Magdalena Andersson reser till Demokraternas konvent i Chicago, USA

Socialdemokraternas partiordförande Magdalena Andersson reser den 19–23 augusti till Chicago, USA tillsammans med tidigare utrikesminister Ann Linde och Socialdemokraternas internationella sekreterare Paula Carvalho Olovsson i samband med det demokratiska partiets konvent.

Socialdemokraterna är inne i en intensiv fas av politikutveckling inför kongressen 2025 och valet 2026, och i både USA och Sverige pressas vanligt folk av höga priser och en osäker omvärld. Syftet med resan är att utbyta erfarenheter med företrädare för demokraterna kring politik som tjänar vanligt folk och som bygger framtidstro.

Under resan kommer delegationen, utöver att delta vid konventet, även göra följande aktiviteter:

• Träffa experter på brottsbekämpning och RICO-lagstiftning i Chicago.
  • Delta på International Leaders Forum som samlar politiska ledare från hela världen. Arrangeras av National Democratic Institute, en organisation som arbetar för att stärka demokratiska institutioner runtom i världen.
  • Besöka lokala kampanjarbetare i Wisconsin.

För pressförfrågningar:

Ebba Thörn-Kock, pressekreterare Magdalena Andersson

ebba.thorn-kock@socialdemokraterna.se

Mirjam Kontio, pressekreterare Magdalena Andersson

mirjam.kontio@socialdemokraterna.se

För kontakt på plats i Chicago:

Odd Guteland, presschef Socialdemokraterna

Odd.guteland@socialdemokraterna.se