TK Elevator

TK Elevator gör ”vardagshissen” grön och digital med EOX

Hissplattformen EOX levererar premiumfunktioner som internetuppkoppling och hög energieffektivitet med regenerativ remdrift redan i basutförandet.

Stockholm, den 21 augusti, 2024 – TK Elevator, en av de globala marknads- och innovationsledarna inom hissindustrin, presenterar den miljövänliga och digitala hissplattformen EOX. Plattformen levererar premiumprestanda redan i basutförandet och är utvecklad för att vara en naturlig förlängning av hur vi lever och rör oss i världen idag – miljömedvetna och alltid uppkopplade.

Hissplattformen EOX är ett bevis på TK Elevators åtagande att tillföra värde till byggnader genom att bidra till energieffektivitet [E] för minskat klimatavtryck, omfamna [O] dagens och morgondagens behov hos alla som designar, bygger, förvaltar och använder en byggnad, samt digital transformera [X] ”vardagshissen”.

Under utvecklingen stod det digitala i centrum med EOX. Med molninfrastruktur från Microsoft och en kraftfull processor från NVIDIA finns stöd för artificiell intelligens (AI) och Internet-of-Things (IoT), vilka stärker användarupplevelsen. Tack vare AI kan trafikmönstret ständigt optimeras i byggnaden efter hur folk rör sig och med IoT är det möjligt att med telefonen anropa hissen.

Den digitala hissplattformen EOX öppnar nya möjligheter för fastighetsägare, som tack vare den inbyggda datorn och IoT-anslutning på distans kan uppdatera hissen med nya funktioner och den senaste mjukvaran. Med avancerad molndiagnostik är det möjligt att förutse problem innan de uppstår, så att servicetekniker kan åka ut på plats innan ett driftstopp inträffat.

Den digitala upplevelsen fortsätter inne i hisskorgen, där de traditionella fysiska knapparna har sällskap av en multimediaskärm som talar om för användarna var hissen är på väg. Skärmen, som är standard med EOX oavsett val av konfiguration, berikar med dess infotainmentsystem genom att visa animerad färdinformation, de senaste nyheterna och väderprognoser.

EOX erbjuder funktioner i basutförandet som tidigare varit reserverade premiumsegmentet, som den regenerativa remdriften. Fördelen jämfört med traditionella linor är minskade vibrationer, mindre underhåll, upp till 28 procent lägre energiförbrukning när hissen rör sig i schaktet och att energi som används återvinns vid inbromsning. Den nya funktionen Eco-mode sparar ytterligare energi genom att automatiskt justera hastighet och acceleration beroende på trafik.

Den digitala hissplattformen EOX finns tillgänglig på svenska marknaden idag och en kostnadsfri offert går att få på TK Elevators webbplats.

Om TK Elevator

Med kunder i över 100 länder, betjänade av mer än 50 000 anställda, uppnådde TK Elevator en försäljning på cirka 9 miljarder euro under det finansiella året 2022/2023. Vi säkerställer höga nivåer av kundservice globalt genom vårt omfattande nätverk med cirka 1 000 platser. Under de senaste decennierna har TK Elevator etablerat sig som ett av världens ledande hissföretag och blev självständigt efter avskiljningen från ThyssenKrupp-koncernen i augusti 2020. Företagets viktigaste affärsområde är serviceverksamheten, stolt tillhandahållen av cirka 25 000 servicetekniker. Produktportföljen sträcker sig från standardhissar för lågbyggda bostadshus till mycket anpassade lösningar för skyskrapor. Dessutom omfattar den rulltrappor, rullgångar, passagerarbroar och trapp- och plattformshissar. Integrerade molnbaserade lösningar, som MAX-plattformen, levererar förbättrade tjänster. Med dessa digitala erbjudanden finns det inte längre några begränsningar för stadsmobilitet. TKE – Move Beyond.

Följ TK Elevator

Senaste pressmeddelandena från TK Elevator