Idag återbördades 23 kvarlevor efter 146 år

Idag återbördades 23 kvarlevor till jorden vid en historisk ceremoni på Akamella ödekyrkogård invid den finska gränsen utmed Muoniälven. Detta är första gången kvarlevor som berör den meänkielitalande befolkningen återbördas.

Ärkebiskop Martin Modéus var en av dem som lade ner jord på näveraskarna.
Ärkebiskop Martin Modéus var en av dem som lade ner jord på näveraskarna. Mikael Stjernberg

Sommaren 1878 plundrades Akamella kyrkogård i nordöstra Norrbotten för så kallad rasbiologisk forskning. Kranier från ett 20-tal personer grävdes upp och fördes till Helsingfors museum. 2001 återlämnades kvarlevor till Samemuseet Siida i finska Enare. I denna anatomiska samling ingick kvarlevor från Akamella. I oktober 2022 fördes kvarlevorna tillbaka till Sverige och Muonio Muodoslompolo. Sedan dess har de förvarats av Pajala församling.

Idag, efter 146 år, kom så de tornedalska/kvänska/lantalaisiska/samiska kvarlevorna åter till jorden, flera av dem var barn. Vid en berörande ceremoni i ett sommarvackert landskap medverkade bland annat ärkebiskop Martin Modéus, biskop Åsa Nyström, landshövding Lotta Finstorp och tf ordförande för Svenska tornedalingars riksförbund, Terje Raattamaa. Totalt närvarade cirka 250 anhöriga och andra svenska och finska besökare vid ödekyrkogården, som alla vandrat ett par kilometer eller åkt häst och vagn från närmaste bilväg. Dagens ceremoni har under lång tid förberetts tillsammans av Muonio sameby, Svenska tornedalingars riksförbund och Svenska kyrkan.

Biskop Åsa Nyström höll ett tal innan de 23 näveraskarna med kranier sänktes ner i jorden samtidigt som psalmen ”Bred dina vida vingar” sjöngs på tre språk. Ceremonin avslutades med att de tre närvarande biskoparna gav välsignelsen på svenska, nordsamiska och meänkieli. Allt inramades med psalmsång och solosång på meänkieli, nordsamiska och svenska.

— Det här är en viktig dag för många. Att den genomförts av så många goda sammanflätade krafter ger förhoppningar om läkande processer där sår funnits. Framför allt är den viktig för de människor som bor i eller kommer från bygden, säger biskop Åsa Nyström och fortsätter:
— Trots att det var många som lades ner i samma grav, så blev det på sätt och vis individuellt. Vi fick minnas dem som de var, personer som på ett sätt var som vi; växte upp, levde, skrattade och sörjde här.

Efter ceremonin på kyrkogården hölls en minnesstund i Muonio församlingshem på den finska sidan av gränsen där ärkebiskop Martin talade. Han sade bland annat:
— Rasbiologins brutala framfart handlade om att särskilja och separera. Man skapade gränser som var främmande för den här bygdens människor. När vi möts idag rör vi oss över nationsgränser, över språk- och samfundsgränser, ja på sätt och vis till och med över gränser i tiden. Vi förenas i sorgen över det som skett och vördnaden inför dem som förts till vila.

Dagens återbördande är en del av de åtaganden kopplade till Svenska kyrkans ursäkt till det samiska folket och en effekt av statens Sannings- och försoningskommissionen för tornedalningar, kväner och lantalaiset.

Medverkande:

•                         Bengt Niska, ordförande, Svenska tornedalingars riksförbund, STR-T
•                         Terje Raattamaa, tf ordförande, Svenska tornedalingars riksförbund, STR-T
•                         Peder Jonson, kyrkoherde, Pajala församling
•                         Hans Holma, ordförande, Muonio sameby
•                         Erik-Oscar Oscarsson, ordförande Samiska rådet i Svenska kyrkan
•                         Lotta Finstorp, landshövding, Norrbotten
•                         Åsa Nyström, biskop, Luleå stift
•                         Martin Modéus, ärkebiskop, Svenska kyrkan
•                         Samuel Salmi, biskop emeritus, Uleåborgs stift
•                         Ritvaelsa Seppälä, stiftsadjunkt, Luleå stift
•                         Erva Niittyvuopio, sekreterare för samiskt kyrkoliv, Uleåborgs stift
•                         Sång av Emma Kiviniemi, Berith Roth, Pia-Maria Nutti Holmgren

Mer information: www.svenskakyrkan.se/luleastift/akamella

De 23 näveraskarna med kvarlevor.
Mikael Stjernberg
Biskop Åsa Nyström talar vid ceremonin.
Mikael Stjernberg
Näveraskarna anländer inför ceremonin med transport av ungdomar.
Mikael Stjernberg
De 23 näveraskarna bars fram av olika personer, här av Erik-Oscar Oscarsson, ordförande Samiska rådet i Svenska kyrkan.
Mikael Stjernberg
Mellan 250 till 300 personer deltog vid ceremonin.
Mikael Stjernberg
Ärkebiskop Martin Modéus bär fram en av näveraskarna. Terje Raattamaa, tf ordförande, Svenska tornedalingars riksförbund, sänker ner kraniet.
Mikael Stjernberg
Det fanns möjlighet att åka häst och vagn fram till ödekyrkogården Akamella.
De 23 näveraskarna