Bokförlaget Stolpe

Skogen: I folktro, sägner och sagor

Sverige består till två tredjedelar av skog. Den fornnordiska mytologin grundar sig på världsträdet Yggdrasil. Skogsutflykter har blivit ett av våra främsta verktyg när världen skakar och vårt behov av rekreation ökat. Skogen som plats har alltid varit viktig och upphör aldrig att fascinera.

Italgraf Media AB

Under alla tider har vi människor använt oss av skogen för att söka skydd, hitta mat och skapa berättelser för att förklara hur vår värld fungerar. I skogen har vi också hittat läkande växter, kvistar att elda så att vi kan värma oss och råvaror att förädla och sälja. Även i nutid söker vi oss till skogen för att söka svar och fundera på vår existentiella betydelse.

I Skogen: I folktro, sägner och sagor har tusen år av berättelser samlats i en rikt illustrerad utgåva och tecknar en färgstark bild av skogen utifrån sägner, sagor, folkminnen och traditioner. Här träffar vi älvor, vittror, läketräd, Carl von Linné, jägare och Ronja Rövardotter. Författaren Tora Wall har framför allt utgått ifrån den muntliga traditionens berättelser.

– Vi har en enorm berättarskatt i Sverige som jag har velat ta till vara på,  säger Tora Wall. Skogen har onekligen påverkat vår kulturhistoria och haft en stor roll i våra berättelser. I dåtid hittar vi läketräd i historierna och skapar varnande berättelser med hjälp av vittror och i nutid har J.R.R. Tolkien skrivit in talande träd i sina fantasyromaner om Sagan om ringen. Det finns en röd tråd av magi som jag snurrat upp här.

Skogen: I folktro, sägner och sagor är boken som jagar fatt på skogens själ och får läsaren att vilja uppleva naturen på nära håll.

Tora Wall är författare och en av Sveriges mest anlitade folklorister och folkbildare. Hennes böcker och berättelser har nått läsare även utanför Sveriges gränser, inte minst USA, och det är henne man vänder sig till med frågor om både huldror och de tomtar som Leif GW Persson påstår sig ha sett.
Tora Wall är doktorand i folkloristik vid Åbo Akademi. Bland hennes tidigare böcker finns Folktrons väsen (2021) och Traditioner och högtider (2022).

ISBN: 978-91-89696-76-1.
100 illustrationer. 17 x 24 cm. 280 sidor. Grafisk form: Nina Ulmaja.
Utförande: Tryckt klotband med folie, trådbunden med läsband.
September 2024. Kommer även som ljudbok.

För mer information, intervjuförfrågningar eller samarbeten, vänligen kontakta:
Marie Birde
marie@stolpepublishing.se

Italgraf Media AB
Berkshire Museum/Wikimedia Commons
Árni Magnússon-institutet för isländska studier/Wikimedia Commons
Addison Gallery of Art/Wikimedia Commons
Galleri Neue Meister, Dresden/Wikimedia Commons
Jönköpings läns museum
Jönköpings läns museum

Om oss

Bokförlaget Stolpe ger ut fackböcker av hög kvalitet inom humaniora och samhällsvetenskap. Vi lägger stor vikt vid innehåll, design, repro, tryck och bindning. Flera av våra böcker finns även utgivna på engelska.

Följ Bokförlaget Stolpe

Senaste pressmeddelandena från Bokförlaget Stolpe

Linné: natur och nation3.9.2024 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Med sitt sexualsystem för indelning av växtvärlden blev Carl von Linné en av vetenskapens mest hyllade män. Mindre känt är att Linné även intresserade sig för nationernas självförsörjande och företrädde en ekonomisk modell som byggde på att man skulle odla saffran i Lappland och ris i Finland och att älgar skulle skolas om till tamdjur på svenska gårdar. Välkommen tillbaka till den tid och miljö som förklarar hur Linné resonerade och hur han sedermera kunde bli vår svenska blomsterkonung.

Världens mest protestantiska land: Sverige – det extrema landet lagom22.8.2024 12:30:00 CEST | Pressmeddelande

Religionen försvinner inte bara för att människorna slutar tro på Gud. I sekulära Sverige har den letat sig in i politiken, kulturen, arbetsmoralen och till och med vårt sätt att klä oss – det mesta går i grått och beige. Världens mest protestantiska land – är ett försök att förstå paradoxen Sverige, som både är väldigt sekulärt och extremt protestantiskt på samma gång.

Världsledande forskare utforskar framtidens politiska ledarskap i ny antologi24.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Leadership and Statecraft: Studies in Power Machiavellis observation om ledarskapets svåra balansgång är lika relevant i vår tid med förnyade militära, ekonomiska och kulturella konflikter, som den en gång var i 1500-talets Florens. Kinas framväxt, Rysslands attack mot Ukraina och den växande politiska och ekonomiska närvaron i den globala södern har aktualiserat frågan om vikten av kompetent ledarskap inom politiskt styre. Denna antologi utforskar utmaningarna för ledarskap och statskonst i en allt mer komplex värld och ställer frågan huruvida vi kan skapa politiska eliter som är kapabla att på ett säkert vis vägleda väst genom de många prövningar vi står inför. Genom att se till vårt förflutna såväl som till vår samtid undersöker världsledande forskare och skribenter hur ledarskapsidéer har utvecklats genom historien för att ge oss en större förståelse för statskonsten – och för vilka färdigheter och organisationer som krävs för att driva små stater, stora imperier och allt däremella