Svennerud ersätter Hagström på EM medeldistans

Sara Hagström gjorde comeback till sommarens Sprint-VM. Efter skador och operationer så blev hon åtta på den individuella sprinten. Nu missar hon dock EM då hennes rygg sätter stopp för start. Ersättare på EM:s medeldistans i Ungern blir junioren Alma Svennerud som tidigare i somras tog brons på medeldistansen vid Junior-VM.

Junioren Alma Svennerud ersätter Sara Hagström på EM:s medeldistans. Bilden från Junior-VM där Alma tog brons på medeldistans tidigare i sommar.

– De sista veckorna så har Sara blivit sämre i ryggen igen. Det smartaste långsiktigt är att låta bli att tävla nu, säger förbundskapten Kalle Dalin.

Reserv på plats i Ungern är Karlskrona SOK:s Alma Svennerud som tidigare i tog brons på medeldistansen vid Junior-VM i Tjeckien.

– Kul och spännande för Alma att få göra mästerskapspremiär på seniornivå, säger Kalle Dalin.

Alma Svennerud får ge sig ut i hetluften i morgon förmiddag när medeldistanskvalet avgörs under stekhet sol i kuperad ungersk terräng.

– Det är jättetråkigt för Sara. Jag lider med henne att hon har problem med ryggen. Samtidigt är det häftigt för mig att få hoppa in och springa med det här gänget, säger Alma Svennerud och fortsätter:

– Lite läskigt är det också att göra seniordebut. Men det ska bli lärorikt.

Hur tänker du inför kvalet i morgon?
– Det är viktigt för mig att inte sätta för mycket press på mig själv. Jag ska ut och göra precis som vanligt. Inte överprestera på något sätt men försöka lära mig så mycket som möjligt för framtiden.