Vittra Samset bjuder in till invigning av ny förskolegård med skepp o´hoj-tema

Äntligen kan vi dela med oss av nyheten att förskolegården på Vittra Samset är klar för att invigas. Utformningen av gården har inspirerats av havet som äventyr. Vi bjuder in både media och allmänheten. Missa inte en kväll i piraternas tecken.

Datum: Måndag 26 augusti

Tid: Klockan 17.00 – 19.00

Plats: Vittra Samset, Samsetgatan 60, Jönköping

I samband med invigningen av den nya förskolegården med skepp o-hoj-tema bjuder Vittra Samset in till en kväll fylld av aktiviteter såsom hoppborg, fiskedamm, ansiktsmålning, tipspromenad. Man bjuder även på korv med bröd och popcorn. I lek och lärs monter kommer man kl. 18.30 lotta ut ett familjepris till de som varit med och tävlat i skolans instagramtävling.

- Efter 1,5 år med planering in i minsta detalj är vi nu glada och stolta över att få bjuda in till Jönköpings finaste förskolemiljö på Vittra Samset. Både vårdnadshavare, skolledning, landskapsarkitekt och personal har varit involverade i utformningen av den nya miljön. Men inte minst så har alla elever fått vara delaktiga och fått ta ställning till vilka nya attributer som de önskade skulle installeras. Elevinflytande när den är som bäst. Vi hoppas att så många som möjligt kommer och firar denna speciella dag med oss, säger Daria Ramzi, biträdande rektor på Vittra Samset.

Vittra Samsets nya utemiljö väcker stor kreativitet hos barnen att utforska olika typer av lekar med rekreationsytor och även inspirerande pedagogiska ytor. Det finns en tillgänglig hinderbana med roliga fisksymboler som även är kul för de allra minsta. Här kan fantasin flöda och barnen kan leka ’inte nudda vatten’ medan de hoppar mellan de olika båttyperna. Längs sidorna har man en sensoriskdel med vattenlek. Scenen kan användas för olika samlingar och föreställningar, gården erbjuder även beskuggade pedagogiska ytor där barn alltid kan rita utomhus på tavlor, samlas vid bord i barnens höjd med en mysig sagohörna. Runt mittendelen finns även ytor så trehjulingar alltid kan plockas fram och det blir en rolig tydlig bana runt havsäventyret. Och för de minsta finns det även ett tågäventyr.

Varmt välkomna!

För mer information kontakta:

Daria Ramzi

Biträdande rektor, Vittra Samset

Vittra grundades 1993 och består idag av 25 grundskolor varav 14 med integrerade förskolor. Skolorna har ett gemensamt samhällsengagemang och en pedagogisk inriktning som baseras på medvetet lärande, modig kultur och tydlig struktur. Sedan 2008 är Vittra en del av AcadeMedia.

Pysslingen Förskolor främjar hälsa och gemenskap - introducerar simskola9.7.2024 11:52:22 CEST | Pressmeddelande

Pysslingen Förskolor, som är en del av AcadeMedia, introducerar till hösten simskola för att lära barn i sina förskolor att simma och bli bekväma i vattnet under lekfulla, trygga och säkra förhållanden. Initiativet är en del av det rörelse- och hälsofrämjande arbete som ingår i konceptet "Sista året" med Pyss & Lings idrottsklubb och är kostnadsfritt. Syftet är att främja simkunnighet bland Sveriges yngsta så att fler kan ta del av sociala aktiviteter och känna gemenskap.

Donnergymnasiet vinner EM-silver i Ung Företagsamhet med innovativt miljöprojekt5.7.2024 13:56:15 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i år gjorde fyra AcadeMedia-elever från naturvetenskapsprogrammet vid Donnergymnasiet i Göteborg en storartad insats genom att vinna SM i Ung Företagsamhet 2024 med sitt företag Gralg UF. Segern gav dem en eftertraktad plats i Europamästerskapen i Catania, Italien och i hård konkurrens med deltagare från över 40 länder, lyckades man säkra en imponerande silvermedalj.