176 nya bostäder – Linköpings nya stadsdel Djurgården tar form

Det händer grejer i Linköpings nya stadsdel Djurgården. Handelsutbudet i området kompletteras med bostäder och Stångåstaden är först ut. 176 nya hyresbostäder byggs och utöver det flera kommersiella lokaler och en vårdcentral.

Stångåstadens första fastighet i stadsdelen Djurgården

Stångåstaden bjöd tillsammans med kommunen och entreprenören Peab in till en pressträff där planerna för området presenterades. För Stångåstadens del är bygget av bostäderna i Djurgården ett av flera nyproduktionsprojekt som pågår. Totalt bygger Stångåstaden 900 bostäder runtom i Linköping.

– Det är en bra känsla att vi som stor aktör kan vara först ut i att starta en ny stadsdel. Vi tror jättemycket på det här läget. Att vi satsar och bygger nytt runtom i staden är ett naturligt led i vårt uppdrag att göra Linköping bättre att bo och leva i, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

null
Jan Österlind, styrelseordförande i Stångåstad och Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden

Kristina Edlund, kommunstyrelsens ordförande i Linköping, tryckte på vikten av att bygga bostäder för att Linköping ska kunna fortsätta växa.

-Att Stångåstaden totalt har 900 bostäder i gång är unikt. Det är inte många andra som kan säga det i nuläget. Jag är glad över att Linköping som stad växer och tack vare Stångåstadens satsningar så har vi möjlighet att ta emot dem som vill flytta hit.

Kristina Edlund, kommunstyrelsens ordförande i Linköping

Djurgården bygger ihop stad med grönområden

Med Tinnerö eklandskap som närmaste granne och cykelavstånd till centrala Linköping passar läget den som uppskattar att bo nära grönområden men samtidigt vill ha stadsliv inom räckhåll. Tanken med stadsdelen Djurgården är att bygga ihop innerstaden med kringliggande grönområden. I områdets närhet finns även flera stora arbetsplatser som Linköpings universitet, Mjärdevi och Universitetssjukhuset.

Redan idag finns en hel del service och handel i området i form av bland annat livsmedelsbutik, systembolag, gym och restauranger. Men planerna för området är större än så. När den nya stadsdelen Djurgården är fullt utbyggd är planen att området kommer bestå av omkring 3 000 nya bostäder, skolor, förskolor, äldreboenden, vårdcentral och idrottsplats. Det planeras även för en utökning av serviceutbudet i området genom lokaler för handel och kontor i bostadshusens bottenvåningar.

Stångåstaden först ut att bygga i området

Stångåstaden är först ut att bygga bostäder i området och bygger med Peab som entreprenör i ett första skede 176 hyresrätter mellan 1-4 rum och kök. Uthyrningen av bostäderna startar under hösten 2024 och inflyttningen är planerad till början av 2026. Fastigheterna kommer att certifieras enligt miljöbyggnad silver, vilket bland annat innebär att den har en låg energianvändning, god ventilation och bra dagsljus. Stångåstaden bygger även 3500 kvadratmeter kommersiella lokaler i området samt en vårdcentral.

null
Linköpings kommuns illustration av stadsdelen. Framtagen av Okidoki kommunikation.

En plats med historia

Djurgården har fått sitt namn från den jaktpark som hertig Johan, son till Johan III, lät uppföra år 1606. Parken hölls i drift till tidigt 1700-tal när området avvecklades och djuren fraktades till den nya stora kungliga Djurgården i Stockholm. I modern tid har området bland annat använts som militärt övningsområde tills regementet lades ner år 1997.

Läs mer om Stångåstadens bostäder i stadsdelen Djurgården

Nu startar renoveringen av 250 bostäder på Flamman22.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I dagarna har Studentbostäder i Linköping AB skrivit avtal om att starta renoveringen av 250 bostäder på Flamman. Renoveringsavtalet tillfaller byggentreprenören BC Linköping AB som sedan tidigare är kontrakterad att bygga 187 nya studentbostäderna i studentområdet Flamman. Renoveringsarbetet startar nu till sommaren och kommer att ske i etapper och pågå parallellt med nyproduktionen fram till och med våren 2027.

Bort med överbyråkratiseringen och få i gång bostadsbyggandet20.5.2024 12:04:58 CEST | Blogginlägg

Hur kan vi effektivisera stadsbyggnadsprocessen och få igång bostadsbyggandet? Jag hade nyligen möjlighet att lyssna på Kristina Alvendal som på uppdrag av regeringen och Produktivitetskommissionen har tagit fram en expertrapport kring just detta ämne. Rapporten beskriver en problembild med bland annat överbyråkratisering. Det fina med förslagen är att de i princip skulle kunna genomföras utan att det krävs några lagändringar. Det går alltså att ändra saker nu om vi vill. Det behövs förstås även lagändringar på sikt men att omgående försöka effektivisera hela stadsbyggnadsprocessen kan bara skapa vinnare. Vi behöver ett ökat bostadsbyggande och så bra förutsättning som möjligt i dagens läge.