Möbeldesignmuseum Stockholm flyttar till Älmhult
Älmhult ska bli en global destination för design, det är det långsiktiga målet när IKEA Älmhult AB nu förvärvar det välkända Möbeldesignmuseum, The Museum of Furniture Studies, grundat av arkitekterna Kersti Sandin och Lars Bülow. Det innebär att museet, med en av de mest omfattande privata möbelsamlingarna i norra Europa, återigen blir tillgängligt för allmänheten, men nu i Älmhult, Småland.
Möbeldesignmuseums samlingar rymmer över 1 200 unika möbler och andra designobjekt från fler än 400 designers och arkitekter världen över. Dessa föremål, som spänner från sent 1800-tal till nutid, är resultatet av 40 års samlande av Kersti Sandin och Lars Bülow. Deras ambition att fördjupa kunskapen om både historisk och samtida möbelkultur bland studenter och allmänhet delas av IKEA.
– Vi är enormt glada över förtroendet att få förvärva Kersti och Lars fantastiska samling. Vi har inte bara ambitionen att förvalta detta inspirerande arv – utan vill utveckla det genom att göra design tillgänglig och relevant för alla, oavsett bakgrund. Älmhult har redan idag ett stort antal internationella besökare och vår investering i Möbeldesignmuseum är ett steg mot att göra orten till en viktig kunskapsnod och ledande destination för designstudier, säger Tina Petersson Lind, vd för IKEA Älmhult AB.
– Den här satsningen kommer att betyda oerhört mycket för Älmhult och vi ser fram emot att samarbeta för att stärka Älmhult som plats, säger Eva Ballovarre, kommunalråd i Älmhult.
Samlingen ska få en permanent plats i Älmhult
Exakt när Möbeldesignmuseum, med den publika utställningen kommer att öppna i Älmhult är ännu inte bestämt. Förvärvet genomfördes under sommaren 2024 och nu pågår arbetet för att hitta en permanent plats för den stora samlingen.
– Det känns glädjande att vår samling får en ägare med förutsättningar att utveckla museets vision – att genom temautställningar, seminarier och workshops stödja den skandinaviska möbelkulturen. IKEA tillför sin syn på inkluderande design, sitt internationella nätverk och sina resurser, vilket innebär en kraftfull nystart av museet. Närheten till Köpenhamn-Malmöregionen ger samlingen en breddad publik, säger Lars Bülow, formgivare, designentreprenör och medgrundare av Möbeldesignmuseum.
– Möbeldesignmuseums allra viktigaste målgrupp är arkitektur-, design- och hantverksstudenter. Vårt unika samarbete med designhögskolor, med elevutställningar, föreläsningar och matchmaking-aktiviteter är ett grundmurat koncept som IKEA nu kommer att ta vidare ut i världen. Det har varit avgörande för oss i den här överlåtelsen att fokus fortsatt ligger på kunskapsutveckling, säger Kersti Sandin, arkitekt, designforskare och medgrundare av Möbeldesignmuseum.
Stärker Älmhult som designdestination
Satsningen är en del av en större ambition att stärka Älmhult som designdestination. IKEA driver sedan tidigare IKEA Museum i Älmhult, där man kan besöka utställningar om både Småland och Ingvar Kamprad, samt ta del av möbeldesign och formgivning från IKEA genom tiderna. Genom etableringen av Möbeldesignmuseum, som fristående verksamhet utanför IKEA Museum, breddas möjligheten att både lära sig och inspireras av den internationella designhistorien.
– Vår ambition är att Älmhult ska spela en viktig roll i att erbjuda unika förutsättningar för framtidens lärande inom möbeldesign – hur man skapar välgjorda produkter som berör, fyller ett genomtänkt ändamål och uppskattas i vardagen. Genom förvärvet av Möbeldesignmuseum tillgängliggör vi nu en ovärderlig designskatt för studenter och den intresserade allmänheten, säger Johan Ejdemo, Global Co-head of Design på IKEA.
Nyckelord
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comBilder
Om oss
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA lanserar ett nytt och personligt lojalitetsprogram för sina medlemmar13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige blir ett av de första länderna i världen att lansera ett helt nytt lojalitetsprogram inom IKEA Family, där medlemmar nu får personliga förmåner. Genom att handla och interagera med IKEA samlar medlemmar nu poäng, vilket sedan kan omvandlas till personliga förmåner. Det nya poängsystemet innebär skräddarsydda belöningar anpassat efter varje kunds unika önskemål och behov.
Så sover svenska singlar – och så skapar du det perfekta sovrummet som singel11.11.2024 10:28:05 CET | Pressmeddelande
Sverige är ett land med många singelhushåll – fler än två miljoner hushåll består av en person som bor själv utan barn. Att leva själv innebär ofta att skapa ett hem som enbart speglar ens egna behov – och det gäller i högsta grad i sovrummet.
Julbordet hos IKEA är tillbaka med klassiska rätter i fokus14.10.2024 11:52:28 CEST | Pressmeddelande
Den 19 november är det premiär för ett av Sveriges största julbord – det hos IKEA. Julbordet serveras varje dag fram till och med den 19 december. Även i år skänker IKEA Sverige tio kronor för varje sålt julbord till Sveriges Stadsmissioner.
IKEA inleder samarbete med Nordens Ark och lanserar den naturinspirerade kollektionen SKOGSDUVA11.10.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
IKEA lanserar SKOGSDUVA, en ny barnkollektion inspirerad av den magiska svenska skogen. Mellan 14 oktober och 1 december går tio kronor för varje sålt mjukdjur direkt till Nordens Arks arbete till förmån för hotade djur.
IKEA Sverige fortsätter att ta marknadsandelar och investerar ytterligare i sänkta priser10.10.2024 13:01:16 CEST | Pressmeddelande
IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2024* uppgick till 17,7 miljarder kronor, en minskning med 7,9 procent jämför med föregående år. Under året har IKEA Sverige investerat 1,5 miljarder kronor i att sänka priserna och fler än 3200 produkter har fått ett nytt lägre pris. Investeringarna i sänkta priser, för att skapa ett mer tillgängligt och prisvärt sortiment, och att utveckla IKEA i Sverige fortsätter under kommande verksamhetsår.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum