Trafikverket utreder framtida sträckning av järnvägen genom Timrå
Det finns stora utmaningar med den nuvarande korridoren för en framtida järnvägssträckning genom Timrå. Därför ska Trafikverket utreda sträckan på nytt.
Utmaningarna ligger i den fysiska miljön och en osäkerhet med en järnväg nära Sundsvall Timrå Airport. Dessutom skulle den valda korridoren innebära långa stopp i nuvarande person- och godstrafik under själva byggtiden.
- Vi vill kunna bygga en modern järnväg som når upp till rätt standard för att tågen ska kunna gå i högre hastigheter och därmed minska restiden, därför har vi fattat beslut om att göra en ny utredning, säger Per-Henrik Fräjdin, planerare vid Trafikverket
Den nya utredningen avser sträckningen mellan Birsta och Bye genom Timrå och ska påbörjas under 2025 och vara klar under 2027. För att inte hindra övrig utveckling i Timrå kommun är det viktigt att utredningen preciserar både den befintliga korridorens utbredning och den eventuellt nya korridoren så långt det är möjligt.
I en avsiktsförklaring med Timrå kommun har Trafikverket kommit överens om ansvar och samarbetsformer för det fortsatta arbetet.
Trafikverket finansierar utredningen
Trafikverket gjorde 2014 ett val av framtida dragning av Ådalsbanan mellan Sundsvall och Härnösand. Under perioden 2022 – 2024 har ett arbete med en fördjupad utredning pågått längs sträckan. Utredningen visar att på stora delar av sträckan mellan Birsta och Bye går det inte att uppnå målstandarden på 250 km/h och en önskvärd restid på 25 min mellan Härnösand och Sundsvall, med stopp i Timrå och Sundsvall Västra.
- Trafikverket finansierar hela utredningen och kommunen ansvarar för att bidra med underlag och med samverkan i den kommunala planeringen, säger Per-Henrik Fräjdin, planerare vid Trafikverket
Den nya utredningen blir underlag till Trafikverkets långsiktiga planering och ligger till grund för utpekad riksintressekorridor för framtida järnväg. Befintlig korridor gäller tillsvidare till det eventuellt blir ett beslut om ny korridor, tidigast 2027.
Kontakter
Per-Henrik Fräjdin, planerare Trafikverket, 010-123 61 90
Peter Jonsson, presskommunikatör Trafikverket, 010-123 42 20
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverkets tågplan för 2025 fastställd20.9.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
I tågplanen för nästa år samsas flera stora banarbeten med många tåg. 2025 innebär starten på stora banarbeten på järnvägen och det är av vikt att tågtrafiken störs så lite som möjligt. Längs Västra stambanan kommer trots omfattande arbeten mer än 70 procent av persontågen att gå under året.
Kostnaden för återuppbyggnaden av E6 Stenungsund lägre än väntat19.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Totalkostnaden för återuppbyggnaden av E6 efter skredet i Stenungsund beräknas bli 550 miljoner kronor. I summan ingår kostnaderna för återuppbyggnaden av E6 samt kostnader för åtgärder på omledningsvägnätet.
E4 förbifart Skellefteå tar form19.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag startar Trafikverket samrådet för E4 förbifart Skellefteå. Syftet är att presentera de korridorförslag som vi jobbar med och få in synpunkter på dessa.
Lyckat spårbyte på Malmbanan12.9.2024 11:21:57 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket fortsätter sitt arbete med att göra Malmbanan mer driftsäker och lättare att underhålla. Nyligen avslutades den första spårbytesetappen av två mellan Gällivare och Råtsi.
Malmbanan först ut med nytt signalsystem – etapp ett är inkopplad6.9.2024 09:15:37 CEST | Pressmeddelande
Sedan den 3 september körs tågtrafiken på sträckan norr om Gällivare och nästan hela vägen till Kiruna, med det nya signalsystemet ERTMS. Att införa ERTMS är en av flera ingående delar när järnvägen utvecklas för att bli mer tillförlitlig och punktlig.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum