson@transportstyrelsen.seTransportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seLänkar
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
210 personer omkom i vägtrafiken 202414.1.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Antal döda i vägtrafiken minskar. Under 2024 omkom 210 personer i vägtrafiken, vilket är det lägsta antalet sedan coronapandemin. Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.
17 personer omkom till sjöss 202413.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Det inträffade 17 olycksfall med dödlig utgång inom den svenska sjöfarten och båtlivet 2024. Av dem skedde fyra inom yrkessjöfarten, vilket är den högsta siffran på över 15 år. Det visar Transportstyrelsens preliminära olycksstatistik.
Trafikverket vitesföreläggs på grund av säkerhetsbrister10.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsen har beslutat att förelägga Trafikverket med vite på grund av de brister som identifierades vid tillsynen av införandet av det nya systemet för tågplanering, MPK. – Säkerhetsbristerna är allvarliga. För att resenärer, tågföretag och underhållsföretag inte ska drabbas fortsättningsvis behöver bristerna åtgärdas snabbt, säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen.
Försämrad tillgänglighet för många flygplatser10.1.2025 08:02:37 CET | Pressmeddelande
Möjligheten att ta sig till och från europeiska städer med flyg försämrades under 2024 jämfört med året innan. Detsamma gäller vid inrikesflygningar mellan svenska städer. Det visar en ny rapport från Transportstyrelsen.
Sänkt ålder för taxiförarlegitimation2.1.2025 09:01:00 CET | Pressmeddelande
Från och med den 1 januari sänks ålderskravet för taxiförarlegitimation från 21 år till 20 år: – Det innebär att en 20-åring som har haft B-körkort i minst två år nu kan ansöka om taxiförarlegitimation, säger Maria Åkerlund, utredare vid Transportstyrelsen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum