Jenny Rissveds kör MTB-VM i Andorra – och intressant svenskt lag i övrigt

Årets MTB-VM i XCO, XCC och downhill går på hög höjd i Pal Arinsal, Andorra. De som kör VM är Linn Gustafzzon och OS-bronsmedaljören från Paris-OS, Jenny Rissveds,  i seniorelit, U23-cyklisterna Oscar Lind och Leo Lounela, samt juniorerna Elin Ålsjö, Nils Johansson Anton Unger och Markus Karlsson, Alingsås SC. I DH kör seniorstjärnan Oliver Zwar och så junioren Ella Svegby som kommer med EM-guld och ett internationellt genombrott.

VM inleds 28 augusti och avslutas 1 september där det ska sägas att Sverige inte deltar i XCR och att XCC endast är för cyklister med tillräckligt hög världsranking i senior- och U23-klasserna.

Sverige har haft en mycket bra säsong som förstås toppas med Jenny Rissveds OS-brons i ett mycket fint XCO-lopp. Men det har gjorts många fina insatser på världscupen och i EM även av övriga.
VM-truppen i XC ser ut enligt följande.

Damer elit:
Jenny Rissveds, Team 31 – Ibis Continental
Linn Gustafzzon, Team Massi
Herrar U23:
Oscar Lind, Allebike Factory Team
Leo Lounela, Allebike Factory Team
Damjunior:
Elin Ålsjö, CK Uni
Herrjunior:
Nils Johansson, IKHP Huskvarna
Anton Unger, Bauhaus Cycling Team
Markus Karlsson, Alingsås SC

”Vi ser fram mot fina tävlingar på hög höjd i Andorra på en bana som alla åkare ser fram emot. Laget har höga ambitioner om placeringar högt upp i resultatlistan och har alla visat att de kan vara där med rätt dag och förutsättningar. Jag tror personligen att vi kommer se starka prestationer från alla de uttagna åkarna. Just nu befinner jag mig på höghöjdsläger med de åkare som valt att hänga med på detta för att vässa formen inför VM-tävlingarna”, säger XC-förbundskaptenen David Eriksson.

***

Sverige mönstrar två downhillcyklister till VM: seniorstjärnan Oliver Zwar, som kan vara på gång efter mycket stolpe ut denna säsong, och junioren  Ella Svegby som vann EM senast och har visat superklass sedan den internationella debuten i downhill tidigare under sommaren.

”Ja Ella har verkligen gjort jättefina resultat i år efter väldigt få tävlingar i downhill och fått med sig en boost nu till VM. Har hon en bra chans, även om ett par nyazeeländska tjejer kör väldigt snabbt så kan Ella också göra det. Sedan kan en fysiskt krävande bana på hög höjd passa Ella bra, säger Felix Beckeman.

VM-truppen i downhill är med andra ord dessa cyklister.

Herrar elit:
Oliver Zwar, FMD Racing
Damjunior:
Ella Svegby, Saltsjöbaden CK

Text och foto: Svenska cykelförbundet (fria för publicering)