En fest för sinnena. Uppdaterade Audi RS 3
Audi Sport har vässat sinnena hos RS 3. Med uppdateringen blir den kompakta ikonen, som står för maximal prestanda, ännu sportigare. Det märks redan vid första anblicken. Den kraftfulla fronten, fälgarna i motorsportdesign och RS-skalstolarna förstärker dynamiken visuellt, som understryks akustiskt av det karaktäristiska soundet från den femcylindriga motorn med sin unika tändningsföljd. 2.5 TFSI-motorn, i kombination med den optimerade chassisättningen och nya däck, gör RS 3 ännu mer dynamisk vid kurvtagning, vilket bekräftas av det nya varvrekordet på Nürburgring-Nordschleife. Den ökade kördynamiken och de högkvalitativa materialen som utstrålar högsta kvalitet gör Audi RS 3 till en upplevelse för alla sinnen.
- Sportig och dynamisk design: uttrycksfull front och iögonfallande diffusor, kolfiberdetaljer, skålade RS-säten och ratt som är avfasad både upptill och nedtill
- Bättre kördynamik: nya standarddäck och mer exakt avstämt chassireglersystem för optimerad kurvtagning
- Snabbast i klassen: Varvrekord på Nürburgring-Nordschleife på 7:33,123 minuter
FÖR ÖGAT: Sportig och uttrycksfull design visualiserar prestandan
Efter produktuppgraderingen har Audi RS 3 fått ett betydligt sportigare utseende. Fronten är bredare än tidigare och domineras av den sexkantiga single frame-grillen med rombmönster och markerad infattning. Detsamma gäller de två luftintagen på sidorna – som framhävs av vertikala svarta lameller – och de tre öppningarna ovanför frontsplittern, som nu sträcker sig över hela bilens bredd och gör RS 3 visuellt ännu lägre – och påminner om Audi Sport quattro S1 Pikes Peak från 1987. Med nydesignade varselljus framhäver strålkastarna bilens prestanda. Den digitala signaturen, som kan visa en målflagga, består av 24 element. I kombination med Matrix LED-strålkastarna kan föraren för första gången välja mellan ytterligare tre designvarianter på varselljusen via MMI-pekskärmen.
Även bakpartiet på RS 3 för tankarna till motorsporten med en mycket starkare närvaro än tidigare. Vertikala sidoreflektorer tar upp designtemat från luftintagen fram. Den stora, funktionella RS-specifika diffusorn har en röd reflektor i mitten och på sidorna de två ovala ändrören på RS-avgassystemet, som ser ännu större ut med sin svarta inramning. Precis som strålkastarna har även bakljusen en ny grafik med pilar som lyser dynamiskt inifrån och ut med funktionen Coming Home/Leaving Home.
Exteriören framhävs av den RS-specifika lackeringen i Kyalamigrön och Kemoragrå, de nya metalliclackerna Ascariblå och Progressivt röd samt för första gången Daytonagrå i mattlack. Singleframe och diffusor har en svart finish, med ett val av högblank eller matt. Som standard levereras RS 3 med mattsvarta 19-tums gjutna aluminiumfälgar i 5-Y-ekerdesign. Som tillval finns de välkända fälgarna från RS3 Performance Edition i motorsportdesign med tio kryssekrar, antingen i matt mörkgrått eller i blanksvart metallic i tvåfärgad design. Ännu mer individualitet ger paketen i kolfiber och högblankt svart, som pryder luftintagen fram, sidokjolarna och lamellen ovanför diffusorn. Dessa kompletteras av ytterbackspegelkåpor i karossfärg, svart eller kolfiber.
Mörk interiör med avfasad ratt och RS-skalstolar
Även i interiören, som domineras av mörka färgtoner, är allt inriktat på prestanda, med den nya ratten, RS-sport- eller skalstolar, kolfiberdetaljer och sportiga displayer. Ratten är avfasad upptill och nedtill och ser betydligt sportigare ut. Oavsett om den är klädd i perforerat läder som standard eller i Dinamica (tillval) med klockan 12-markering i accentfärg ligger den bra i handen i skarpa kurvor. De skålade RS-sätena (tillval) ger ännu bättre stöd. Sätenas mittsektion med RS-quiltning är tillverkad av mikrofibertyget Dinamica, som kombineras med nappaläder Pearl på sidostöden. Den svarta, avsmalnande insatsen under nackstödet pryds av ett stort RS-emblem och framhäver, liksom ryggstödets baksida i matt kolfiber, sportigheten hos RS 3.
Nya ljusfunktioner, effektlack och kolfiber
Kontur- och panelbelysningen framhäver de nya designdetaljerna: förvaringsfacket framför växelspaken, mittkonsolen med dryckeshållare och dörrarna. Höjdpunkten med en speciell känsla i mörker är de belysta dörrpanelerna, där en ljuskälla bakgrundsbelyser hundratals laserskurna rombformer i olika storlekar, som lyser dynamiskt när RS 3 låses och låses upp. Dörrhandtagen, ventilationsmunstyckena, rattdetaljer och växelpaddlarna är lackerade i antracitfärgad effektlack som ändrar färg beroende på ljusförhållandena.
Förutom den tvådelade standardversionen i palladiumgrått med kolfiberinlägg finns även en RS-specifik dekorlist i matt kolfiber och en ny variant i svart DINAMICA som dekorinlägg. Dessutom kan mikrofibermaterialet beställas till dörrarmstöden och mittarmstöden.
Designpaketen i rött och grönt sätter färg på säkerhetsbältena, axelpartiet och ventilationsmunstyckena. Dessutom är kontrastsömmarna på sätena, mittarmstödet, dörrarmstöden, ratten och klockan 12-markeringen i respektive färg. Detsamma gäller för golvmattorna i svart velour, som också pryds av RS-inskriptionen.
RS-displayer med fokus på prestanda
Redan tidigare var den 12,3 tum stora Audi virtual cockpit plus med vyerna Sport, Performance och Runway standard. I banläget visas hastigheten i omvänd ordning, med det högsta varvtalet i förgrunden och tomgångsvarvtalet i bakgrunden. Dessa funktioner kompletteras nu av den nya varvräknaren som tydligt visar varv per minut i mitten av kombiinstrumentet. Dessutom visas effekt, vridmoment, g-krafter, acceleration och varvtider. I manuellt växelläge ändrar den RS-specifika blinkande växlingsindikatorn varvtalvisaren från grönt till gult till rött, likt inom motorsporten, för att indikera den ideala tidpunkten för växling. Dessutom visas temperaturområdena för kylvätska, momentfördelare, bromsar, motor- och växellådsolja i färg på den 10,1 tum stora pekskärmen på instrumentpanelen. Som tillval kan även däcktrycken visas. Dessutom har RS 3 nu en appbutik med många appar som kan användas direkt på displayen. Det valda innehållet installeras i infotainmentsystemet RS 3 - oberoende av smartphone.
FÖR ÖRAT: 5-cylindrig motor med ännu mer utpräglat ljud
Audi RS 3* drivs av den legendariska 2,5 TFSI-motorn från Audi Sport med 400 hk (294 kW) och ett maximalt vridmoment på 500 Nm. 0 till 100 km/h går på 3,8 sekunder med en topphastighet på 290 km/h. Framgångarna inom motorsporten gör den prisbelönta femcylindriga motorn till en av de mest känsloladdade hos Audi och körningen till en ojämförlig upplevelse. Det beror framför allt på det unika ljudet, som bygger på den karakteristiska tändföljden 1-2-4-5-3. Omväxlande tänds intilliggande cylindrar och cylindrar som inte står intill varandra. Det ger en kraftfull rytm och karaktär som orkestreras av det dubbla RS-avgassystemet med variabel spjällstyrning. Trycker man på den rödmarkerade start/stopp-knappen för att höra ljudet från den femcylindriga motorn – är det ännu mer kraftfullt och distinkt i Audi drive select-lägena dynamic, RS Performance och RS Torque Rear. Dessutom har avgasspjällstyrningen optimerats i varvtalsområdet mellan 2 200 och 3 500 v/min. På så sätt ger den femcylindriga motorn ett homogenare och fylligare ljud oavsett vilket läge som valts. Audi Sport höjer därmed den känslomässiga körupplevelsen i toppmodellen i A3-familjen – särskilt i kombination med tillvalet RS Sport avgassystem.
FÖR KÄNSLAN: Förbättrad kördynamik genom optimerad kurvtagning
Att RS 3 är snabb på raksträckor visar accelerationssiffrorna, som fortsätter att överträffa sina kärnkonkurrenter. Kurvtagning däremot är svårt att uttrycka i siffror. Här är körkänslan mycket viktigare. Så mycket att Frank Stippler satte ett nytt varvrekord på Nürburgring-Nordschleife. Audi Sports tävlings- och utvecklingsförare satte en tid på 7:33,123 minuter och slog det tidigare rekordet i klassen med mer än fem sekunder. RS 3 är därmed återigen den snabbaste kompaktbilen på den 20,832 kilometer långa tävlingsbanan i Eifel.
Grunden för den imponerande kördynamiken är samspelet mellan torque splittern med sin helt variabla momentfördelning mellan bakhjulen, den elektroniska stabilitetskontrollen, den hjulselektiva momentregleringen (Brake Torque Vectoring) och de adaptiva dämparna i RS-sportchassit. Dessa komponenter är relevanta för tvärdynamiken och är sammankopplade i den modulära kördynamikregulatorn, där data synkroniseras. Tack vare en vidareutvecklad algoritm reagerar de ännu mer exakt på den aktuella körsituationen. Beroende på vilket Audi drive select-läge som har valts kan RS 3 manövreras snabbare och mer kontrollerat. Vid låga friktionsvärden ger samspelet mellan systemen också ökad stabilitet.
Högre kurvhastigheter
RS 3 presterar nu ännu bättre i kurvor, undviker understyrning vid ingången till kurvan och svänger mer villigt tack vare finjustering – inklusive bromsmomentsvektorisering (Brake Torque Vectoring). Tack vare fint doserade bromsingrepp på de inre hjulen följer Audi RS 3 kurvradien mer exakt än tidigare, både vid dellast och vid motorbromsning, och kan positioneras tidigare och bättre för utgången ur kurvan. Det innebär att föraren kan accelerera tidigare och styra genom kurvan i högre hastigheter. Framförallt på tävlingsbanan upplevs den ökade tvärdynamiken på ett imponerande sätt – i full intensitet när ESC är avaktiverat.
Utvecklad överstyrning
Den förbättrade algoritmen vidareutvecklar även överstyrningen. Tidigare genererades överstyrning främst genom att belastningsbehovet ökade – med andra ord genom att man trampade på gasen. Nu är det lättare att initiera överstyrning i RS 3 via styrvinkeln. Detta gör det möjligt för föraren att snabbare uppnå samma driftvinkel.
Snabbval via rattknapp
Om du vill aktivera Performance-läget, som är anpassat för racerbanan, kan du göra det genom att trycka på den vänstra satellitknappen. Knappen med målflaggssymbolen är ny, liksom den röda RS-knappen på den högra rattekern, som ger snabb åtkomst till läget RS Individual.
Nytt standarddäck med hög greppnivå
Ett nytt C-klassat standarddäck ger ökad komfort i vardagen med högre sidostöd. Den är speciellt anpassad för RS 3 och ger utmärkt grepp på både torra och våta underlag och exakta köregenskaper över hela hastighetsområdet. Däcken Pirelli P Zero Trofeo R semislick finns fortfarande som tillval.
DOFT: Högsta kvalitet även i luften
RS 3 uppfyller premiumstandarder inte bara när det gäller visuella och taktila egenskaper. En av de mest subtila men ändå omedelbara upplevelserna när du köper en bil är doften som hälsar dig välkommen när du öppnar dörrarna till din nya Audi för första gången. Kvalitet du inte kan se, men som är en ständig följeslagare. För att göra körupplevelsen i den sportiga kompaktmodellen till en upplevelse för alla sinnen har Audi även ställt höga krav på doften i kupén som består av naturliga dofter av högklassiga material som det högkvalitativa lädret och utvalda polymerer.
RS sportstolar i finnappa-läder eller de nya RS-skalstolarna med hög andel pärlnappa-läder och läderratten som ingår i grundutförandet sprider en doft av natur och autenticitet i RS 3. För att uppnå detta måste olika kvalitetsåtgärder implementeras i tillverkningsprocessen – från valet av läder till garvning och ytbehandling. Alla interiörkomponenter – cirka 200 per bil – analyseras och utvärderas kemiskt. De värms upp i en speciell kammare och sedan analyseras luften. Detta tar två till tre timmar per komponent. När alla enskilda komponenter har testats, testas samspelet mellan de olika materialen i bilen. Det är ju här alla material möts och de ska dofta gott i kombination – i alla klimatförhållanden. Externa värmare simulerar till exempel temperaturer under varma sommardagar. Ett team bestående av fem kemister bedömer sedan lukternas art och intensitet och ser till att den typiska doften från en ny Audi uppfyller kundernas höga krav.
SMAKA PÅ: ett recept på framgång i över tio år
Audi Sport ger RS 3 många ingredienser för full njutning, som den femcylindriga turbomotorn, torque splittern, nya standarddäck och semislicks. Som alla duktiga kockar vet äter vi med ögonen först. RS 3 lockar med fälgar i motorsportdesign, kolfiber- och svart optikpaket, RS-skalstolar och en ratt som är avfasad upptill och nedtill.
Redan från början har denna kompakta sportbil stått för innovation och känslor på högsta nivå. När den första generationen kom ut till återförsäljarna våren 2011 hade RS 3, med sin kraftfulla femcylindriga motor på 340 hk, inga konkurrenter. Stötfångare, trösklar och fälgar skilde den första generationen, som då endast fanns som femdörrars kombi, tydligt från A3. Dessutom var den imponerande snabb och levererade kördynamik med maximal precision och självsäkerhet.
Den andra generationen, som rullade av produktionslinan från 2015 till 2020, fick en sedanmodell 2017. Med sin karakteristiska 1-2-4-5-3-tändningssekvens mognade 2,5 TFSI – först med 367 hk och sedan med 400 hk efter produktuppgraderingen 2017. Den 7-stegade dubbelkopplingsväxellådan med snabbare växling och quattro fyrhjulsdrift säkerställde maximal körglädje.
Den tredje generationen av RS 3 Sportback och den andra generationen av RS 3 Sedan lanserades 2021. Med 400 hk och en vridmomentsökning till 500 Nm var den femcylindriga motorn kraftfullare än någonsin och överträffade alla konkurrenter i acceleration. Tack vare den nya torque splittern, som ersatte den tidigare bakaxeldifferentialen och lamellkopplingspaketet på bakaxeln, uppnåddes även en ny nivå av tvärdynamik.
Det gav RS 3 flera internationella utmärkelser, bland annat „Car of the Year 2022“ av Top Gear i Italien, „Best Performance Car 2022“ av Motor1 i USA och dubbelseger 2022 och 2023 i läsarvalet hos „sport auto“ i Tyskland.
Modellens popularitet återspeglas också tydligt i siffrorna. Sedan lanseringen 2011 har nästan 80 000 exemplar av den kompakta sportbilen rullat av bandet, varav de flesta förra året. Och framgångssagan fortsätter: Nya RS 3 Sportback och Sedan, som tillverkas på Audi-fabriken i Ingolstadt kan beställas från slutet av augusti. Pris för RS 3 Sportback är 740.000 kr och för RS 3 Sedan 749.300kr.
*Bränsleförbruknings- och utsläppsvärden för ovan nämnda modeller:
Audi RS 3 Sportback
Bränsleförbrukning, blandad körning (l/100 km): 9,5–9,3
CO2 -utsläpp blandad körning i g/km: 217–212
Audi RS 3 Sedan
Bränsleförbrukning, blandad körning (l/100 km): 9,4–9,2
CO2 -utsläpp blandad körning i g/km: 213–209
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldKommunikationschef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder
Länkar
Om oss
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 69,9 miljarder euro 2023 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland. Audi-koncernen är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 21 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Audi-koncernen: Utmanande marknadsförutsättningar präglar den finansiella utvecklingen under de första nio månaderna6.11.2024 13:02:47 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernens finansiella resultat under de första nio månaderna återspeglar det utmanande makroekonomiska läget. Till detta räknas en krävande marknadsmiljö och förväntade omstruktureringskostnader, bland annat på grund av en möjlig alternativ användning eller möjlig nedläggning av anläggningen i Bryssel. Under de första nio månaderna 2024 uppgick försäljningsintäkterna till 46,3 miljarder euro, rörelseresultatet till 2,1 miljarder euro och nettokassaflödet till 3,8 miljarder euro. Varumärkesgruppen Progressive** levererade mellan januari och september totalt 1 251 381 bilar, varav 115 788 var helt eldrivna. Som ett led i en stor produktoffensiv lanserar Audi för närvarande elbilar och högeffektiva bilar med förbränningsmotor i viktiga modellserier. Med Audi Agenda ökar företaget också sin konkurrenskraft och förbättrar sina processer och organisationsstrukturer.
GABRIEL BORTOLETO FRAMTIDA AUDI F1-FÖRARE6.11.2024 10:59:34 CET | Pressmeddelande
Neuburg a. d. Donau, 6 november 2024 – Förarparet för Audis inträde i Formel 1 2026 är klart. En av de mest lovande talanger kommer att representera de fyra ringar i motorsportens kungaklass: Brasilianaren Gabriel Bortoleto (20) kommer att köra tillsammans med tyska Nico Hülkenberg (37) för Stake F1 Team Kick Sauber nästa år, som transformeras till Audi F1-fabriksteamet 2026. Den erfarna Hülkenberg, som bekräftades i april, och den lovande F1-rookien Bortoleto bildar ett välmatchat förarpar för Audis Formel 1-projekt.
Säljstart för eldrivna A6 e-tron i instegsversion och med quattro fyrhjulsdrift24.10.2024 08:33:55 CEST | Pressmeddelande
Audi öppnar nu orderböckerna för fyra nya eldrivna modellvarianter som förväntas passa den svenska marknaden extra väl. Den bakhjulsdrivna instegsversionen A6 Sportback e-tron med 286 hk börjar prismässigt på attraktiva 699.000 kr med 20.000 kr i Avant-tillägg och har en räckvidd på 62 respektive 59 mil*. För alla som föredrar fyrhjulsdrift erbjuds nu även en vässad quattro-version på 428 hk med större batteri och en räckvidd på hela 71 mil för Sportback-modellen och 69 mil i Avant-utförande.
Nya A3 Sportback TFSI e. Kraftfull och effektiv laddhybrid.15.10.2024 08:00:46 CEST | Pressmeddelande
Med större batterikapacitet, DC-laddning vid snabbladdningsstationer och eldrift i upp till 143 kilometer har laddhybriden Audi A3 Sportback TFSI e fått en omfattande teknikuppgradering. Det intelligenta drivsystemet säkerställer effektivitet, hög regenereringseffekt och lokalt utsläppsfri körning på längre sträckor i vardagen. Laddhybriden kombinerar dynamiska köregenskaper med ökad komfort.
Premiär för nya Audi Q6 Sportback e-tron. Längst räckvidd i modellfamiljen.14.10.2024 13:56:45 CEST | Pressmeddelande
Med nya Q6 Sportback e-tron breddar Audi elbilsprogrammet ytterligare. Den sportiga siluetten tilltalar designintresserade samtidigt som den aerodynamiska formen bidrar till att Audi Q6 Sportback har den längsta räckvidden i modellfamiljen, med upp till 655 kilometer. Q6 Sportback e-tron är ännu ett exempel på skalbarheten i Premium Platform Electric, som bidrar med prestanda, räckvidd, effektivitet och ultrasnabb laddning. Audi Q6 Sportback erbjuds dessutom i en instegsversion med 83 kWh batteri.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum