Tara Babulfath stängs av i 3 månader efter incidenten på OS

Under OS i Paris tog 18-åriga Tara Babulfath sensationellt OS-brons i judo – den första OS-medaljen i judo någonsin för Sverige. Men nu får Babulfath 3 månaders avstängning från alla internationella judoaktiviteter efter incidenten under OS-semifinalen där Babulfath stod kvar på mattan och protesterade mot domaren. Beslutet kom från Internationella Judoförbunds disciplinnämnd under fredagen.

Tara Babulfath stängs av i 3 månader till följd av sitt agerande under OS.
Tara Babulfath stängs av i 3 månader till följd av sitt agerande under OS. Emanuele Di Feliciantonio Fri användning

"Det var väntat att det skulle komma påföljder. Inom judon har vi en stark värdegrund där respekt, artighet och självkontroll är några av judons ledord. Här blev det ett avsteg från den som får konsekvenser", säger Svenska Judoförbundets ordförande Kristiina Pekkola.

"Förhoppningsvis kommer det också något positivt ur den här händelsen. Agerandet från Internationella Judoförbundet visar att judons värdegrund inte bara är fina ord på ett papper utan något vi lever efter. Det här visar för både barn, vuxna, tävlande och coacher att värdegrunden är viktigt att följa i alla lägen", fortsätter Kristiina Pekkola.

Detta har hänt

Det var under semifinalen i damernas 48-kilosklass som det hettade till för svenska OS-debutanten Tara Babulfath. Detta efter att hon tilldelats en tredje shido (varning) som innebar att hon förlorade matchen. Babulfath höll inte med domaren och stod kvar på mattan och ifrågasatte domslutet. Babulfaths agerande hade kunnat kosta henne platsen i bronsmatchen, men efter en utredning på plats tilläts hon att tävla vidare, och tog senare det historiska OS-bronset för Sverige.

Efter OS har händelsen utretts mer ingående och i fredags kom beslutet – Tara Babulfath får 3 månaders avstängning från alla internationella judoaktiviteter, så som tävlingar och läger, både på europeisk och global nivå.

"Det är ganska väntat med en påföljd för Tara efter hennes protester mot domslut under OS. En domares beslut ska respekteras. Tara gjorde en fantastiskt stark prestation under OS-tävlingen i judons 48 kg där hon vann en bronsmedalj. Jag är säker på att både positiva och negativa lärdomar kommer att utveckla Tara som judoka och idrottare. Det var mycket positivt att ha med henne i OS-truppen och hon var ett bra val att leda den svenska truppen som en av fanbärarna under avslutningsceremonin", säger SOK:s truppchef Peter Reinebo.

Därför var Babulfaths protester ett allvarligt övertramp

I flera andra sporter är det kanske inte många som höjer på ögonbrynen när en aktiv protesterar mot ett domslut eller gestikulerar vilt vid en besvikelse, men inom judo är det annorlunda. Judo är mer än bara en sport – det är ett sätt att leva. Judon vilar på en stark värdegrund som är likadan över hela världen. Värdegrunden består av 8 värdeord, som ska vägleda varje judoka, på och utanför mattan. Några av värdeorden är respekt, artighet och självkontroll. Det innebär bland annat att de tävlande bugar före och efter match, tackar sina motståndare och visar respekt för domaren, liksom att de har självkontroll för att i alla situationer kunna kontrollera sitt uppförande och sitt humör.

Alf Tornberg Inga restriktioner.

Marcus Nyman förlorade i åttondelen - nu lägger han dräkten på hyllan1.8.2024 10:46:04 CEST | Pressmeddelande

Efter att ha besegrat OS-silvermedaljören från OS i Tokyo, Eduard Trippel, i första matchen såg det bra ut för Marcus Nyman. Men i åttondelen tog det stopp efter en jämn kamp mot Aram Grigorian från Förenade Arabemiraten. Förlusten innebär att Marcus Nyman får klara sig utan OS-medalj på meritlistan när ha nu avslutar karriären efter sitt fjärde och sista OS. Nu går svensken i pension från elitjudon, men kan se tillbaka på en fantastisk karriär med bland annat en femteplats på OS, dubbla VM-brons, ett EM-guld och dubbla EM-brons.

Tara Babulfath tar historiskt OS-brons27.7.2024 21:59:35 CEST | Pressmeddelande

18-åriga Tara Babulfath skrev ikväll historia när hon tog Sveriges första OS-medalj någonsin i judo! Medaljen är också Sveriges första på årets OS. På vägen till bronset besegrade Babulfath bland annat världsettan Assunta Scutto och världstian Hyekyeong Lee och gav också den trefaldiga världsmästaren, och senare 2024 års OS-guldmedaljör, Natsumi Tsunoda dagens tuffaste match. En sensationell prestation av OS-debutanten Tara Babulfath.

Så går det i OS- och Paralympics-kvalet – Marcus Nyman klar för OS14.6.2024 16:53:35 CEST | Pressmeddelande

Efter att ha tagit guld under helgens tävling i Abidjan, Elfenbenskusten, är Marcus Nyman nu kvalificerad till sitt fjärde OS! 33-åringens avancemang i OS-kvallistan innebär dessvärre att landslagskollegan Ida Eriksson blir utan OS-biljett då de båda konkurrerade om samma kontinentala kvotplats till OS. På parajudosidan står hoppet till ett wild card för Nicolina Pernheim som haft en paus från elitjudon och Paralympics-kvalet på grund av graviditet. Sedan tidigare är Tara Babulfath klar för OS.