Dags för årets tredje tävlingshelg i Allsvenskan Segling

Till helgen (16-18 augusti) kommer Allsvenskan i segling till Åmål och SS Åmålsviken som för tredje året i rad arrangerar en allsvensk tävling i Vänern. Det brukar vara svårseglat i Åmål med växlande vindar från land. Det gör att hemmaklubben Åmålsviken, med Tomas Skålén, är en av favoriterna.

Allsvenska i Långedrag i juli. Foto: Daniel Stenholm

Tomas har med sig samma besättning som för två år sedan, då man vann. I år ligger klubben långt ner i tabellen. Men med Tomas på den här deltävlingen så hoppas man kunna ta sig upp en bra bit från kvalstrecket.

Men flera andra klubbar ställer upp med duktiga och erfarna besättningar. Marcus Westerlind och GKSS är en av dessa och de kommer med samma besättning som blev fyra i Långedrag senast. GKSS ligger i mitten av tabellen, men Marcus säger att de inte fokuserar så mycket på tabelläget.

– Det är svårt i Åmål och vi vet att det kommer att ske misstag och tas ett och annat felbeslut längs vägen. Men vi är duktiga på att ha en positiv anda ombord och ha roligt när vi tävlar och vi har verkliga toppseglare på alla positioner, så självklart siktar vi högt i helgen, säger Marcus.

På andra plats i tabellen inför Åmål ligger Halmstad, som verkligen överraskat i år. Sexa i Strängnäs och etta i Långedrag. Halmstad ställer upp bland annat med rutinerade Anders Hellekant.

– Vi kommer återigen med ett delvis nytt lag på några positioner, men vi känner oss trots detta förberedda. Vänern blir en ny utmaning för många av oss, men vårt mål är att snabbt anpassa oss till de rådande förhållandena. Vi tror att Åmålsviken med Skålén och besättning blir farliga på hemmaplan. Men vi hoppas kunna vara med och segla final på söndag, säger Anders.

– Som tävlingsledare för Allsvenskan så ska det bli väldigt kul att komma till Åmål igen. SS Åmålsviken har ett härligt funktionärsgäng, som alltid levererar tävlingar med hög kvalitet och stor glädje. Kappseglingarna sker nära land vilket ger perfekta förutsättningar för publik längs stränderna, säger tävlingsledaren Claes Lundin.

Allsvenskan 2024 efter två deltävlingar

1. KSSS                                  4 poäng
  2. Halmstads SS                 7
  3. ESK Uppsala                  7
  4. Stenungsund SS            7
  5. Sotefjorden                    12
  6. Oxelösunds SS               14
  7. GKSS                                 16
  8. Runmarö YC                   16
  9. Strängnäs SS                 20
  10. Gamla Stan YS               22
  11. Umeå SS                          22
  12. Djursholms SK               24
  13. Hjuviks BK                       26
  14. Ljungskile SS                  26
  15. SS Åmålsviken               26

1. Upsala SS                        27
  2. Örnsköldsvik SS             32
  3. Ekerö BK                          34

Program Allsvenskan 2024

17–19 maj, Strängnäs, deltävling 1.

7–9 juni, Långedrag, deltävling 2.

16–18 augusti, Åmål, deltävling 3.

6–8 september, Örnsköldsvik, deltävling 4.

5–6 oktober, Marstrand, kval till Allsvenskan 2024

Seglingarna sänds live och kan följas på YouTube:

Lördag från kl. 12:00: https://youtube.com/live/Ao0JQq0VCEw?feature=share

Söndag från kl. 09:00: https://youtube.com/live/yZv8YaWur5s?feature=share

Finalen från kl. 14:15: https://youtube.com/live/32NH8OMAGqk?feature=share

Bifogad bild från förra tävlingen (7–9 juni) i Långedrag får användas fritt, redaktionellt. Bilder från kommande helg kommer att finnas här: https://www.danielstenholm.se/allsvenskan-2024/amal/ och användas fritt, redaktionellt. Fotograf: Daniel Stenholm

För mer information besök www.allsvenskansegling.se eller kontakta Claes Lundin på Svenska Seglarförbundet 070-512 7854 eller claes@ssf.se