Engagemanget i topp när driven trio frontar den årliga tv-galan Tillsammans för Världens Barn

Tre rutinerade och välkända profiler leder SVT:s tv-gala Tillsammans för Världens Barn i oktober – Nikki Amini, Ahmed Berhan och Mark Levengood. Galan är höjdpunkten på kampanjveckan för Världens Barn, Radiohjälpens största insamling för att göra barndomar möjliga, så att fler barn i världen kan få gå i skolan, få vara friska och få känna sig trygga.

Världens Barn gör barndomar möjliga! Mark Levengood, Nikki Amini och Ahmed Berhan är trion som leder SVTs tv-gala Tillsammans för Världens Barn 5 oktober. Jan Danielsson/SVT

Nikki Amini ser fram emot att vara en del Världens Barn 2024:
– Det känns ärofyllt att få vara en del av det omfattande arbete som Radiohjälpen och public service gör tillsammans med volontärer, föreningar och organisationer runt om i landet för att fler barn ska få en tryggare och bättre barndom. Jag hoppar att vi även i år kan kraftsamla under galakvällen för de barn som behöver akut hjälp och kan få de genom Radiohjälpens insamling.

– Vi är nog många som upplever framtiden som ganska mörk just nu, säger Mark Levengood. Eftersom det är barnen som ska bo i framtiden känns uppdraget att få leda ”Världens Barn”-galan stort och viktigt för mig. Låt oss samla Sverige under en kväll och skapa framtid och hopp för alla våra barn!

Ahmed Berhan uttrycker:
­– Jag är väldigt glad över att få vara en del av en sådan underbar satsning med ett så fint ändamål. Det är en stor ära att vara med och programleda galan.

Till sin hjälp har Nikki, Mark och Ahmed även tre drivna galaprofiler – 12-åringarna Harriet Lindgren, Gabriella Westlund och Tereza Muvemba Lidström.

Tv-galan Tillsammans för Världens Barn direktsänds i SVT1 och på SVT Play lördag 5 oktober
från studio 1 i TV-huset i Stockholm. Ett pärlband av gäster och kända artister medverkar och förutom uppdateringar om läget för barn runt om i världen blir det högaktuella reportage om barns situation och utvecklingen i Ukraina, Bangladesh och Guatemala.

Insamlingen till Världens Barn pågår året runt men kulminerar under en intensiv höstvecka när frivilliga eldsjälar, lokala föreningar och organisationer tar krafttag från norr till söder.
SVT och SRP4 ramar in hela kampanjveckan och gör en hel rad sändningar, i skrivande stund dessa:

SVT1 och SVT Play fredag 27 september: Världens Barn – Startskottet
SR P4: Sänder måndag 30 september-fredag 4 oktober.
SVT1 och SVT Play lördag 5 oktober: Tillsammans för Världens Barn
SVT1 och SVT Play söndag 6 oktober:  Världens Barn – Summeringen.
SVT1 och SVT Play senare i höst/vinter: Världens Barn – Återblicken.

Medverkande artister och gäster och innehåll presenteras vid senare tillfälle, liksom programledarna för Startskottet och Summeringen. SRP4:s program presenteras separat.

Fakta om Världens Barn
Världens Barn är Sveriges bredaste insamlingskampanj för barns rättigheter runt om i världen. Världens Barns kampanj startade 1997. Konflikter, krig och katastrofer gör att situationen för många barn i världen  är akut. Det är alltid barnen som drabbas värst på olika sätt. Miljontals barn är på flykt från sina hem. Insamlingen går till både akuta och långsiktiga insatser. Fler barn i världen kan få gå i skolan, få vara friska och få känna sig trygga.

Världens Barn är ett samarbete mellan public service och Radiohjälpen ihop med flera svenska civilsamhällesorganisationer*. Insamlingsarbetet runt om i landet organiseras av en särskild riksinsamling som under 2024 samordnar och volontärer över hela landet, läs mer på denna länk.

Under 2023 samlades totalt 104,6 miljoner kronor in. Sedan starten 1997 har Världens Barn sammanlagt samlat in över två miljarder kronor.

Stöd Världens Barn

Stöd Världens Barn genom att swisha till 90 19 506, märk din gåva "Världens Barn".

Du kan också starta din digitala insamlingsbössa för Världens Barn på denna länk.

Tack!

*I insamlingen 2024 medverkar 13 svenska bistånds- och folkrörelseorganisationer: Act Svenska kyrkan, Afrikagrupperna, Barnfonden, Diakonia, Erikshjälpen, IOGT-NTO-rörelsen, Läkarmissionen, PMU (Pingstmissionens Utvecklingssamarbete/Svensk Pingstmission), Rädda Barnen, Röda Korset, SAK  (Svenska Afghanistankommittén), WaterAid och We Effect.

Jan Danielsson/SVT
Jan Danielsson/SVT

Om Radiohjälpen

Stiftelsen Radiohjälpen, i förkortad form benämnd Radiohjälpen, vars beslutande organ är dess styrelse, har till uppgift att i samråd med Sveriges Television AB, Sveriges Radio AB och Sveriges Utbildningsradio AB samordna radio-och TV-bolagens insamlingsverksamhet för humanitärt ändamål. Sedan 1939 har vi samlat in pengar för att förändra liv och lindra nöd i Sverige och i hela världen. Genom särskilda insamlingar skapar vi gemensam kraft med tydliga mål om förändring. Radiohjälpen samarbetar med professionella och kompetenta partnerorganisationer för att varje insamlad krona ska komma till mest effektiva användning. Världens Barn är Radiohjälpens största årliga kampanj.

RADIOHJÄLPEN PRISAS FÖR TECH-LÖSNING8.7.2024 16:39:25 CEST | Pressmeddelande

Radiohjälpen har mottagit Adam Smith Award 2024. Det världsomspännande priset delas ut av brittiska Treasury Today Group i London, UK, och tilldelas Radiohjälpen i kategorin ”Bästa transaktionslösning”. "Tack vare våra digitala lösningar kan vi stärka Radiohjälpens arbete med att rädda liv och lindra nöd", säger Kristina Henschen, generalsekreterare vid Radiohjälpen. "Detta pris är resultatet av ett litet men fantastiskt fint lagarbete".

Följ med Kronprinsessan på projektbesök6.6.2024 06:06:00 CEST | Pressmeddelande

Kronprinsessan Victorias fond stödjer projekt för barn och unga som lever med funktionsnedsättning. Ett av projekten drivs av Astma- och Allergiförbundet. Ikväll börjar appellen från besöket att sändas på SVT. "Alla har rätt till en aktiv fritid", säger Kronprinsessan Victoria vid besöket. "Det är så otroligt viktigt att som individ bli stärkt, och också få stimulans och utvecklas. Det önskar vi för alla."

Radiohjälpens anseende högst i mätning30.5.2024 16:37:43 CEST | Pressmeddelande

Den årliga mätningen av organisationers anseende är genomförd. Mätningen visar att Radiohjälpen åter ligger högst, på en delad förstaplats, med ett anseendeindex på 66. "Vårt höga anseende tyder på ett starkt förtroende från allmänheten för Radiohjälpen. Det innebär att vi kan göra ännu mer skillnad där det behövs som mest", säger Kristina Henschen, generalsekreterare för Radiohjälpen. "Vårt stora tack till var och en som engagerar sig genom Radiohjälpen för en mer rättvis värld."