Elektrisk skåpbil med 340 hk – Nya ID. Buzz Cargo 4MOTION från Volkswagen Transportbilar

Nu öppnar Volkswagen Transportbilar försäljningen av den fyrhjulsdrivna versionen av ID. Buzz Cargo. Med dubbla motorer ges en totaleffekt på 250 kW (340 hk) och möjligheten att accelerera från 0 till 100 km/h på 6,1 sekunder eller dra släp på upp till 1.800 kilo. Även den bakhjulsdrivna versionen har fått betydande uppdateringar och erbjuds nu också i en Proline-version med ett mindre batteripaket på 59 kWh (netto) och en räckvidd på cirka 330 km.

ID. Buzz Cargo 4MOTION med fyrhjulsdrift och 340 hk

Södertälje, 21 augusti 2024 – Modellår 2025 av ID. Buzz Cargo innebär en rad uppdateringar, inte minst när det gäller motoreffekt och batteriprestanda, och modellen erbjuds nu i fler versioner. Även bilens mjukvara är uppdaterad, liksom bilens infotainmentsystem, samtidigt som fler säkerhets- och assistanssystem ingår.

Volkswagen ID. Buzz Cargo 4MOTION 79 kWh
Kraftfullaste versionen av ID. Buzz Cargo är utrustad med två elektriska motorer. Den elektriska drivmotorn fram aktiveras efter behov på bråkdelar av en sekund. De båda drivmotorerna bildar tillsammans en elektrisk fyrhjulsdrift (4MOTION) med en total systemeffekt på 250 kW (340 hk). Synkronmotorn på bakaxeln ger en effekt på 210 kW (286 hk) och ett maximalt vridmoment på 560 Nm. Den främre drivmotorn är en asynkronmotor (ASM) med en maximal effekt på 80 kW (109 hk) och ett maximalt vridmoment på 134 Nm. När full toppeffekt begärs beräknas ID. Buzz Cargo 4MOTION behöva 6,1 sekunder för att accelerera från stillastående till 100 km/h. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Maximal dragvikt är 1.800 kg och lastvikten cirka 630 kg. Räckvidden enligt WLTP är 423 km, maximal laddningseffekt 185 kW och laddningstiden från 10 till 80% är 25 minuter under optimala förhållanden. Pris från 547.200 kr.

Volkswagen ID. Buzz Cargo 79 kWh
Den bakhjulsdrivna versionen av ID. Buzz har fått ökad batterikapacitet, från 77 kWh till 79, och en ny elektrisk motor som ger 210 kW (286 hk) och 560 Nm. Detta ger en ökad räckvidd till 449 km (WLTP). Tidigare låg motoreffekten på 150 kW med maximalt vridmoment 310 Nm och en räckvidd på 415 km. Med en högre totalvikt för modellår 2025 ges även bättre last- och dragförmåga. Nu är lastvikten drygt 700 kg och modellen kan dra släp på upp till 1.200 kg. Samma laddningsegenskaper som för fyrhjulsdrivna versionen innebär en uppgradering från tidigare version. Pris från 506.200 kr.

Volkswagen ID. Buzz Cargo Proline 59 kWh
En ny “instegsmodell” är nya ID. Buzz Cargo Proline som får ett mindre batteripaket på 59 kWh med en räckvidd på cirka 330 km och som kan snabbladdas med maximalt 135 kW effekt. Motorns effekt är 125 kW (310 Nm) och maximal släpvagnsvikt ligger på 1.000 kg. Priset för denna version startar på 470.000 kr.

Angivna priser exkl. moms (och exkl. eventuell klimatpremie).

ID. Buzz Cargo med 79 kWh batteri får höjd totalvikt (3.150 kg) vilket ger högre lastvikt
Lastvolym på 3,9 kubikmeter som tidigare
Nu finns ID. Buzz Cargo i tre versioner och med två olika batteristorlekar
Dragvikt på hela 1.800 kg för den fyrhjulsdrivna versionen
Sveriges mest sålda elektriska skåpbil uppdateras som modellår 2025
Batteriet på 79 kWh kan snabbladdas från 10 till 80% på bara 25 minuter

Om Volkswagen Transportbilar

Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.

Världspremiär för helt nya Volkswagen California – den mest innovativa California någonsin går att beställa till sommaren7.5.2024 18:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nya California är som standard utrustad med skjutdörrar på både vänster och höger sida och gör campingbilen mer flexibel än någonsin. Nya California blir också den första campingbilen från Volkswagen Transportbilar som erbjuds med laddhybriddrift, som även inkluderar fyrhjulsdrift. Till Sverige är två av fem versioner aktuella: Beach Camper och Ocean. De campingrelaterade funktioner kan nu styras via en display i bodelen, via infotainmentdisplayen på instrumentbrädan eller via California-appen på en smartphone.