Gothenburg Horse Show

Nu är årets regler för SWB Trophy presented by Hyperion klara!

SWB Trophy presented by Hyperion är tävlingen där några av landets bästa unghästar i hoppning och dressyr får chansen att visa upp sig under Gothenburg Horse Show. De unga talanger som placerar sig högst i sin respektive ålderskategori under SWB Equestrian Weeks är startberättigade. Nu publiceras reglerna för kommande säsong och en förändring står klar; de hästar som kvalificerar sig som fyraåringar kommer inte att starta under Gothenburg Horse Show 2025.

En av vinnarna av SWB Trophy presented by Hyperion 2024 - Linnéa Holmgren och Buskhagas Ramayana. Foto: Kim C Lundin

-Förändringen kommer helt och hållet från ett hästvälfärdsperspektiv, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare för Gothenburg Horse Show. Vi har insett att många av de yngsta hästarna inte är redo för en så stor arena så tidigt på säsongen. De behöver längre förberedelsetid för att få förutsättningar till en bra upplevelse än vad som är rimligt när Gothenburg Horse Show ligger i februari.

De hästar som under SWB Equestrian Weeks tävlar i hoppningens femårsklass eller dressyrens fem- eller sexårsklass har fortfarande chans att ta sig till Scandinavium. Likt tidigare år kommer de i Scandinavium tävla på samma kravnivå som de kvalat in på.

Helen Uddefors, VD på Swedish Warmblood Association kommenterar:

- Dessa förändringar går hand i hand med SWBs strävan om att SWB Equestrian Weeks med Breeders Trophy ska vara Sveriges mest unghästvänliga tävling. Möjligheten att kvala till Gothenburg Horse Show och få chansen visa upp sin talangfulla unghäst där finns kvar som fem- och sexåring!

Sedan 2023 är Hyperion Stud möjliggörare av SWB Trophy. De unga talangerna ges därmed förutsättningar att för första gången i karriären testa sina vingar och få nyttiga erfarenheter i Scandinaviums internationella tävlingsmiljö.

SWB Equestrian Weeks arrangeras 25 september – 6 oktober på Flyinge Kungsgård.

Fullständiga regler: https://www.gothenburghorseshow.com/om-ghs/klasser/swedish-warmblood-trophy/

Bilder

Om Gothenburg Horse Show

Gothenburg Horse Show är en av världens ledande inomhustävlingar i ridsport och är ett evenemang som återkommer årligen. Sedan starten våren 1977 har över 3 miljoner hästälskare besökt evenemanget. Tävlingarna arrangeras av Got Event AB på uppdrag av FEI, det internationella ridsportförbundet, samt Svenska Ridsportförbundet. Vi samarbetar även med hästsportmässan EuroHorse i Svenska Mässan. Gothenburg Horse Show och EuroHorse arrangerar även gemensamt seminariedagen Hästföretagarforum.

2025 års tävlingar genomförs 19-23 februari.

www.gothenburghorseshow.com

Följ Gothenburg Horse Show

Senaste pressmeddelandena från Gothenburg Horse Show

Nylansering av Stiftelsen Göteborg Horse Show’s stipendium!5.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Sedan många år tillbaka har stiftelsen Göteborg Horse Show delat ut ca 300 000 SEK per år i stipendier till elitsatsande juniorer och unga ryttare. Tillsammans med Svenska Ridsportförbundet har stipendiater från ridsportens olika grenar valts ut för att tillsammans dela på summan. Senast stipendiet delades ut var sex av ridsportens grenar representerade bland stipendiaterna; hoppning, dressyr, para-dressyr, fälttävlan, voltige samt sportkörning.