Ny bibelöversättning firades stort i Östersund

Svenska kyrkan har berikats med en ny bibelöversättning: Orre testamente. Den sydsamiska översättningen är ett 40-årigt pionjärarbete som firats under helgen i Östersund, där den svenska och norska kyrkan samlades tillsammans med sameföreningar och andra intresserade.

Den norske prästen Bierna Leine Bientie har levt med översättandet av Nya testamentet i 40 år. Under söndagens gudstjänst i Stora kyrkan kunde han läsa evangelitexten ur den färdiga Orre testamente. Foto: Olof Brandt

Översättningen är den mest omfattande textsamling som getts ut på sydsamiska och anses ha stor betydelse för språkets revitalisering.
– När ett språk får Bibeln översatt har det stor betydelse för språkutvecklingen, en milstolpe för ett hotat språk, menar Anders Göranzon, generalsekreterare för Svenska Bibelsällskapet som är utgivare av den nya bibelöversättningen.

På söndagen överlämnade de svenska och norska bibelsällskapen den nya bibelöversättningen till företrädare för kyrkorna och sameföreningarna, som uppmanades att föra bibeltexterna vidare. Det gjordes under en välbesökt gudstjänst som hölls till allra största del på sydsamiska.
–  En glädjens dag, menade Eva Nordung-Byström, biskop i Härnösands stift, i sin predikan
– Vi har varit med om ett historiskt ögonblick, ansåg biskop Herborg Finnset, Nidaros bispedømme, som avslutade gudstjänsten.

Stämningen i Stora kyrkan var hjärtlig och lite högtidlig. Till stämningen bidrog de musiker och sångare som under gudstjänsten framförde delar av den arktiska mässan Aejlies Gaaltije – Den heliga källan, skriven av den norske kompositören Frode Fjellheim.

Sydsamiskt språk, kultur och kyrkoliv uppmärksammades på flera sätt under helgen, med en utställning av sydsamiskt hantverk på kulturcentret Gaaltije, med seminarier på Mittuniversitetet och på lördagkväll med hela den arktiska mässan i Stora kyrkan.

Se bilder för fri publicering, längre ner i pressmeddelandet.

Den norska poch den svenska kyrkan firade sydsamisk gudstjänst tillsammans med sameföreningarna.
Olof Brandt
Pionjären och huvudöversättaren Bierna Leine Bientie inledde sitt arbete redan för 40 år sedan.
Olof Brandt
Den norske prästen Bierna Leine Bientie har levt med översättandet av Nya testamentet i 40 år. På söndagen kunde han för första gången läsa evangelietexten ur den slutförda Orre testamente.
Olof Brandt
Eva Nordung-Byström, biskop i Härnösands stift, talade under den sydsamiska gudstjänsten, framför altaret prytt med samiskt hantverk. - Det här är en glädjens dag och en historisk dag, framhöll hon.

Unika kulturarv renoveras27.5.2024 14:13:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är det klart vilka kyrkor i Västernorrland och Jämtland-Härjedalen som får del av statliga pengar till renovering under 2025. Det handlar om 26,8 miljoner kronor som stiftsstyrelsen fördelar för att täcka en del av de kostnadskrävande insatser som planeras. – Renoveringsbehoven är stora och statens ersättning är mycket viktigt för arbetet med att vårda det gemensamma kulturarvet, säger Sara Hall, stiftsantikvarie i Härnösands stift.