Arla Jönköping satsar på energieffektivitet

Arla fortsätter att investera för att minska sin klimatpåverkan. För att effektivisera energianvändningen installerar det bondeägda kooperativet nu ett nytt värmeåtervinningssystem på mejeriet i Jönköping. Åtgärden innebär både minskade koldioxidutsläpp och sänkta energikostnader.

Jönköpings mejeri är ett av Europas modernaste och tillverkar ungefär 100 olika produkter, nästan uteslutande på mjölk från småländska gårdar. Foto: Arla/Fredrik Gustafsson

– För två år sedan invigde vi en ny bioenergianläggning på mejeriet och nu tar vi ytterligare ett steg på hållbarhetsresan. Det är viktigt att både mjölkbönderna och konsumenter kan känna sig trygga med att vi förvaltar mjölken på ett ansvarsfullt sätt, säger Martin Drobena, mejerichef på Arla Jönköping.

Det nya värmeåtervinningssystemet på mejeriet i Jönköping tas i drift inom de närmaste dagarna. Genom att återanvända överskottsvärme från anläggningens kyltorn kan mejeriet minska sina koldioxidutsläpp med cirka 214 ton per år.

– Arla har högt uppsatta hållbarhetsmål och för att vi ska nå dem är det oerhört viktigt att vi använder våra resurser på bästa sätt. Det här är en fiffig lösning som både gynnar miljön och sänker våra energikostnader, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla.

Sparar energi – och miljoner

Mjölk med längre hållbarhet steriliseras genom att först värmas upp till cirka 150 grader Celsius och sedan snabbts kylas ner igen. Förut blåstes överskottsvärmen från kylningsprocessen ut i omgivningen, vilket innebar att ungefär 9 300 megawattimmar energi gick till spillo. Nu kan det mesta av överskottsvärmen istället tas till vara i mejeriets värmecentral.

Enligt en studie från ingenjörsbyrån Andersson & Hultmark AB kommer överskottsvärmen från kyltornet att kunna ersätta 63 procent av den energi som tidigare köpts in för att värma upp lokalerna. På så sätt innebär investeringen också en årlig besparing på nästan två miljoner kronor.

Fakta om Arlas mejeri i Jönköping

Arla Jönköping är ett av Europas modernaste färskvarumejerier. Anläggningen är helt fossilfri och drivs med förnybar el och energi. De 400 medarbetarna tar varje dag emot drygt 500 000 kilo mjölk från 280 Arlagårdar i Småland – runt 200 miljoner kilo om året. Av den näringsrika råvaran görs mjölk, fil och grädde som konsumeras lokalt, nationellt och även internationellt. Mejeriet är en strategiskt viktig anläggning för mjölk med lång hållbarhet (ESL).